 |
 |
II.3. Anbefalinger til fremtidige forløb på baggrund af de
to forsøgsrapporter
- Planlægning af og information om forløbene bør ske i meget god
tid, fx mindst 3 – 6 måneder før undervisningen starter. Der skal tid
til at finde og informere de relevante personer og evt. indarbejde
forløbet i en handlingsplan.
- En jobkonsulent fra kommunen/AF-medarbejder/sprogcentrets vejleder
bør være med i opstartsfasen. Et vellykket projekt forudsætter i det
hele taget et bredt og tæt samarbejde mellem de involverede
myndigheder.
- Vigtigt at både faglærer og dansklærer er med, når der skal
informeres om undervisningen.
- Vigtigt at afsætte tid både i dansklærerens og faglærerens
undervisningsplan til forberedelse af forløbet og til disses
samarbejde undervejs i forløbet.
- Det er altafgørende at være dansk- og faglærer sammen. Begge
lærere skal have et vist indblik i hinandens fagområder, for at kunne
planlægge egen undervisning.
- Tolærerordningen kræver en åbenhed fra dansklærerens og
faglærerens side m.h.t. at planlægge undervisningen på en anden måde,
end man er vant til.
- Det anbefales at indlægge virksomhedspraktik og virksomhedsbesøg i
uddannelses-forløbet. Virksomhedsbesøg bør placeres i begyndelsen og
slutningen af værkstedsfaget. Virksomhedspraktik bør placeres efter
værkstedsfaget. Virksomhedsbesøgene skal med i undervisningsplanen fra
begyndelsen, da det er vanskeligt at afse tid, når undervisningen
først er i gang.
- Det bør vægtes at arbejde meget med danske normer og uskrevne
regler.
- De letteste værkstedsfag bør placeres i begyndelsen af forløbet.
Lagermodulet er velegnet som begynderfag. Dette fag er også velegnet
til kvinder, selvom det umiddelbart opfattes som et mandefag.
- Stil krav til den enkelte deltagers selvstændighed og ansvar for
egen læring – men på en måde hvor det ikke er lærerne, der står med
løftet pegefinger.
- Foretag en løbende evaluering undervejs i form af individuelle
samtaler, f.eks. efter et par uger og ved afslutningen af hvert
brancheområdes gennemførelse og hold et tæt samarbejde med
sagsbehandleren. Lav en skriftlig ”overlevering” af deltageren til
sagsbehandleren efter forløbets afslutning. Det kan anbefales at holde
et ”afleve-ringsmøde” med sagsbehandleren.
Denne side indgår
i publikationen "Kombineret danskundervisning og værkstedsundervisning
for flygtninge og indvandrere - evaluering af to forsøg" som kapitel
6 af 20
© Undervisningsministeriet 2002
|
 |