Forrige kapitel Forsiden
[ Undervisningsministeriets logo ]

Kilder

 

Interviewpersoner

Interessenter

  • Dorthe Jeppesen, uddannelseskonsulent, Dansk Arbejdsgiverforening.

  • Erik Knudsen, udviklingschef, Syddansk Universitet.

  • Gorm Leschly, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening.

  • Hans Peter Baadsgaard, uddannelsespolitisk ordfører, MF Socialdemokratiet.

  • Kenneth Hirsch Sørensen, kontorchef, Amtsrådsforeningen.

  • Kurt Koudahl Petersen, uddannelses- og administrationschef, Gymnasieskolernes Lærerforening.

  • Marianne Zibrandtsen, formand for Gymnasieskolernes Rektorforening og rektor for Aurehøj Gymnasium.

  • Mette Ringsted, uddannelseschef, Dansk Arbejdsgiverforening.

  • Peter Kuhlman, rektor, Frederiksborg Gymnasium.

Pædagogiske nøglepersoner

  • Bent B. Andresen, forskningsleder, Danmarks Pædagogiske Universitet.

  • Claus Michelsen, amenuensis, Dansk Institut for Gymnasiepædagogik.

  • Erik Prinds, lektor og forfatter, Viborg Amtsgymnasium.

  • Hanne Richardt Beck, adjunkt, Sankt Annæ Gymnasium.

  • Jens Dolin, cand. scient., Dansk Institut for Gymnasiepædagogik.

  • Jens Melson, ph-d. studerende, Aalborg Universitet.

  • Marit Schou, forskningsassistent, Dansk Institut for Gymnasiepædagogik.

  • Susanne Panduro, specialkonsulent, Learning Lab Denmark.

Fagkonsulenter

  • Benedicte Kieler (dansk).

  • Birgit Christiansen (romanske sprog/spansk og fransk).

  • Claus Helmann Christensen (fysik og astronomi).

  • Claus Jessen (naturfag, fysik-kemi).

  • Elsebeth Gabel Austin (engelsk).

  • Erik Ardal (psykologi).

  • Finn Gravesen (musik).

  • Grethe Heer (geografi).

  • Hedvig Gerner Nielsen (dramatik).

  • Henrik Borg Jensen (tysk). 

  • Henrik Lærkes (russisk).

  • Henrik Skovgaard Nielsen (historie).

  • Inge Kaufmann (kemi og teknikfag).

  • Jens Boe Nielsen (idræt).

  • Johannes Iversen (filosofi og religion).

  • Kirsten Wøldike (biologi).

  • Lars Damkjær (romanske sprog/fransk og italiensk).

  • Lise Laursen (billedkunst og design).

  • Mette Rogne (erhvervsøkonomi samt uddannelses- og erhvervsvejledning).

  • Orla Møller (datalogi og IT).

  • Per Henriksen (samfundsfag).

  • Per Katz (film og tv).

  • Stig Martin Møller (klassiske fag/oldtidskundskab, latin og græsk).

  • Søren Vagner (matematik).

  • Ulrik Herskind (dansk).

Gymnasielærere

  • Agnete Troensegaard, Skive Gymnasium og HF (spansk).

  • Bente Buus, Langkær Gymnasium og HF (spansk).

  • Bente Sørensen, Holstebro Gymnasium og HF (idræt).

  • Bjarning Grøn, Viborg Katedralskole (fysik og astronomi).

  • Eske Bruun, Silkeborg Amtsgymnasium (biologi).

  • Eva Kvorning, Vordingborg Gymnasium og HF-Kursus (spansk).

  • Gertrud Permin, Rungsted Gymnasium (billedkunst).

  • Gitte Normand, Århus Akademi (design).

  • Hanne Leervad, Grindsted Gymnasium og HF-Kursus (russisk).

  • Hans Christian Jensen, Frederikssund Gymnasium (kemi).

  • Hans Jørgen Mortensen, Vordingborg Gymnasium og HF-Kursus (engelsk).

  • Hans-Kurt Gade, Kolding Amtsgymnasium (tysk).

