Forrige kapitel  Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Forord





Gennem de næste seks måneder har jeg fornøjelsen af at videreføre den europæiske dagsorden på uddannelses- og ungdomsområdet.

Uddannelse er fundamentet for udviklingen af det vidensbaserede samfund. Uddannelse har derfor høj prioritet i den danske regering. Det samme gør sig gældende i de øvrige medlemsstater. Og det er en prioritet, der afspejler sig på europæisk niveau og på globalt niveau.

Det europæiske samarbejde på uddannelsesområdet udvikler sig hele tiden. Gennem 1980'erne og 1990'erne var omdrejningspunktet udvikling af instrumenter, der tilskyndede til øget mobilitet, større gennemsigtighed og ny pædagogisk indsigt. Det skete primært gennem en række programmer, hvis aktiviteter har haft direkte effekt på de uddannelsestilbud, som millioner af borgere har taget imod.

I løbet af de seneste år har det europæiske samarbejde antaget nye former:

De årlige møder for samtlige europæiske undervisningsministre understreger, at der er en fælles europæisk dagsorden på uddannelsesområdet. Der er nu repræsentanter fra 35 lande inviteret til disse møder.

Gennemførelsen af Bologna-processen på de videregående uddannelsers område bidrager dels til integreringen af ansøgerlandene i det europæiske samarbejde og dels til en styrkelse af området i alle de deltagende lande.

Arbejdet med gennemførelsen af rapporten om de fremtidige konkrete målsætninger for de europæiske uddannelsessystemer frem til 2010 har været omdrejningspunktet for det uddannelsespolitiske samarbejde siden Det Europæiske Råds møde i Lissabon i marts 2000.

Princippet om livslang læring, der blandt andet er foranlediget af uddannelsernes placering i den europæiske beskæftigelsesstrategi, påvirker i stigende grad rammerne for udvikling af det samlede uddannelsessystem.

Den stigende opmærksomhed på behovet for en indsats på erhvervsuddannelsesområdet, herunder spørgsmålet om kvalitetssikring, gennemsigtighed og anerkendelse af kvalifikationer og kompetencer, har betydet, at Det Europæiske Råd på sit møde i Barcelona i marts 2002 anmodede om iværksættelsen af initiativer på dette område med inspiration fra Bolognaprocessen for de videregående uddannelser.

Hovedmålsætningen for det danske formandskab er at bringe den europæiske dagsorden videre. Vi vil gøre dette i et konstruktivt samarbejde med Europa-Kommissionen og de øvrige medlemslande. Vi vil desuden inddrage andre relevante aktører i arbejdet, herunder arbejdsmarkedets parter, hvor dette er relevant.

Vi vil i særlig grad fokusere vores indsats på erhvervsuddannelserne. Desuden vil vi på baggrund af Rådets konklusion om livslang læring videreføre arbejdet på dette område. Vi vil endvidere bidrage til at konkretisere visionen om udvikling af et europæisk vidensområde og til at etablere et grundlag for samarbejde med tredjelande.

Under det danske formandskab vil der blive afholdt rådsmøde den 12. november 2002 samt et europæisk ministermøde i København den 29.-30. november 2002, hvor underskrivelsen af en deklaration om et forstærket europæisk samarbejde på erhvervsuddannelsesområdet kan finde sted. Set i lyset af den forestående udvidelse af Den Europæiske Union vil det være naturligt, at kandidatlandene inddrages fuldt ud i dette arbejde.

Vi vil afholde tre formandskabskonferencer om kvalitet, livslang læring og naturvidenskab og teknologi. Desuden vil der i samarbejde mellem forskellige nationale og internationale aktører blive afholdt en lang række aktiviteter, som er beskrevet på de efterfølgende sider.

På ungdomsområdet vil vi arbejde for, at ungdommen får direkte indflydelse på arbejdet i konventet for Den Europæiske Unions fremtid. Da konventet vil afslutte sit arbejde i foråret 2003, udgør de næste seks måneder en historisk chance for, at ungdommen vil kunne påvirke rammerne for den udvikling, som de reelt selv om få år får ansvaret for.

I løbet af det danske formandskab vil der blive afholdt forskellige aktiviteter, hvor unge vil kunne diskutere Unionens fremtid samt udforme konkrete forslag hertil. Forslagene vil blive videregivet til det danske formandskab og til det europæiske konvent.

Vi vil således virkeliggøre princippet om "deltagelse" fra Hvidbogen om Unge.

Denne publikation omfatter også uddannelsesinitiativer, der er forankret i Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling.

Afslutningsvis vil jeg gerne takke Kommissionen, de øvrige medlemsstater samt andre aktører for velvilligt og konstruktivt samarbejde i forbindelse med forberedelsen af det danske formandskab. Jeg håber, at alle involverede vil støtte os i arbejdet med at videreføre den europæiske dagsorden i løbet af de næste seks måneder.

1. juli 2002

Ulla Tørnæs
Undervisningsminister

 


Denne side indgår i publikationen "Det danske EU-formandskab 2002 - Uddannelse og Ungdom" som dansk forord
© Undervisningsministeriet 2002

 Forrige kapitel  Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top