Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Bilag 1:
FoU-konference i Odense 14. november 2002 - Program, workshopbeskrivelser og tilmelding





Undervisningsministeriets FoU-konference 2002

Undervisningsministeriet afholder FoU-konference på Odense Congress Center den 14. november 2002. Konferencen er fortrinsvis for repræsentanter fra erhvervsskoler, social- og sundhedsskoler, produktionsskoler og amu-centre. Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse og enkelte andre institutioner er særskilt inviteret.

Konferencens overordnede tema er "Nyttiggørelse af FoU-resultater". Formålet med konferencen er at inspirere skolerne til endnu bedre udnyttelse af egne og andres erfaringer fra Forsøgs- og Udviklingsprojekter. Ud over et internationalt oplæg, vil der være mulighed for at gå tæt på resultaterne af enkeltprojekter i en række workshops. Dagen afrundes med et oplæg om, hvordan de erhvervspædagogiske forskningsmiljøer og skolernes udviklingsmiljøer sammen og hver sig kan bidrage til udvikling af sektoren.

Efter konferencen udsender vi et elektronisk materiale med bl.a. erfaringer fra de enkelte workshops.

Dette konferenceprogramhæfte er tilgængeligt online på webadressen: http://us.uvm.dk/erhverv/projekter/index.htm

Her vil evt. nødvendige ændringer i programmet blive foretaget.

Finn Togo
Uddannelsesstyrelsen
Område for erhvervsfaglige uddannelser
September 2002

Program for FoU-konferencen

Kl. 9.00-9.30 Ankomst og kaffe
 
Kl. 9.30-9.35 Velkomst
 
Kl. 9.35-10.15 Udviklingsperspektiver for forsøgs- og udviklingsarbejde (FoU) i erhvervsuddannelserne - med særligt fokus på "nyttiggørelse af FoU" (v/kontorchef Birgit Gotenborg, UVM)
 
Kl. 10.15-11.05
 
Internationale udviklingstræk og erfaringer(v/ styrelseschef Ole Briseid, Norge. Ole Briseid vil ud fra international erfaring og erfaringer fra Norge belyse de hovedudfordringer, som erhvervsuddannelserne står overfor - internationalt og i de enkelte OECDlande.
  
Kl. 11.05-11.20
 
Kaffepause - mulighed for besøg i mediecafé
Kl. 11.20-12.30
 
Workshops 1. gennemløb
Kl. 12.30-13.20
 
Frokost
Kl. 13.30-14.40
 
Workshops 2. gennemløb
Kl. 14.45-15.45
 
Erhvervspædagogisk forskning - erhvervspædagogisk FoU-arbejde. Hvad bidrager de to miljøer med, og hvordan nyttiggøre erfaringer og resultater. Oplæg og debat. (Oplæg v/lektor ph.d. Niels Warring, RUC og viceskoleleder Lene Hald, Diakonissestiftelsens Social- og Sundhedsskole)
   
Kl.15.45-16.00
 
Afrunding ved Undervisningsministeriet
Kl. 16.00 Afrejse eller netværksdannelse


Workshop 1: Fleksible rum og arbejdsformer

- at arbejde med udvikling af fleksible rammer, der skaber åbenhed i byggeri såvel som i pædagogisk nytænkning

Fleksible læringsformer kræver plads og ændringer i undervisningsrummene. Fra en stærk profilering i den faglige undervisning på værksteder, har mange skoler udviklet profilen til både at rumme teori og praksis i ét. Åbne Læringscentre er skudt op i forskellige udgaver - men hvordan tilrettelægges undervisningen, og hvordan arbejder man med de fysiske rammer som konstruktiv støtte for læringsprocesser?

I publikationen "Skoleeksempler" er der samlet gode ideer og motiverende eksempler på, hvordan skolebygninger kan fungere i praksis. Publikationen er tænkt som inspiration til alle, der beskæftiger sig med indretning af bygninger til uddannelse.