  • Helge Blom Andersen, Kolding Amtsgymnasium (kemi).

  • Henrik Flygare, VUC-Sønderjylland (dramatik).

  • Inger Præst, Aalborg Studenterkursus (psykologi).

  • Jan Hupfeldt Nielsen, Viborg Katedralskole (italiensk).

  • Jette Mouritsen, Nakskov Gymnasium (religion).

  • Karl Pedersen, Vestfyns Gymnasium (musik).

  • Karl-Erik Christensen, Silkeborg Amtsgymnasium (geografi).

  • Keld B. Jessen, Kolding Amtsgymnasium (filosofi).

  • Lars Bluhme, Amtsgymnasiet i Hadsten (historie).

  • Lars Kirkegaard, Nyborg Gymnasium (oldtidskundskab).

  • Laust Wium Olesen, Studenterkursus Sønderjylland (geografi).

  • Leif Kristensen, Morsø Gymnasium (naturfag).

  • Lisa Bendsen, Nørre Sundby Gymnasium og HF (russisk).

  • Niels Ebbesen, Bornholms Amtsgymnasium (dansk).

  • Niels Iver Winstrup Nielsen, Risskov Amtsgymnasium (kemi).

  • Niels Roholt, Århus Akademi (biologi).

  • Ole Barnholt, Stenhus Gymnasium og HF (musik).

  • Ole Østergaaard, Aabenraa Gymnasium og HF (film og tv).

  • Orla Duedahl, Vestfyns Gymnasium (erhvervsøkonomi).

  • Per Henriksen, Amtsgymnasiet i Paderup (samfundsfag).

  • Peter Brøgger Sørensen, Aabenraa Gymnasium og HF (geografi).

  • Poul Jungersen, Frederiksværk Gymnasium og HF (matematik).

  • Susanne Munch, Frederiksværk Gymnasium og HF (dansk).

  • Søren Hindsholm , Aalborghus Gymnasium (latin).

  • Torben Jakobsen, Lemvig Gymnasium (historie).

  • Ulla Pedersen, Vejen Gymnasium (fransk).

Litteratur

  • Amtsrådsforeningen, Debatoplæg om ungdomsuddannelserne -visioner for de gymnasiale uddannelser (1998).

  • Abrahamsen, Marianne, Bag den åbne dør, Danmarks Pædagogiske Institut (1998).

  • Andersen, Dines, Uddannelsesvalg efter 9. klasse, Delprojekt under forskningsprogrammet Uddannelse til alle, Socialforskningsinstituttet (1997).

  • Andresen, Bent B., E-learning - en designhåndbog, CTU (2000).

  • Andresen, Bent B., IT for alle, Arbejdsmarkedsstyrelsen (2000).

  • Andresen, Bent B., Fleksibel læring for voksne, Systime (1999).
  • Arbejdsministeriet, Rapport fra Udvalget om Informationssamfundets betydning for job-indhold og arbejdets organisering (1998).

  • Boisen, Egil, Teknosofikum, Politiken (24/5 2000).

  • Bygholm, Ann & Dircknick-Holmfeld, Lone, Pædagogik i det virtuelle læremiljø..., i Danielsen, Oluf & Nielsen, Janni (red.), Læring og Multimedier, Aalborg Universitetsforlag (1997).

  • Center for Teknologistøttet Uddannelse, Ti historier fra CTU projekternes liv (2000).

  • Center for Teknologistøttet Uddannelse, IKT i de almene ungdomsuddannelser (1999).

  • Center for Teknologistøttet Uddannelse, IKT som strategisk ressource - en antologi (1998).
     
  • Center for Teknologistøttet Uddannelse, Grænseløs uddannelse - et debatoplæg om fremtidens uddannelse i et teknologisk udviklingsperspektiv (1997).

  • Center for Teknologistøttet Uddannelse, ...med kridt og computer - brikker til en ny forståelse af fremtidens lærerprofession, en tekstantologi redigeret af Sisse Siggaard Jensen og Mette Ringsted (1997).

