Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel

[ Undervisningsministeriets logo ] II.3. Anbefalinger til fremtidige forløb på baggrund af de to forsøgsrapporter

 

 

  • Planlægning af og information om forløbene bør ske i meget god tid, fx mindst 3 – 6 måneder før undervisningen starter. Der skal tid til at finde og informere de relevante personer og evt. indarbejde forløbet i en handlingsplan.
  • En jobkonsulent fra kommunen/AF-medarbejder/sprogcentrets vejleder bør være med i opstartsfasen. Et vellykket projekt forudsætter i det hele taget et bredt og tæt samarbejde mellem de involverede myndigheder.
  • Vigtigt at både faglærer og dansklærer er med, når der skal informeres om undervisningen.
  • Vigtigt at afsætte tid både i dansklærerens og faglærerens undervisningsplan til forberedelse af forløbet og til disses samarbejde undervejs i forløbet.
  • Det er altafgørende at være dansk- og faglærer sammen. Begge lærere skal have et vist indblik i hinandens fagområder, for at kunne planlægge egen undervisning.
  • Tolærerordningen kræver en åbenhed fra dansklærerens og faglærerens side m.h.t. at planlægge undervisningen på en anden måde, end man er vant til.
  • Det anbefales at indlægge virksomhedspraktik og virksomhedsbesøg i uddannelses-forløbet. Virksomhedsbesøg bør placeres i begyndelsen og slutningen af værkstedsfaget. Virksomhedspraktik bør placeres efter værkstedsfaget. Virksomhedsbesøgene skal med i undervisningsplanen fra begyndelsen, da det er vanskeligt at afse tid, når undervisningen først er i gang.
  • Det bør vægtes at arbejde meget med danske normer og uskrevne regler.
  • De letteste værkstedsfag bør placeres i begyndelsen af forløbet. Lagermodulet er velegnet som begynderfag. Dette fag er også velegnet til kvinder, selvom det umiddelbart opfattes som et mandefag.
  • Stil krav til den enkelte deltagers selvstændighed og ansvar for egen læring – men på en måde hvor det ikke er lærerne, der står med løftet pegefinger.
  • Foretag en løbende evaluering undervejs i form af individuelle samtaler, f.eks. efter et par uger og ved afslutningen af hvert brancheområdes gennemførelse og hold et tæt samarbejde med sagsbehandleren. Lav en skriftlig ”overlevering” af deltageren til sagsbehandleren efter forløbets afslutning. Det kan anbefales at holde et ”afleve-ringsmøde” med sagsbehandleren.

 

Denne side indgår i publikationen "Kombineret danskundervisning og værkstedsundervisning for flygtninge og indvandrere - evaluering af to forsøg" som kapitel 6 af 20
© Undervisningsministeriet 2002

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top