 |
 |
Kilder
Interviewpersoner
Interessenter
- Dorthe Jeppesen, uddannelseskonsulent, Dansk Arbejdsgiverforening.
- Erik Knudsen, udviklingschef, Syddansk Universitet.
- Gorm Leschly, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening.
- Hans Peter Baadsgaard, uddannelsespolitisk ordfører, MF Socialdemokratiet.
- Kenneth Hirsch Sørensen, kontorchef, Amtsrådsforeningen.
- Kurt Koudahl Petersen, uddannelses- og administrationschef, Gymnasieskolernes
Lærerforening.
- Marianne Zibrandtsen, formand for Gymnasieskolernes Rektorforening
og rektor for Aurehøj Gymnasium.
- Mette Ringsted, uddannelseschef, Dansk Arbejdsgiverforening.
- Peter Kuhlman, rektor, Frederiksborg Gymnasium.
Pædagogiske nøglepersoner
- Bent B. Andresen, forskningsleder, Danmarks Pædagogiske Universitet.
- Claus Michelsen, amenuensis, Dansk Institut for Gymnasiepædagogik.
- Erik Prinds, lektor og forfatter, Viborg Amtsgymnasium.
- Hanne Richardt Beck, adjunkt, Sankt Annæ Gymnasium.
- Jens Dolin, cand. scient., Dansk Institut for Gymnasiepædagogik.
- Jens Melson, ph-d. studerende, Aalborg Universitet.
- Marit Schou, forskningsassistent, Dansk Institut for Gymnasiepædagogik.
- Susanne Panduro, specialkonsulent, Learning Lab Denmark.
Fagkonsulenter
- Benedicte Kieler (dansk).
- Birgit Christiansen (romanske sprog/spansk og fransk).
- Claus Helmann Christensen (fysik og astronomi).
- Claus Jessen (naturfag, fysik-kemi).
- Elsebeth Gabel Austin (engelsk).
- Erik Ardal (psykologi).
- Finn Gravesen (musik).
- Grethe Heer (geografi).
- Hedvig Gerner Nielsen (dramatik).
- Henrik Borg Jensen (tysk).
- Henrik Lærkes (russisk).
- Henrik Skovgaard Nielsen (historie).
- Inge Kaufmann (kemi og teknikfag).
- Jens Boe Nielsen (idræt).
- Johannes Iversen (filosofi og religion).
- Kirsten Wøldike (biologi).
- Lars Damkjær (romanske sprog/fransk og italiensk).
- Lise Laursen (billedkunst og design).
- Mette Rogne (erhvervsøkonomi samt uddannelses- og erhvervsvejledning).
- Orla Møller (datalogi og IT).
- Per Henriksen (samfundsfag).
- Per Katz (film og tv).
- Stig Martin Møller (klassiske fag/oldtidskundskab, latin og græsk).
- Søren Vagner (matematik).
- Ulrik Herskind (dansk).
Gymnasielærere
- Agnete Troensegaard, Skive Gymnasium og HF (spansk).
- Bente Buus, Langkær Gymnasium og HF (spansk).
- Bente Sørensen, Holstebro Gymnasium og HF (idræt).
- Bjarning Grøn, Viborg Katedralskole (fysik og astronomi).
- Eske Bruun, Silkeborg Amtsgymnasium (biologi).
- Eva Kvorning, Vordingborg Gymnasium og HF-Kursus (spansk).
- Gertrud Permin, Rungsted Gymnasium (billedkunst).
- Gitte Normand, Århus Akademi (design).
- Hanne Leervad, Grindsted Gymnasium og HF-Kursus (russisk).
- Hans Christian Jensen, Frederikssund Gymnasium (kemi).
- Hans Jørgen Mortensen, Vordingborg Gymnasium og HF-Kursus (engelsk).
- Hans-Kurt Gade, Kolding Amtsgymnasium (tysk).
- Helge Blom Andersen, Kolding Amtsgymnasium (kemi).