  • Damgaard, Jarl, Learning Lab Denmark - en breche i murene, Undervisningsministeriets Tidsskrift Uddannelse 8/2000.

  • Danmarks Statistik, Omnibusundersøgelse 1. marts - 14. marts 2000.

  • Danmarks Statistik, Serviceerhverv, Statistiske Efterretninger (2000).

  • Dansk Arbejdsgiverforening, Profil og udvikling i de gymnasiale uddannelser - et debatoplæg (1999).

  • Dansk Industri, Slip talenterne løs (2000).

  • Dansk Institut for Gymnasiepædagogik, Teoretisk Pædagogikum 2000/2001 - Kursus i almen pædagogik - Materialesamling I og II (2000).

  • Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Principprogram (2000).

  • DTI Center for Kompetence og Medier, Ældre og IT, Analyse for Ældresagen og Forskningsministeriet (1997).

  • Forskningsministeriet, Det Digitale Danmark - omstilling til netværkssamfundet (1999).

  • Frandsen, Jesper (red.), Gymnasiet 2001, Systime (1993).

  • Goth & Raffel Reklamebureau A/S, Tiltrækningskraft -Sådan rekrutteres de bedste medarbejdere (2000).

  • Grøn, Bjarning & Elbrønd Hansen, Niels, Just-in-time Teaching og Physlets. Artiklen er hentet på Internetadressen: www.fy.gymfag.dk/ikt/artikler/index.html (2000).

  • Gymnasieskolen nr. 4, Haderslev Katedralskole: Skoleaftale med udvikling og fleksibilitet (2001).

  • Gymnasieskolernes Lærerforening, Fremtidens gymnasiale uddannelser - debatoplæg (1998).

  • Gymnasieskolernes Lærerforening, Udviklingsplan - Det almene gymnasium (1998).

  • Gymnasieskolernes Rektorforening, Det almene gymnasiums profil (2001).

  • Gymnasieskolernes Rektorforening, 2-årigt HF - nu og i fremtiden (2001).

  • Gymnasieskolernes Rektorforening, 2-årigt HF i fremtiden -et debatoplæg (2000).

  • Gymnasieskolernes Rektorforening, Det almene gymnasiums profil - fortællingen om vejen fra egnet til studieegnet (1999).

  • Hansen, Mogens, Eksamen, Undervisningsministeriets tidsskrift Uddannelse 4/2000.

  • Haue, Harry, Prøver og eksamen - norm og udfordring, Undervisningsministeriets tidsskrift Uddannelse 4/2000.

  • Heilesen, Simon (red.), At undervise med IKT, Samfundslitteratur (2000).

  • Illeris, Knud, Læring, udvikling og kvalificering, Erhvervs- og Voksenuddannelsesgruppen, RUC (1995).

  • Jørgensen, Per Schultz, Hvad er kompetence?, Undervisningsministeriets tidsskrift Uddannelse 9/1999.

  • Kaldan, Siggi, Værdiernes Univers, Politiken (6/6 2000).

  • Kolb, David A., Experiental learning, Printice-Hall (1984).

  • Kolind, Lars, Vidensamfundet, Gyldendal (2000).

  • Kolmos, Anette (red.), Online læring - lærerkvalificering, didaktik og kommunikation, Pædagogisk Udviklingscenter, Aalborg Universitet (2000).

  • Korsgaard, Ove, Kundskabskapløbet, Gyldendal (1999).

  • Kuhlmann, Peter, Gymnasiet i det 21. århundrede, Undervisningsministeriets tidsskrift Uddannelse 9/2000.

  • Mandag Morgen Strategisk Forum, Fra velfærdsstat til medborgersamfund (2000).

  • Mathiasen, Helle, Fjernundervisningsforsøg på Aalborg Studenterkursus 1998-2000 - en ekstern evaluering (2000).

  • Mathiasen, Helle, Bærbare computere i Gymnasiet, Undervisningsministeriet (1999).

  • Niss, Mogens, Gymnasiets opgave, almendannelse og kompetencer, Undervisningsministeriets tidsskrift Uddannelse 2/2000.

