Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Forord

 

 

Denne rapport er den tredie og sidste i rækken af faglige rapporter vedrørende udredningsarbejdet om Det Virtuelle Gymnasium. De faglige rapporter behandler udvalgte faglige, pædagogiske, organisatoriske og IT-relaterede problemstillinger ved en mere massiv IT-anvendelse i gymnasieskolen.

Den første faglige rapport havde fag, pædagogik og IT i det almene gymnasium som omdrejningspunkt. På baggrund af en omfattende empiriindsamling gav rapporten en status på den aktuelle IT-anvendelse ud fra både faglige og pædagogiske vinkler.

Den anden faglige rapport tog sigte på at omsætte de mange værdifulde erfaringer med at integrere IT i undervisningen til modeller for, hvordan IT kan understøtte en faglig og pædagogisk udvikling, så det almene gymnasium fortsat giver eleverne et solidt fundament i mødet med studie-, arbejds- og samfundslivets udfordringer. De faglige og pædagogiske modeller indebærer, at der opstår nye opgaver og behov, som må tilfredsstilles gennem organisatorisk udvikling.

Den tredie faglige rapport fokuserer derfor på at opstille strategier og løsningsmodeller for organisation og IT i Det Virtuelle Gymnasium. Rapporten behandler problemstillinger og opstiller løsningsforslag, der relaterer sig til en gymnasieskoles organisatoriske udvikling hen imod Det Virtuelle Gymnasium. Det drejer sig om ledelse og kultur, lærersamarbejde og kompetenceudvikling samt IT og bygningsforhold.

I arbejdet med at opstille succeskriterier for en vellykket skoleudvikling er der gennemført interviews med rektorerne på fire skoler, som på forskellig vis har arbejdet indgående med at integrere IT eller ny pædagogik i undervisningen. Det drejer sig om Dronninglund Gymnasium og HF, Bornholms Amts-gymnasium, Holstebro Gymnasium og HF samt Aalborg Studenterkursus.

Rapporten er udarbejdet af Strategisk Netværk. Carl Bro as, fagkonsulent Orla Møller samt uddannelseschef Leo Højsholt-Poulsen, UNI-C, har bidraget med datamateriale og anden form for dokumentation, som er anvendt i forbindelse med udarbejdelsen af visse afsnit i rapportens kapitel vedrørende IT og bygningsforhold.

Rapporten er redigeret af analysechef Tue Vinther-Jørgensen samt analytiker Charlotte V. Andreasen. Strategisk Netværk er som kontraktholder eneansvarlig for rapportens indhold, herunder fortolkninger og vurderinger.

København, den 27. juli 2001

Søren Carøe
Projektchef


Denne side indgår i publikationen "Organisation og IT i Det Virtuelle Gymnasium" som forord
© Undervisningsministeriet 2002

 Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top