- Henrik Flygare, VUC-Sønderjylland (dramatik).
- Inger Præst, Aalborg Studenterkursus (psykologi).
- Jan Hupfeldt Nielsen, Viborg Katedralskole (italiensk).
- Jette Mouritsen, Nakskov Gymnasium (religion).
- Karl Pedersen, Vestfyns Gymnasium (musik).
- Karl-Erik Christensen, Silkeborg Amtsgymnasium (geografi).
- Keld B. Jessen, Kolding Amtsgymnasium (filosofi).
- Lars Bluhme, Amtsgymnasiet i Hadsten (historie).
- Lars Kirkegaard, Nyborg Gymnasium (oldtidskundskab).
- Laust Wium Olesen, Studenterkursus Sønderjylland (geografi).
- Leif Kristensen, Morsø Gymnasium (naturfag).
- Lisa Bendsen, Nørre Sundby Gymnasium og HF (russisk).
- Niels Ebbesen, Bornholms Amtsgymnasium (dansk).
- Niels Iver Winstrup Nielsen, Risskov Amtsgymnasium (kemi).
- Niels Roholt, Århus Akademi (biologi).
- Ole Barnholt, Stenhus Gymnasium og HF (musik).
- Ole Østergaaard, Aabenraa Gymnasium og HF (film og tv).
- Orla Duedahl, Vestfyns Gymnasium (erhvervsøkonomi).
- Per Henriksen, Amtsgymnasiet i Paderup (samfundsfag).
- Peter Brøgger Sørensen, Aabenraa Gymnasium og HF (geografi).
- Poul Jungersen, Frederiksværk Gymnasium og HF (matematik).
- Susanne Munch, Frederiksværk Gymnasium og HF (dansk).
- Søren Hindsholm , Aalborghus Gymnasium (latin).
- Torben Jakobsen, Lemvig Gymnasium (historie).
- Ulla Pedersen, Vejen Gymnasium (fransk).
Litteratur
- Amtsrådsforeningen, Debatoplæg om ungdomsuddannelserne -visioner
for de gymnasiale uddannelser (1998).
- Abrahamsen, Marianne, Bag den åbne dør, Danmarks Pædagogiske Institut
(1998).
- Andersen, Dines, Uddannelsesvalg efter 9. klasse, Delprojekt under
forskningsprogrammet Uddannelse til alle, Socialforskningsinstituttet
(1997).
- Andresen, Bent B., E-learning - en designhåndbog, CTU (2000).
- Andresen, Bent B., IT for alle, Arbejdsmarkedsstyrelsen (2000).
- Andresen, Bent B., Fleksibel læring for voksne, Systime (1999).
- Arbejdsministeriet, Rapport fra Udvalget om Informationssamfundets
betydning for job-indhold og arbejdets organisering (1998).
- Boisen, Egil, Teknosofikum, Politiken (24/5 2000).
- Bygholm, Ann & Dircknick-Holmfeld, Lone, Pædagogik i det virtuelle
læremiljø..., i Danielsen, Oluf & Nielsen, Janni (red.), Læring og
Multimedier, Aalborg Universitetsforlag (1997).
- Center for Teknologistøttet Uddannelse, Ti historier fra CTU projekternes
liv (2000).
- Center for Teknologistøttet Uddannelse, IKT i de almene ungdomsuddannelser
(1999).
- Center for Teknologistøttet Uddannelse, IKT som strategisk ressource
- en antologi (1998).
- Center for Teknologistøttet Uddannelse, Grænseløs uddannelse -
et debatoplæg om fremtidens uddannelse i et teknologisk udviklingsperspektiv
(1997).
- Center for Teknologistøttet Uddannelse, ...med kridt og computer
- brikker til en ny forståelse af fremtidens lærerprofession, en tekstantologi
redigeret af Sisse Siggaard Jensen og Mette Ringsted (1997).
- Damgaard, Jarl, Learning Lab Denmark - en breche i murene, Undervisningsministeriets
Tidsskrift Uddannelse 8/2000.
