Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Øvrige ressourcer





De samlede udgifter til folkeskolen udgør 23,6 mia. kr. 29 pct. af de samlede time- ressourcer anvendes på undervisning.

De samlede udgifter til folkeskolen udgør 24,7 mia. kr.

Tidsforbrug

29 pct. af de samlede timeressourcer an-vendes på undervisning (U-tid), mens forberedelsestiden (F-tid) og øvrig tid (Ø-tid) udgør 62 pct. Ifølge folkeskolelærernes overenskomst giver 1 undervisningstime 1 time til forberedelse. Figur w viser, hvordan arbejdstiden på landsplan er fordelt på skolerne.

Folkeskolens udgifter

De samlede udgifter til folkeskolen udgør i finansåret 1999 24,7 mia. kr., hvoraf de 24,2 mia. kr. var driftsudgifter, mens 0,5 mia. kr. gik til anlægsudgifter, jf. tabel 21.

19,7 mia. kr. af de samlede driftsudgifter var lønudgifter, mens de resterende 4,5 mia. kr. var til øvrig drift.

I perioden 1988 - 1999 har nettoudgiften været uændret. Lønudgifterne er faldet med 0,1 mia. kr. mens øvrige driftsudgifter er steget med 0,6 mia. kr.

Det fremgår af tabel 21, at anlægsud-gifterne varierer betydeligt over perioden, hvilket bl.a. skyldes at et enkelt nybyggeri i en kommune betyder væsentlige udsving i anlægsudgifterne. Der er dog tegn på at kommunerne de seneste år har op- prioriteret folkeskoleområdet på deres anlægs-budgetter. Dette fremgår tydeligt af budgettallene fra 2000.

Nettodriftsudgifter omfatter de samlede bruttodriftsudgifter minus mellemkom-munale betalinger og betalinger til staten.

Figur W
Ø-tidsprocenter i
kommunerne
Der er ikke oplysning om
Ø-tidsprocenter på de
kommuner der er hvide

Figur X
Arbejdstidens fordeling i
skolen.

Figur X
Arbejdstidens fordeling i
skolen.

Figur Y
Udgifter pr. elev i
de enkelte
kommuner i 1000
kr.(Kilde: Indenrigs-ministeriet)

 

 


Denne side indgår i publikationen "Folkeskolen i tal - Planlægningstal 1999/00" som kapitel 10 af 11
© Undervisningsministeriet 2002

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top