Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Fra lokal til global

Agenda21NOW! International Internetkonference


Historien om Agenda21NOW!

Af Martin Jarrath,Tyskland

Dette er historien om den internationale Internetkonference »Agenda21NOW!« som er blevet til i samarbejde mellem Anna-Schmidt Schule i Frankfurt am Main og Kandel Gesamtschule. Historien begynder i 1996 da Internettet for alvor nåede ud i de tyske skoler. Med skolerne opkoblet giver Internettet pludselig et væld af nye muligheder til undervisningen og fagene. Men hvad med indholdet?

Ideen
Ideen til »Agenda21NOW!« bliver til i et netværk. Den opstod på de tyske UNESCO ASPskolers årlige møde i september 1998 hvor skolerepræsentanter diskuterer forslag til en aktionsdag for uddannelse for bæredygtig udvikling i 2000. Vi besluttede at introducere Internettet som et nyttigt kommunikationsredskab i undervisningssammenhæng.

Hovedtankerne var:

  • At fokusere på indholdet og ikke på teknikken
  • At kombinere de nye tekniske muligheder med traditionelle metoder anvendt i interkulturelle sammenhænge: give elever mulighed for at komme i personlig kontakt med elever fra andre lande og kommunikere om et fastsat emne i en fast tidsperiode
  • At gøre noget med en langvarig effekt
  • At gøre brug af de eksisterende netværk vi er med i, nemlig UNESCOs ASPnet og the Baltic Sea Project.

Første skridt:Titel
Titlen skulle være en invitation verden rundt til at deltage i Agenda 21 processen og forsøge at nå de fastsatte mål. Det førte frem til titlen Agenda21NOW!

Andet skridt: Det basale
Vi ville gerne have at alle der deltog, meget let kunne orientere sig om hvem han/hun udvekslede synspunkter med. Vi ønskede at informationen skulle være pålidelig, og vi ønskede samtidigt at undgå at personlige data kunne misbruges.

Vi stilede mod diskussioner på et højt niveau mellem velforberedte deltagere. Derfor måtte vi lave en hjemmeside hvor deltagerne på forhånd kunne finde baggrundsmateriale og links til det forberedende arbejde i timerne eller på andre tidspunkter.

Vi ønskede at diskussionerne skulle være lette at følge med i, men samtidigt seriøse. Det førte os frem til at diskussionerne skulle være orienterede mod indholdet: Det skulle hele tiden være muligt at se den logiske forbindelse mellem indlæggene, herunder hvilket svar der var indløbet på et givet spørgsmål.

Vi ønskede at deltagerne skulle føle sig sikre og trygge i konferencen. Konferencen er derfor kun åben for registrerede deltagere og i et begrænset tidsrum.

Vi ønskede let adgang. Elever fra hele verden skulle kunne deltage forudsat at de havde adgang til Internettet via en computer enten på skolen, derhjemme, hos en ven eller på en Internet café.

Sidst, men ikke mindst ønskede vi at elever fra alverdens lande skulle kunne deltage fuldt ud uanset computerudstyr eller modemets alder. Dette udelukker videokonferencer, for eksempel. Et krav om avanceret udstyr ville afholde mange fra at kunne deltage særligt i fattige lande og grave digitale grøfter dybere.

Tredje skridt: Forberedelse
Vi havde behov for at designe en hjemmeside med et smukt layout som kunne invitere elever og lærere verden over til at deltage. Sted, dato, tidspunkt, konferencens tema mv. skulle tydeligt fremgå af hjemmesiden ligesom den skulle forsyne den besøgende med materiale til forberedelsen.

Under konferencen oprettede vi virtuelle konferencerum hvor indlæg blev opført efter indhold. Et klik på forfatterens navn skulle vise de vigtigste data om forfatteren - navn, alder, by, land, e-mail adresse osv. Dette giver deltagerne en mulighed for at opretholde kontakten også efter konferencen.

Ved at benytte PHP kommunikationssoftware kunne vi tilbyde deltagerne real-time kommunikation med spontane spørgsmål og svar. Vi anså dette for at være yderst tillokkende for de unge deltagere, og en af vores dygtige elever, Thomas Detsch, lavede dette PHP kommunikationssoftware efter de behov vi udtalte.