Læringsmiljøerne skal tilgodese de nye krav til undervisningen og muliggøre, at elevernes individuelle valg kan træffes hurtigt og sikkert. Arbejdsformerne tager afsæt i de nye pædagogiske strømninger og kræver videreudvikling af lærerroller, arbejdsstrukturer, virtuelle miljøer og en forøget kommunikation for at skabe de fornødne rammer for uddannelse. Spørgsmålet er bare "hvordan"?

Oplæg

  • Projekterfaringer om nye læringsformer - ændrede lærerkompetencer, påbygning og valgfri undervisning i de Centrale Centre ved Lene Vestervang, EUC MIDT, Viborg
  • Skoleeksempler - erhvervsbyggeri i det 21. århundrede ved Ole Karmark, Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse
  • Modulisering og individualisering af undervisningen i VVS-uddannelsen ved Benny Wielandt, Teknisk Erhvervsskole Center, København

Workshopleder

Kim Knud Jensen, Teknisk Skole Ishøj

Referent

Eva Lie Petersen, Selandia-CEU, Slagelse, fagkonsulent

Workshop 2: Kvalitet i kerneydelsen

- arbejdet med selvevaluering, kvalitet og gennemsigtighed i organisationen

Kvalitet er noget, man skal have! Men hvordan opnår vi det? Hvad indebærer det, og hvorfor er det nødvendigt at endevende sin organisation for at nå til en fælles bevidsthed om at arbejde med selvevaluering, mål og handlingsplaner?

Workshoppen tager udgangspunkt i kvalitetsudviklingen som det bærende element for skoleinnovation og stiller spørgsmålstegn ved, hvordan vi udvikler samarbejdet mellem elever, medarbejdere, ledelse og øvrige interessenter for at opnå en forøget tilfredshed. For er det nødvendigt at vurdere sig selv? Er det ikke nok at tilrettelægge små læringsoaser for eleverne - og få deres umiddelbare feedback? Hvorfor bruge ressourcer på systematiske målinger og sammenligne os med andre, når problemerne kan løses med en erfaringssnak lokalt?

Derudover stilles der skarpt på erfaringerne indhøstet ved arbejdet med forskellige kvalitetsmodeller (f.eks. EFQM-modellen, Business Excellence) som moderne virksomhedsredskaber til "best practises" på skoleniveau.

Oplæg

  • Udviklingen af en model for kvalitetsregnskab - @venQuest - ved Karl Kristensen, Esbjerg Handelsskole
  • Projekterfaringer i forbindelse med MARS - selvevaluering ud fra EFQM Excellence modellen ved Jeppe Carlsen, Odense Tekniske Skole
  • "Selvevaluering - undervisning, læring og kvalitet i dialog" ved Albert Christensen, Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse

Workshopleder

Lise-Lotte Ravnmark, Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse

Referent

(Lars Michael Madsen, Randers Tekniske Skole))

Workshop 3: Individualisering og fleksibilitet i læringsforløb

- arbejdet med elevens personlige sti i læringslandskabet. Plads til motivation og flere elever!

Gennem fokus på tilrettelæggelse af modeller for fleksibel læring, har workshoppen til hensigt at udbrede kendskabet til, hvordan man kan give næring til fleksibilitet og læringsprocesser i praksis.

Hvordan udvikler man trygge læringsmiljøer og moduler, der styrker elevernes valgkompetencer? Hvordan satser man på at forbedre praksisfællesskaber, så den enkelte elevs læring fremtræder i sociale sammenhænge? Hvilke lærerroller kræver det?

Desuden rummer workshoppen perspektiver for virtuelle læringsmiljøer, e-learning og forskellige måder at samarbejde om udvikling på ved hjælp af IT.