  • Niss, Mogens, Kompetencer og uddannelsesbeskrivelser, Undervisningsministeriets tidsskrift Uddannelse 9/1999.

  • Prinds, Erik, Rum til læring - en idé- og debatbog om nye læringsformer med IKT, CTU (1999).

  • Projektet Det Virtuelle Gymnasium, Udredningsarbejdets 1. statusrapport (2000).

  • Projektet Det Virtuelle Gymnasium, Udredningsarbejdets 2. statusrapport (2000).

  • Projektet Det Virtuelle Gymnasium, Det Virtuelle Gymnasium - Konturerne af et koncept (1999).

  • Skolverket, Rapport om Fristående gymnasieskolor (1999).

  • Skolverket, Skolans datorer 1999 - en kvantitativ bild, Rapport nr. 176 (1999).

  • Skytte, Thomas, Prøv en prøve, Undervisningsministeriets tidsskrift Uddannelse 4/2000.

  • Thestrup, Thomas, Organisationen, som ikke er..., i Hilde-brandt & Brandi (red.), Lærende organisationer, Børsen (1998). •Torstensen, Peter og Bertramsen, René Bugge, Learning Lab Denmark - fra vision til virkelighed, Undervisningsministeriets tidsskrift Uddannelse 8/2000.

  • Tvarnø, Henrik, En universitetsvinkel på de gymnasiale uddannelser, Undervisningsministeriets tidsskrift Uddannelse 1/2000.

  • Undervisningsministeriet, Fra Kierkegaard til Calvin Klein (2000).

  • Undervisningsministeriet, Hvad venter vi på? - om IT i fremmedsprogsundervisningen (2000).

  • Undervisningsministeriet, Fleksible arbejdsrammer og udvikling - en første rapport om årsnormforsøgene i det almene gymnasium 1999-2000 (2000).

  • Undervisningsministeriet, IKT i fysikundervisningen (1999).

  • Undervisningsministeriet, Debathæfte 5a-b, Samspillet mellem fagene II (2000).

  • Undervisningsministeriet, Uddannelsesredegørelse 2000 (2000).

  • Undervisningsministeriet, Uddannelsesredegørelse 1999 - De videregående uddannelser (1999).

  • Undervisningsministeriet, Udviklingsprogrammet for fremtidens ungdomsuddannelser (1999).

  • Undervisningsministeriet, Gymnasiebekendtgørelsen - BEK nr. 411 af 31/05/1999 (1999).

  • Undervisningsministeriet, Den elektroniske skole Del 1 (1998).

  • Undervisningsministeriet, Den elektroniske skole Del 2 (1998).

  • Undervisningsministeriet, Det 21. århundredes uddannelsesinstitutioner - Debatoplæg om de videregående uddannelsers institutionelle struktur (1998).

  • Undervisningsministeriet, National kompetenceudvikling: Erhvervsudvikling gennem kvalifikationsudvikling (1997).

  • Undervisningsministeriet, Informationsteknologi og fleksibilitet i erhvervsuddannelser (1995).

  • Undervisningsministeriets tidsskrift Uddannelse 1/2000, Fremtidens ungdomsuddannelser 1 (2000).

  • Undervisningsministeriets tidsskrift Uddannelse 2/2000, Fremtidens ungdomsuddannelser 2 (2000).

  • Varming, Ole, Lige godt - lige skidt, Politiken (22/5 2000).

  • Vestager, Margrethe, Værdier i virkeligheden, Undervisningsministeriet (2000).

  • Voss, Lilla, IT-kompetence - hvad er det?, Undervisningsministeriets tidsskrift Uddannelse 9/1999.

  • Zapera.com, De kloge hoveder (2000).

  • Zeuner, Lilli, Unge mellem egne mål og fællesskab - Værdier og valg blandt elever i de studieforberedende ungdomsuddannelser, Socialforskningsinstituttet (2000).

 

Denne side indgår i publikationen "Fag, pædagogik og IT i det almene gymnasium - status og perspektiver" som kapitel 7 af 7
© Undervisningsministeriet 2002

 Forrige kapitel Forsiden
Til sidens top