Fjerde skridt: Strukturen
Vi ønskede samme struktur som på en rigtig konference:

Der skal være en fast dato og et nærmere afgrænset tidsrum. Vi valgte et forløb på 24 timer hvilket ville tillade elever over hele kloden at diskutere i lokale dagtimer, og e-mails sendt på forhånd betød at deltagerne var registreret, og at der var givet forhåndsmeddelelser.

Ved registrering til konferencen modtager hver deltager et password og kan træde ind i et hvilket som helst konferencerum efter at have passeret lågen.

Hvert konferencerum har en tilknyttet moderator der er særligt trænet til opgaven.

Diskussionerne foregår i real time så hvert nyt bidrag kan ses af alle deltagerne i det samme rum i løbet af ganske få sekunder.

Konferencen gør det muligt for deltagerne at deltage i adskillige diskussioner på samme tid.

Femte skridt: Hvordan finder vi deltagerne?
E-mail-annoncer til skoler i ASP og BSP netværkene spreder informationen effektivt, og via disse to netværk spredes invitationen over hele verden.

Sjette skridt: Holdet bag konferencen
Holdet bag konferencen designer hjemmesiden, skriver ledere, laver tekst og billeder og skaber kontakt til aviser, radio og TV.

Syvende skridt: Mens vi venter på registranter
Registrering begynder så småt ca. tre måneder før konferencen. Antallet af registreringer har vist sig at være meget lille i begyndelsen - hvilket gjorde os meget bekymrede første gang - og stiger så for at nå maksimum på selve konferencedagen. Alle registranter tjekkes manuelt for at undgå evt. misbrug.

Ottende skridt: Moderatorer
Moderatorer (elever fra de ældste klasser) arbejder under selve konferencen ved at stille spørgsmål for at begynde en diskussion, ved at dreje diskussionen i en ny retning og ved venligt, men bestemt at bede deltagerne følge reglerne når dette viser sig nødvendigt. Lærere medvirker som supervisorer når det er nødvendigt at hjælpe. Alle e-mails bliver koordineret så moderatorerne ikke skal tjekke e-mails selv under konferencen. En teknisk kyndig gymnasieelev fungerer som webmaster hvis der skulle opstå tekniske problemer. Et madhold, et altmuligthold og et sikkerhedshold sørger for alle fornødenheder som mad, værktøj, dimser fra nærmeste computerforretning og beskytter de hårdtarbejdende moderatorer mod folkemængden under konferencen.

Erfaringer
Den første konference fandt sted i juni 2000: Konferenceholdet på Anna-Schmidt skolen i Frankfurt am Main var meget spændte da tiden nærmede sig 00:00 GMT (02:00 i Frankfurt). Og det virkede! Et antal deltagere i forskellige afkroge af verden havde tilsyneladende også ventet på denne begyndelse, og vi blev vidne til en time med virkeligt gode diskussioner med rigtig mange mennesker. Det var dybt fascinerende!

I de tidlige morgentimer brød et voldsomt tordenvejr løs og afbrød alle e-mails i et par timer og ødelagde skolens computersystem. Vi måtte fortsætte moderationen med to bærbare computere: Prøv at forestille dig fire moderatorer dele to små computere!

Dette fortsatte 3-4 timer indtil problemet heldigvis kunne løses. Men i lang tid så den tekniske situation meget skuffende ud.

Heldigvis er webserveren placeret i England, og selve konferencen blev derfor ikke påvirket. Men problemet for os i Frankfurt var at vi blev mere eller mindre forhindret i at deltage. Da vi igen blev teknisk koblet på, viste det sig at diskussionerne fortsatte på bedste vis, selv uden eller med det meget begrænsede antal moderatorer. Vi fik en god eftermiddag med interessante indlæg, og først hen på aftenen indtrådte en vis afmatning. Holdet var ekstremt motiveret, samarbejdet i alle 24 timer var enestående, og konferencen blev en virkeligt god oplevelse for os alle.