Oplæg

  • MAS-projektet - Folkesundhed i det rummelige uddannelsessystem ved John Rasmussen, Industri og Håndværkerskolen i Nykøbing F
  • Faglig kommunikation for læsesvage ved Jette Liisborg, EUC Nord, Frederikshavn/Hjørring
  • IT fra neden - SoSUikt - et fællesskab om IT og nye læringsformer ved Jan Gejel, Social og Sundhedsskolen i Århus

Workshopleder

Philip Pedersen, Undervisningsministeriet

Referent

(Fagkonsulent Johnny Kristensen, Undervisningsministeriet)

Workshop 4: Elevens og skolens planlægning af uddannelse

Hvordan kan den enkelte erhvervsskole på en dynamisk måde integrere sin kvalitetssikring og den lokale undervisningsplanlægning og samtidig skabe indblik - for offentligheden, lokale parter og virksomheder/mestre - i skolens undervisning inden for dens forskellige erhvervsuddannelser?

Elevens personlige uddannelsesplan er et nøglebegreb i de erhvervsrettede uddannelser. Hvordan kan planen anvendes i praksis i samarbejdet mellem eleven, lærerne, kontaktlærerne og andre, og hvordan spiller elevens plan sammen med skolens lokale undervisningsplan. Hvordan kan uddannelsesbog, portfolio o.a. støtte samarbejdet og samspillet.

Oplæg

  • webbaseret kvalitetssystem indbygget i den lokale undervisningsplan: Annette Bondesen, Århus Købmandsskole
  • elevens personlige uddannelsesplan og portfolio: Kirsten Pedersen, Teknologi og kommunikation, Aarhus tekniske Skole

Workshopleder

Torben Størner, Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse

Referent

(Jørgen Brock, DEL, fagkonsulent i Undervisningsministeriet)

Workshop 5: Vejledningens betydning for integration af to-kulturelle i uddannelse og erhverv

Flere FoU-projekter har beskæftiget sig med vejledningsbegrebet og læreres/vejlederes roller og funktioner. I temahæftet "Multikulturel vejledning" sættes der fokus på vejledernes kompetencer i forbindelse med vejledning af to-kulturelle. Omdrejningspunktet er udvikling af vejlederens viden, holdninger og færdigheder med vægt på det multikulturelle møde. I dette møde er både vejleder og vejledningssøgende bærere af kulturer. Hæftet bygger på international forskning og erfaringer.

Workshoppen vil lægge op til drøftelse af det multikulturelle møde og dermed den multikulturelle vejlednings mulighed for integration gennem uddannelse eller erhverv.

Hvordan kan en individuel, udvidet vejledningsindsats for to-kulturelle elever tilrettelægges? Hvordan kan en individuel, udvidet vejledning indgå centralt i læringsmiljøet, så vejledning og læring bliver indbyrdes afhængige omdrejningspunkter for to-kulturelle elever under uddannelse? Hvordan kan vi gennem lokalt samarbejde bl.a. med praktiksteder styrke rekrutteringen og vejledningen af elever med anden etnisk baggrund end dansk - fastholde de unge i uddannelse? Hvordan kan erhvervsskoler lokalt arbejde med netværk mellem vejledere og parter/interessenter og få de unge indvandrere integreret i uddannelse og på arbejdspladser?

Oplæg

  • multikulturel vejledning ved Per Søndergaard, Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse
  • udvidet vejledningsindsats på grundløbet i sosu-uddannelserne ved Inge-Lise Bagge/Susanne Thomsen, Social- og Sundhedsskolen i Odense
  • lokale netværk i vejledning/integration af unge flygtninge/indvandrere ved visitationskoordinator Karen Krog, Esbjerg Handelsskole

Workshopleder

Karin Jakobsen, Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse

Referent

(Jens Norlyk, fagkonsulent i Undervisningsministeriet)

Workshop 6: Vigtige pejlemærker for det fremtidige arbejde med skolevirksomhedssamspillet

Mange FoU-projekter har beskæftiget sig med skole-virksomhedssamspillet - og nu foreligger der en rapport, der sammenfatter en række af de vigtigste erfaringer og ideer.

