![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() 2. Elever - generelt
Det samlede elevtalElevtallet i folkeskolen er inde i en per-iode med vækst og udgør i alt 551.567 elever, jf. tabel 3 og figur B. Dette er en stigning på 10.380 elever i forhold til 1998/99. Det første skoleår med stigende elevtal var 1995/96. Der er imidlertid langt op til de 757.369 elever, der var i skoleåret 1975/76. Det stigende elevtal er begrundet i, at større fødselsårgange er på vej ind i skolen samtidig med, at det er relativt små årgange der forlader skolen efter henholdsvis 9. og 10. klasse. Antallet af elever, der ikke ønsker at be-nytte folkeskolens tilbud, påvirker den enkelte kommunes skolestruktur i et vist omfang. Til belysning af hvor stor andel af kommunernes samlede elevtal, der be-nytter de frie grundskoler skoler, er der på side 9 medtaget et Danmarkskort (figur C), der viser andelen af frie grund-skoleelever i de enkelte kommuner. Kortet viser, at der er store variationer mellem kommunerne i hvor stor en andel denne elevgruppe udgør. Man kan end-videre på kortet genkende nogle af de geografiske områder, hvor der har været og fortsat er en friskoletradition. Elevtalsprognosen i tabel 5 viser at det samlede elevtal i de offentlige skoler forventes at stige med ca. 15 pct. i løbet af de næste 10 år. Der er betydelige varia-tioner fra landsgennemsnittet, når man ser på udviklingen i de enkelte amter. I Københavns Kommune forventes elev-tallet at stige med 33 pct., mens Bornholms Amt som det eneste amt kan se frem til et egentligt fald på ca. 10 pct. Få elever forlader folkeskolenI tabel 5 er vist udsivningen fra den årgang af elever, der startede i 1. klasse i august 1991 og som i skoleåret 1999/00 går i 9. klasse. Ved udsivningen forstås den reduktion i elevtallet i en årgang, der skyldes elevers skift til en anden skoleform (frie grundskoler og efterskoler m.m.), eller som har forladt folkeskolen af anden årsag, som eksempelvis flytning til udlandet. Som figuren viser, forlader kun få elever folkeskolen inden 8. klassetrin.
|
![]() |
|||||||||||
![]() ![]() ![]() Til sidens top |