Hvad vi lærte af den første konference i 2000
Det viste sig tilsyneladende at være attraktivt for elever over hele verden at logge sig ind på en diskussion med andre omkring et fælles emne der var relevant for deres fremtid. Vi fik mange timer med udbytterige diskussioner.

Internetkonferencen gav elever fra lande som Uganda en mulighed for - for første gang i deres liv, skrev de - at komme i kontakt med elever fra andre lande!

Et dejligt og højt motiveret hold på 50 elever og lærere havde afviklet konferencen igennem de 24 timer, nogle gange med svære tekniske problemer (tordenvejret og nedbrud), men i forvisningen om at der var blevet afholdt en konference.

Moderatorerne var vigtige for diskussionen ved at opmuntre andre til at komme med deres synspunkter og til at sætte fokus på vigtige aspekter og ændre diskussionen, og en enkelt gang ved at henstille til en deltager om at overholde spillereglerne.

Kvaliteten af diskussionen var dog blandet: Mange indlæg var spændende og enkelte endog meget intense. Men der var også nogen der ikke tog sagen alvorligt og skrev meget dårlige indlæg. De bedste diskussioner opstod når problemstillingen var meget konkret, eller når en situation opmuntrede til forskellige holdninger. Men at kvaliteten skulle forbedres, blev betragtet som den største og mest oplagte udfordring for de(n) næste konference(r).

Teknisk set var den Internetserver vi havde, utilstrækkelig til at opfylde vores behov. Desuden har serveren behov for et skjold imod Internetangreb. Der er altid nogen på Internettet som prøver at lave et digitalt angreb på en konference af denne type, for eksempel ved såkaldte Service-nægtede angreb der totalt ville blokere konferenceserveren.

Agenda21NOW! 2001-2003: Måder til forbedring
Siden konferencen den 5. juni 2000 har Agenda21NOW! fundet sted yderligere tre gange, en gang om året.

Professionel IT-støtte
Kendskab til konferencen har spredt sig over hele verden. Den er derfor oplagt mål for hackere der forsøger digitale angreb imod serveren. Siden vores anden konference den 22. marts 2001 har CEMA AG, et IT-firma i Mannheim i Tyskland, påtaget sig værtsskabet af konferencen på en fysisk isoleret server og med et »state-of-theart « sikkerhedssystem.

Næsten 4500 angreb, med et maksimum på 86 per sekund på konferencen den 3. april 2003, har vist nødvendigheden af at have et sådant sikkerhedssystem. Det ville ganske enkelt ikke være muligt at etablere denne teknologi på skoleniveau, det kræver virkeligt professionelle ITspecialister. Samarbejdet med CEMA AG har været enestående. Og det er ikke for meget at sige at CEMA AG er blevet en integreret del af konference-teamet!

Træning af moderatorer
Kvaliteten af diskussionerne afhænger til en vis grad af moderatorernes kvalitet. De skal være klædt godt på til opgaven, og derfor har vi siden den anden konference haft alle de elever der fungerer som moderatorer, på et både teoretisk og praktisk kursus i moderation en til to uger forud for konferencen.

Hvem skal hjemmesiden henvende sig til?
Til eleverne? Til lærerne? Den første konference gav et klart svar: til lærerne! Lærerne er dem der skal tiltrækkes af vores annoncering og opfordres til at kaste et blik på hjemmesiden. Hvis de finder den interessant (og tillokkende) - og vi ved at den slags beslutninger kan tages på meget få sekunder - så kan lærerne beslutte sig for om de vil involvere elever i arbejdet med Agenda21NOW! som en del af undervisningen i deres fag. Der er meget der tyder på at de fleste registreringer sker når en lærer har bedt sine elever om at gøre det. Hvis hjemmesiden skulle henvende sig til elever, skulle den have et andet design og et helt andet indhold.

Det er et godt spørgsmål om det kunne fungere, om emnet bæredygtighed og Agenda 21 generelt kunne gøres så attraktive at mange elever ville beskæftige sig med dem i fritiden på fuldstændig frivillig basis og uden nogen opfordring fra en lærer.

