Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Planlægning og regionalt samarbejde


 

Ved planlægningen af brug af meritgivende brobygningsforløb vil det være hensigtsmæssigt for den enkelte efterskole at tage kontakt til de øvrige efterskoler i området og koordinere i forhold til de eksisterende landbrugs-, erhvervs-, og social- og sundhedsskoler.

Oprettelsen af meritgivende brobygningsforløb kræver en tilstrækkelig tilmelding til forløbene, hvilket bedst sikres, hvis flere efterskoler deltager og støtter initiativerne i området. Samtidig vil en koordinering mellem skolerne kunne medvirke til, at brobygningsforløbene tidsmæssigt kan placeres samtidig for områdets efterskoler, hvorved et større udbud af brobygningsforløb kan opnås. Jo flere forskellige brobygningsforløb, der udbydes på samme tid, jo bedre vil de enkelte elevers interesser kunne imødekommes.

Der opfordres derfor til, at efterskolerne indgår i et regionalt samarbejde med landbrugs-, erhvervs-, og social- og sundhedsuddannelserne omkring etablering af meritgivende brobygningsforløb for efterskoleelever.

Det kan endvidere foreslås, at tilrettelæggelsen af brobygningsforløbene for den enkelte efterskole på længere sigt kommer til at indgå i efterskolens planlægning af det kommende skoleår, således at eleverne ved tilmelding til efterskolen aktivt vælger brobygning som en del af deres efterskoleophold.

Landbrugs-, erhvervs-, og social- og sundhedsskolerne kan med fordel indbyde områdets efterskoler til en drøftelse af mulighederne for etablering af meritgivende brobygningsforløb i netop deres område, ligesom områdets 10. klasser med fordel kan tilbydes deltagelse i de etablerede brobygningsforløb. Hermed vil et større antal tilmeldinger kunne opnås, ligesom eleverne i 10. klasserne kan have interesse i at deltage i de merit-givende brobygningsforløb.

Denne side indgår i publikationen "Meritgivende brobygningsforløb for efterskoleelever på landbrugs-, erhvervs- og social- og sundhedsuddannelserne" som kapitel 7 af 8
© Undervisningsministeriet 2003

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top