- Danmarks Statistik, Omnibusundersøgelse 1. marts - 14. marts 2000.
- Danmarks Statistik, Serviceerhverv, Statistiske Efterretninger (2000).
- Dansk Arbejdsgiverforening, Profil og udvikling i de gymnasiale
uddannelser - et debatoplæg (1999).
- Dansk Industri, Slip talenterne løs (2000).
- Dansk Institut for Gymnasiepædagogik, Teoretisk Pædagogikum 2000/2001
- Kursus i almen pædagogik - Materialesamling I og II (2000).
- Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Principprogram (2000).
- DTI Center for Kompetence og Medier, Ældre og IT, Analyse for Ældresagen
og Forskningsministeriet (1997).
- Forskningsministeriet, Det Digitale Danmark - omstilling til netværkssamfundet
(1999).
- Frandsen, Jesper (red.), Gymnasiet 2001, Systime (1993).
- Goth & Raffel Reklamebureau A/S, Tiltrækningskraft -Sådan rekrutteres
de bedste medarbejdere (2000).
- Grøn, Bjarning & Elbrønd Hansen, Niels, Just-in-time Teaching og
Physlets. Artiklen er hentet på Internetadressen: www.fy.gymfag.dk/ikt/artikler/index.html
(2000).
- Gymnasieskolen nr. 4, Haderslev Katedralskole: Skoleaftale med udvikling
og fleksibilitet (2001).
- Gymnasieskolernes Lærerforening, Fremtidens gymnasiale uddannelser
- debatoplæg (1998).
- Gymnasieskolernes Lærerforening, Udviklingsplan - Det almene gymnasium
(1998).
- Gymnasieskolernes Rektorforening, Det almene gymnasiums profil (2001).
- Gymnasieskolernes Rektorforening, 2-årigt HF - nu og i fremtiden
(2001).
- Gymnasieskolernes Rektorforening, 2-årigt HF i fremtiden -et debatoplæg
(2000).
- Gymnasieskolernes Rektorforening, Det almene gymnasiums profil -
fortællingen om vejen fra egnet til studieegnet (1999).
- Hansen, Mogens, Eksamen, Undervisningsministeriets tidsskrift Uddannelse
4/2000.
- Haue, Harry, Prøver og eksamen - norm og udfordring, Undervisningsministeriets
tidsskrift Uddannelse 4/2000.
- Heilesen, Simon (red.), At undervise med IKT, Samfundslitteratur
(2000).
- Illeris, Knud, Læring, udvikling og kvalificering, Erhvervs- og
Voksenuddannelsesgruppen, RUC (1995).
- Jørgensen, Per Schultz, Hvad er kompetence?, Undervisningsministeriets
tidsskrift Uddannelse 9/1999.
- Kaldan, Siggi, Værdiernes Univers, Politiken (6/6 2000).
- Kolb, David A., Experiental learning, Printice-Hall (1984).
- Kolind, Lars, Vidensamfundet, Gyldendal (2000).
- Kolmos, Anette (red.), Online læring - lærerkvalificering, didaktik
og kommunikation, Pædagogisk Udviklingscenter, Aalborg Universitet
(2000).
- Korsgaard, Ove, Kundskabskapløbet, Gyldendal (1999).
- Kuhlmann, Peter, Gymnasiet i det 21. århundrede, Undervisningsministeriets
tidsskrift Uddannelse 9/2000.
- Mandag Morgen Strategisk Forum, Fra velfærdsstat til medborgersamfund
(2000).
- Mathiasen, Helle, Fjernundervisningsforsøg på Aalborg Studenterkursus
1998-2000 - en ekstern evaluering (2000).
- Mathiasen, Helle, Bærbare computere i Gymnasiet, Undervisningsministeriet
(1999).
- Niss, Mogens, Gymnasiets opgave, almendannelse og kompetencer, Undervisningsministeriets
tidsskrift Uddannelse 2/2000.