Dette understreger lærerens vigtige rolle i ITog moderne medietider. Derudover spreder lærere deres indsigt til andre og fungerer selv som moderatorer i undervisningssituationen, og det er også dem der præsenterer (nye) emner i læreprocessen - eller bevidst undlader at gøre det, afhængigt af situationen.

Ekspertbistand
Det er dejligt at opleve så mange mennesker fra så mange forskellige lande have så intense diskussioner med hinanden. Vi overvejede om det ikke ville være endnu bedre og også mere interessant at få eksperter til at diskutere med eleverne i Internet-konferencerummene. Med ekspertbistand fra såvel lokale som internationalt kendte eksperter kunne vi håbe på at endnu flere ville afsøge eller deltage i konferencen. Og deres medvirken har virkeligt højnet diskussionerne. En af eksperterne i 2002-konferencen var således professor Bert Bolin, professor i meteorologi ved Stockholms universitet og tidligere formand for det internationale klimapanel (IPCC), desuden forfatter til indledningskapitlet i BSP Learners’ Guide 2 om luftkvalitet (Working for Better Air Quality in the Baltic Region). Siden den tredje konference den 25. april 2002 har deltagerne haft mulighed for at diskutere med adskillige internationale eksperter.

Konferencetemaer
Den overordnede titel er »Agenda21NOW!« men da Agenda 21 handleplanen er enormt omfattende, har vi besluttet at fokusere på udvalgte områder på hver konference. Hver konference behandler derfor et særligt tema.

I 2001 var temaet »vand«, og konferencen fandt sted på Verdens Vanddagen den 22. marts. I 2002 var temaet »oversvømmelser og ørkendannelse « med fokus på sandsynlige eller mulige konsekvenser af den globale klimaopvarmning. Begge disse temaer er blevet vel modtaget: Der var ca. 1200 deltagere i 2001 og 1900 i 2002. I 2003 var temaet lidt af et eksperiment:

»Grænser og forskellighed - kan vi leve sammen på en bæredygtig måde i en global verden?« Grænser mellem nationer og inden for nationer, måske også i vores hoveder, grænser eksisterer over hele verden og på alle kontinenter. Hvordan kan vi respektere hinanden, hinandens forskellige kulturer og levemåder og opretholde freden i en globaliseret verden?

Det totale antal deltagere (1500) var lavere end i 2002, men moderatorerne udtalte at de oplevede en bedre kvalitet i indlæggene sammenlignet med året før.

Konferencen den 3. april 2003 foregik under Irakkrigen, og konferencerummet »fred efter krigen« om konsekvenserne af denne krig var klart det mest besøgte konferencerum på hele konferencen.

Udvidelse og samarbejde
I 2003 var konferenceholdet vokset til ca. 70 lærere og elever fra to skoler beliggende forskellige steder og med 150 km imellem sig. Samarbejdet har været berigende for deltagerne fra både Frankfurt og Kandel. De to skoler konkurrerer ikke, men samarbejder virkeligt som et hold.

Når Agenda21NOW! sine mål?
Vi oplever at rigtig mange deltager igen og igen. Der er skoler der har været med i alle fire konferencer. Vi tror - og håber! - at Agenda21NOW! anses for at være en inspirerende måde at udnytte nye muligheder på Internettet på, ikke mindst i ikke-tekniske fag som engelsk, samfundsfag, geografi, biologi, historie m.fl. Vi håber gennem konferencerne at nå målet: at handling bevæger sig fra det lokale til det regionale og globale!

Agenda21NOW! begyndte som et eksperiment; et eksempel på lettilgængelig, indholdsorienteret brug af moderne medier. Hvad andre end måtte mene, så håber vi at Agenda21NOW! for de fleste deltagere har været hvad det har været for os, konferenceholdet:

  • en masse arbejde
  • en masse sjov
  • en fortsat mulighed for at lære af og om andre! Derfor fortsætter historien!

Denne side indgår i publikationen "Uddannelse til en bæredygtig udvikling" som kapitel 6 af 6
© Undervisningsministeriet 2004

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top