Man får et fint overblik over centrale projekter, opdelt i følgende kategorier:

  • Ideer/værktøjer/praktiske råd og vink
  • Forudsætninger/forventninger hos elever, lærere og mestre
  • Konkret samspil mellem skole og virksomhed
  • Bedre praktikoplæring.

Desuden er en række projektdeltagere blevet interviewet. Udvælgelseskriterierne har været projekter, der i særlig grad var lykkedes, eller som indeholdt erfaringer eller andet (ideer/værktøjer), der egnede sig til generalisering og spredning. Resultaterne er formidlet i rapporten, som således gør status på et af erhvervsuddannelsernes helt centrale felter, samtidig med at den perspektiverer erfaringerne og lægger op til diskussion om, hvordan skole-virksomhedssamspillet fortsat forbedres.

Oplæg

  • projekterfaringer ved Hans Jørgen Kirk, TietgenSkolen, Odense
  • projekterfaringer ved Hans Koch, Københavns tekniske Skole

Workshopleder

Charlotte Bjerre, Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse

Referent

Susanne Gottlieb, Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse

Workshop 7: Lærere og mellemledere - kan de blive bedre?

Alle eud-elever skal helhedsvurderes i grundforløbet. Hvordan kan skolen i daglig praksis kvalificere sine lærere og mellemledere til at løse denne "nye" pædagogiske opgave?

Hvordan kan skoler alene eller i skolesamarbejder arbejde strategisk og systematisk med at udvikle lærernes og mellemledernes kompetencer? Er kollegavejledning et værktøj, som kan bruges i dette arbejde?

Funktionen som kontaktlærer stiller lærerne over for nye udfordringer. Hvordan kan skolen medvirke til udvikling af kontaktlærernes kompetencer? Hvilke værktøjer er til rådighed og støtte i arbejdet som kontaktlærer?

Oplæg

  • Helhedsvurdering - om erfaringer med praksislæring ved Eva Teglgaard Vikkelsø, Slagteriskolen i Roskilde
  • Strategisk og systematisk udvikling af lærerkompetencer ved Jette Strøger Schmidt, Teknisk Erhvervsskole Center, København og evt. kollega
  • Kortlægning af og værktøjer til kontaktlærerfunktionen ved Else Krog, Horsens Handelsskole

Workshoplede

Ulla Gorm Pedersen, Odense Tekniske Skole, fagkonsulent

Referent

Ejnar Andersen, EUC MIDT, Viborg, fagkonsulent

Workshop 8: Internationalisering og praktik i udlandet

De FoU-projekter, der omhandler internationalisering, kan groft inddeles i to hovedkategorier nemlig dem, der drejer sig om praktik i udlandet, og dem, der lidt bredere handler om skolernes og uddannelsernes internationalisering/-strategi og om 'internationalisering i klasseværelset'.

Begge kategorier er repræsenteret i denne workshop, nemlig "Implementering af praktik i udlandet på de grundlæggende sosu-uddannelser" og "Kulturkarrusel - En undervisningsmodel for øget kulturmobilitet".

Hvilke erfaringer er der med hensyn til implementering af resultater på egen skole? Hvordan motiverer man andre til at inddrage erfaringer og selv gå i gang med udviklingsarbejde?

Oplæg

  • projekterfaringer ved Pia Ohnemus, Social- og Sundhedsskolen i Århus
  • projekterfaringer ved Bente Skipper, EUC Nordvestsjælland

Workshopleder

Bent Bräuner, EUC Syd, Sønderborg

Referent

Pia Cort, Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse

Workshop 9: Nye prøve- og evalueringsformer

De ændrede krav på arbejdsmarkedet og de efterfølgende ændrede erhvervsuddannelser lægger op til, at vi finder nye måder at tilrettelægge og gennemføre prøver og eksamener. Hvordan kan vi udvikle prøve- og evalueringsformerne, så de understøtter intentioner og mål med nye eller ændrede erhvervsuddannelser?

