Forsiden  
[ Undervisningsministeriets logo ]

Kolofon





Titel:  Kompetencer og matematiklæring
Undertitel: Ideer og inspiration til udvikling af matematikundervisning i Danmark
Forfattere: Mogens Niss, Tomas Højgaard Jensen, Tage Bai Andersen, Rune Wåhlin Andersen, Torben Christoffersen, Søren Damgaard, Therese Gustavsen, Kristine Jess, Jakob Lange, Lena Lindenskov, Malene Bonné Meyer og Knud Nissen (KOM-arbejdsgruppen)
Institution: Undervisningsministeriet
Copyright: 463 Undervisningsministeriet
Serietitel og nummer: Uddannelsesstyrelsens temahæfteserie nr. 18 - 2002
Resumé: Rapporten Kompetencer og Matematiklæring er udarbejdet af en arbejdsgruppe nedsat af Uddannelsesstyrelsen i samarbejde med Naturvidenskabeligt Uddannelsesråd. Rapporten indeholder en ny kompetencebaseret systematik til forståelse og udvikling af faget matematik samt en række forslag til fornyelse af matematikundervisningen.; Arbejdsgruppen argumenterer for, at læseplaner i matematik - og i alle andre fag - bør fokusere på den kompetence (i betydningen "ekspertise"), som eleverne skal have opbygget på et givet trin af uddannelsessystemet i stedet for den traditionelle kraftige fokusering på pensumlister.; Rapporten præsenterer otte centrale matematiske kompetencer, som har gyldighed for matematikundervisning på samtlige uddannelsestrin: - Tankegangskompetence - at kunne udøve matematisk tankegang; - Problembehandlingskompetence - at kunne formulere og løse matematiske problemer; - Modelleringskompetence - at kunne analysere og bygge matematiske modeller vedrørende andre felter; - Ræsonnementskompetence - at kunne ræsonnere matematisk; - Repræsentationskompetence - at kunne håndtere forskellige repræsentationer af matematiske sagsforhold; - Symbol- og formalismekompetence - at kunne håndtere matematisk symbolsprog og formalisme; - Kommunikationskompetence - at kunne kommunikere i, med og om matematik; - Hjælpemiddelkompetence - at kunne betjene sig af og forholde sig til hjælpemidler for matematisk virksomhed, herunder it.; Desuden udpeges tre former for overblik og dømmekraft vedrørende matematik: - Matematikkens faktiske anvendelse i andre fag- og praksisområder; - Matematikkens historiske udvikling, såvel internt som i samfundsmæssig belysning; - Matematikkens karakter som fagområde.
Sprog: Dansk
Den elektroniske udgaves ISBN: 87-603-2246-2
Den elektroniske udgaves ISSN: 1399-7386
Bestillingsnummer: UVM  6-287
Version: 1.0
Versionsdato: 2002.10-29
Publikationsstandard nummer: 1.0
Formater: htm; gif; jpg; pdf
Inventarliste: 00.htm; 01.htm; 02.htm; 03.htm; 04.htm; 05.htm; 06.htm; 07.htm; 08.htm; 09.htm; 10.htm; 11.htm; a.htm; b.htm; c.htm; d.htm; e.htm; f.htm; forord.htm; g.htm; h.htm; helepubl.htm; index.html; indhold.htm; kolofon.htm; litteratur.htm; undervisningsministeriets_udvide.htm; index.html; forside.jpg; forside1501.jpg; bgndp5std2.gif; dot_trans(1).gif; dot_trans.gif; figur01.gif; figur02.gif; figur03.gif; figur04.gif; figur4_1.gif; figur4_2.gif; figur9_1.gif; firgurG_1.gif; formular01.gif; formular02.gif; formular02a.gif; formular03.gif; formular04.gif; formular05.gif; formular06.gif; formular07.gif; formular08.gif; formular09.gif; formular10.gif; formular11.gif; formular12.gif; formular13.gif; formular14.gif; formular15.gif; formular16.gif; formular17.gif; formular18.gif; formular19.gif; formular20.gif; formular21.gif; formular22.gif; formular23.gif; formular24.gif; formular25.gif; formular26.gif; formular27.gif; formular28.gif; formular29.gif; formular30.gif; formular31.gif; formular32.gif; formular33.gif; formular34.gif; formular35.gif; formular36.gif; formular37.gif; formular38.gif; formular39.gif; formular40.gif; formular41.gif; formular42.gif; formular43.gif; formular44.gif; formular45.gif; formular46.gif; formular47.gif; formular48.gif; formular49.gif; formular50.gif; formular51.gif; formular52.gif; formular53.gif; graa.gif; green.gif; gx_arrow.gif; gx_line_seperator.gif; gx_logo.gif; gx_logo_top.gif; gx_search_seperator.gif; Ikke-navngivet-13.gif; pilh.gif; pilnede.gif; pilo.gif; pilv.gif; stdlogo.gif; tom.gif
Den trykte udgaves ISBN: 87-603-2244-6
Den trykte udgaves ISSN: 1399-2279
Publiceringsstandard nr. 1.0

 


Denne side indgår i publikationen "Kompetencer og matematiklæring" som kolofon
© Undervisningsministeriet 2002

 Forsiden  
Til sidens top