- Niss, Mogens, Kompetencer og uddannelsesbeskrivelser, Undervisningsministeriets
tidsskrift Uddannelse 9/1999.
- Prinds, Erik, Rum til læring - en idé- og debatbog om nye læringsformer
med IKT, CTU (1999).
- Projektet Det Virtuelle Gymnasium, Udredningsarbejdets 1. statusrapport
(2000).
- Projektet Det Virtuelle Gymnasium, Udredningsarbejdets 2. statusrapport
(2000).
- Projektet Det Virtuelle Gymnasium, Det Virtuelle Gymnasium - Konturerne
af et koncept (1999).
- Skolverket, Rapport om Fristående gymnasieskolor (1999).
- Skolverket, Skolans datorer 1999 - en kvantitativ bild, Rapport
nr. 176 (1999).
- Skytte, Thomas, Prøv en prøve, Undervisningsministeriets tidsskrift
Uddannelse 4/2000.
- Thestrup, Thomas, Organisationen, som ikke er..., i Hilde-brandt
& Brandi (red.), Lærende organisationer, Børsen (1998). •Torstensen,
Peter og Bertramsen, René Bugge, Learning Lab Denmark - fra vision
til virkelighed, Undervisningsministeriets tidsskrift Uddannelse
8/2000.
- Tvarnø, Henrik, En universitetsvinkel på de gymnasiale uddannelser,
Undervisningsministeriets tidsskrift Uddannelse 1/2000.
- Undervisningsministeriet, Fra Kierkegaard til Calvin Klein (2000).
- Undervisningsministeriet, Hvad venter vi på? - om IT i fremmedsprogsundervisningen
(2000).
- Undervisningsministeriet, Fleksible arbejdsrammer og udvikling
- en første rapport om årsnormforsøgene i det almene gymnasium 1999-2000
(2000).
- Undervisningsministeriet, IKT i fysikundervisningen (1999).
- Undervisningsministeriet, Debathæfte 5a-b, Samspillet mellem fagene
II (2000).
- Undervisningsministeriet, Uddannelsesredegørelse 2000 (2000).
- Undervisningsministeriet, Uddannelsesredegørelse 1999 - De videregående
uddannelser (1999).
- Undervisningsministeriet, Udviklingsprogrammet for fremtidens ungdomsuddannelser
(1999).
- Undervisningsministeriet, Gymnasiebekendtgørelsen - BEK nr. 411
af 31/05/1999 (1999).
- Undervisningsministeriet, Den elektroniske skole Del 1 (1998).
- Undervisningsministeriet, Den elektroniske skole Del 2 (1998).
- Undervisningsministeriet, Det 21. århundredes uddannelsesinstitutioner
- Debatoplæg om de videregående uddannelsers institutionelle struktur
(1998).
- Undervisningsministeriet, National kompetenceudvikling: Erhvervsudvikling
gennem kvalifikationsudvikling (1997).
- Undervisningsministeriet, Informationsteknologi og fleksibilitet
i erhvervsuddannelser (1995).
- Undervisningsministeriets tidsskrift Uddannelse 1/2000, Fremtidens
ungdomsuddannelser 1 (2000).
- Undervisningsministeriets tidsskrift Uddannelse 2/2000, Fremtidens
ungdomsuddannelser 2 (2000).
- Varming, Ole, Lige godt - lige skidt, Politiken (22/5 2000).
- Vestager, Margrethe, Værdier i virkeligheden, Undervisningsministeriet
(2000).
- Voss, Lilla, IT-kompetence - hvad er det?, Undervisningsministeriets
tidsskrift Uddannelse 9/1999.
- Zapera.com, De kloge hoveder (2000).
- Zeuner, Lilli, Unge mellem egne mål og fællesskab -
Værdier og valg blandt elever i de studieforberedende ungdomsuddannelser,
Socialforskningsinstituttet (2000).
Denne side indgår
i publikationen "Fag, pædagogik og IT i det almene gymnasium - status
og perspektiver" som kapitel 7 af 7
© Undervisningsministeriet 2002
|
 |