Flere tekniske skoler har gennemført/gennemfører forsøg med projektorganiserede svendeprøver. I de merkantile erhvervsuddannelser vinder caseformen frem ved prøver og eksamener.

Esbjerg Tekniske Skole har deltaget i FoU-arbejde om projektorganiserede svendeprøver inden for smedeuddannelser. Erfaringerne fra det projekt er netop publiceret. Niels Brock har deltaget i udviklingen af form og materiale til casebaserede prøver i grundfag i hg. Casematerialet er tilgængeligt online.

Hvordan kan IT anvendes i eksamensgennemførelsen? Cirka 80 erhvervsskoler har været involveret i forsøg med IT i eksamen på hhx og htx.

Oplæg

  • projektorganiserede svendeprøver ved Poul Arne Callesen, Esbjerg Tekniske Skole
  • casebaserede prøver i grundfag: Dorthe Schoubye, Niels Brock CBC, København
  • IT i eksamen på htx - eksempel fra matematik ved Søren P. Nørgaard, Skive Tekniske Skole

Workshopleder

Ulla Bødker, Undervisningsministeriet

Referent

Carl-Otto Nielsen, Holbæk Tekniske Skole, fagkonsulent

Workshop 10: Skolesamarbejde og lokale netværk

Skolesamarbejde i regioner har været en central faktor i de seneste reformer af erhvervsrettede ungdomsuddannelser.

I spørgsmål om vejledning og integration indgår erhvervsrettede skoler i samarbejder med bl.a. kommunale og amtslige instanser og lokale virksomheder. Samarbejde mellem uddannelsesinstitutioner, virksomheder og det lokale erhvervsliv er også vigtigt for at sikre den bedste og mest relevante efteruddannelse.

Hvordan kan forskellige (skole)kulturer forenes i frugtbare samarbejder - indbyrdes og med lokalområdets øvrige interessenter? Hvordan sikres ansvarlighed hos den enkelte aktør i et lokalt/regionalt netværk? Hvordan nyttiggør vi på den enkelte skole erfaringer fra regionale projekter - benchmarking?

Få svar på disse og andre spørgsmål i denne workshop.

Oplæg

  • Pro-Erhverv kontaktnetværk Odense og omegn ved Paul Andy Andersen, Odense Tekniske Skole
  • Educitydanmark ved Palle Damkjær, EUC NORD, Frederikshavn/Hjørring
  • Region Nord skolesamarbejdet om FoU ved uddannelseschef Jørgen Thomsen, Nordvestjysk Uddannelsescenter, Thy/Mors

Workshopleder

(se opdateringen af workshoppen på web-adressen, se side 2)

Referent

Merete Stang, Selandia-CEU Slagelse, Fagkonsulent

Tilmeldingsblanket til 'FoU-konference 2002' på Odense Congress Center 14. november 2002

Kun en deltager pr. tilmeldingsblanket!
(Ved tilmelding af flere deltagere kopieres tilmeldingsblanketten)

Skolens navn:

_______________________________________________________
              

Deltager og stilling:

_______________________________________________________
              

Skolens underskrift og stempel:

_______________________________________________________

              

Valg af workshops:

Vi vil selvfølgelig i videst mulige udstrækning tilgodese 1. og 2. prioritering, men der kan være fysiske rammer, der betyder, at for enkelte deltagere vil det ene ønske ikke kunne opfyldes. Derfor beder vi om en 3. prioritering.

1. prioritet: Workshop nr. __________
2. prioritet: Workshop nr. __________
3. prioritet: Workshop nr. __________

Tilmeldingsfrist 10. oktober 2002

Blanketten bedes sendt eller faxet til:

Undervisningsministeriet
Uddannelsesstyrelsen
att. Michael Kjær Pedersen, EFS
H.C. Andersens Boulevard 43
1553 København V
fax nr. 3392 7574

 

¬ Klip

 


Denne side indgår i publikationen "FoU-konference 2002" som bilag 1 af 3
© Undervisningsministeriet 2002

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top