Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

4. Andre aktiviteter





Youth 2002

30. juni 2002 - 13. juli 2002

Indhold og mål:

Den 30. juni ankommer 1000 unge fra 33 lande i Europa til København.

Næste dag, når Danmark overtager formandskabet for EU, vil de unge blive modtaget officielt på Københavns Rådhus og i Tivoli, inden turen går ud til 13 højskoler rundt om i landet. Her skal de unge leve og bo sammen i to uger og i løbet af deres ophold finde et fælles svar på spørgsmålet: Hvis der kommer en Europæisk Forfatning, hvad synes vi så, der skal stå i den?

Højskolens tradition for åbne debatter og fri meningsudveksling kommer hermed til at udgøre rammen for en fremadrettet debat om morgendagens EU. Hidtil har det ofte været sådan, at borgerne først er blevet koblet på debatten om diverse traktater efter, at teksten er blevet skrevet. Når det er gået værst til, er debatten om EU endt i optøjer og uroligheder.

Youth 2002 samler unge på tværs af landegrænser til konstruktiv debat og dialog, inden Europas stats- og regeringsledere sætter punktum for den tekst, der i 2004 kan vise sig at få karakter af en Europæisk Forfatning.

Den 11. juli vil repræsentanter for de 1000 unge således mødes på Rønshoved Højskole for at skrive de 13 skolers forslag til en Europæisk Forfatning sammen til ét forslag. Arbejdet vil foregå i Tårnværelset, hvor der er udsyn til alle fire verdenshjørner.

Det fælles forslag til en Europæisk Forfatning vil straks blive overrakt til repræsentanter for Europa-Kommissionen, Europa Parlamentet og det danske formandskab for EU, og sendt direkte til Det Europæiske Konvent og Det Europæiske Ungdoms Konvent, som netop den 12. juli er samlet i EuropaParlamentet i Bruxelles. Forslaget vil også blive sendt via e-mail til 30.000 borgere i hele Europa, herunder mange af de unges venner og bekendte.

Inden de 1000 unge kommer til Danmark, vil de have deltaget i en 9 ugers web-dialog med nogle af Europas toneangivende politiske aktører. Web-dialogen er arrangeret af World Economic Forum og Huset Mandag Morgen under overskriften "Bridging Europe".

Arrangører:

Youth 2002 er arrangeret af de deltagende højskoler i samarbejde med Association for Community Colleges, IUCEurope, Nyt Europa, Folkehøjskolernes Forening i Danmark og Dansk Ungdoms Fællesråd.

Youth 2002 er blevet til med støtte fra Undervisningsministeriet, Europa-Kommissionen, Europa-Parlamentet, Folkehøjskolernes Forening i Danmark, Nævnet vedr. EUOplysning, Dansk Ungdoms Fællesråd samt private sponsorer.

Youth 2002
Brandbjerg Højskole
Brandbjergvej 12
7300 Jelling

Kontaktperson:

Sekretariatsleder
Søren Winther Lundby
soren@youth2002.org
www.youth2002.org
 

Europæisk seminar om en europæisk tilgang til kvalitet i erhvervsuddannelserne

19.-21. september 2002, Helsingør

Baggrund:

Kvalitet i erhvervsuddannelserne er et vigtigt spørgsmål både på nationalt og på europæisk plan, når det gælder udvikling af færdigheder og kompetencer i EU. Overgangen til en vidensbaseret økonomi betyder nye udfordringer for udviklingen og styringen af erhvervsfaglig grund- og efteruddannelse med henblik på at forbedre beskæftigelsesegnetheden og imødegå de fremtidige behov på arbejdsmarkedet.

På europæisk plan er den store interesse i et tættere samarbejde og erfaringsdeling blevet understreget med oprettelsen af Det Europæiske Forum om Kvalitet i Erhvervsuddannelserne til at støtte erfaringsudvekslingen, stimulere til udvikling af nationale kvalitetssystemer og bidrage til øget gennemsigtighed inden for kvalitetsområdet set fra en europæisk synsvinkel.

Mål og indhold:

Målet med seminaret er at tilvejebringe rammerne for en dialog og erfaringsudveksling om kvalitet inden for erhvervsuddannelsesområdet og fremme en bred debat om kvalitetsstrategier og -foranstaltninger baseret på det igangværende arbejde i og resultaterne fra Det Europæiske Forum om Kvalitet.

Seminaret vil fokusere på fremtidige udfordringer på nationalt og europæisk plan med henblik på at fremme kvalitet, herunder vigtige spørgsmål, løsninger og begrænsninger inden for kvalitetssikring. Der er arrangeret arbejdsmøder, hvor der vil finde en præsentation og drøftelse sted af resultaterne af det arbejde, der er udført af Det Europæiske Forum om Kvalitet, og nationale erfaringer om sådanne emner som "kvalitetsstyringstilgange, selvevaluering, eksamens- og certificeringspraksis og kvalitetsindikatorer inden for erhvervsuddannelsesområdet.

De synspunkter og anbefalinger, der kommer fra seminaret, vil udgøre et vigtigt bidrag til det igangværende arbejde på nationalt plan såvel som til det fremtidige samarbejde på europæisk plan med henblik på at fremme kvalitet i erhvervsuddannelserne.

Deltagere:

Medlemmer af Det Europæiske Forum om Kvalitet, repræsentanter fra de nationale uddannelsesmyndigheder, udbydere af erhvervsuddannelse og arbejdsmarkedsparter, der er beskæftiget med kvalitetsspørgsmål, inviteres til at deltage i seminaret, herunder repræsentanter fra Kommissionen, Cedefop og Det Europæiske Erhvervsuddannelsesinstitut (ca. 100 delegerede).

Arrangører:

Seminaret arrangeres af Undervisningsministeriet i samarbejde med Europa-Kommissionen og med bistand fra Cedefop.

Kontaktperson:

Chefkonsulent Jan Reitz Jørgensen, Undervisningsministeriet, e-mail: jajor1@uvm.dk

Konference om arbejdsmarkedets parter og kompetence- og kvalifikationsudvikling i Europa

23.-24. september 2002, Helsingør

Baggrund:

Arbejdsmarkedets parter i Europa deltager i udformningen og evalueringen af erhvervskompetencer. Mens det traditionelt har været de nationale myndigheder, der har spillet en væsentlig rolle på dette område, er det nu i stadig højere grad arbejdsmarkedets parter, fagforeninger, handelskamre, private virksomheder og forskellige internationale organer, som øver indflydelse på den måde, hvorpå kvalifikationer defineres og værdisættes.

Hovedtemaer:

Arbejdsmarkedets parter har en vigtig rolle at spille, når det gælder om at imødekomme de udfordringer, der ligger i omstillinger på det industrielle og økonomiske område. At forstå, forudse og forberede sig på fremtidens kvalifikations- og kompetencegrundlag er en nøgle til en fornuftig håndtering af omstillingsprocessen. Behovet for at reducere barriererne for mobilitet såvel som en fælles forståelse for behovene i vidensamfundet peger i retning af, at der er behov for at tage nye initiativer.

Indhold:

Målet med konferencen er at analysere og drøfte de væsentligste udfordringer, som arbejdsmarkedets parter står overfor, når det gælder akkreditering, validering og anerkendelse af kompetencer og kvalifikationer på europæisk, sektorbestemt, nationalt og decentralt plan. Drøftelserne vil være baseret på politiske udviklinger på europæisk, nationalt og sektorbestemt plan.

Deltagere:

Deltagerne vil hovedsagelig være arbejdsmarkedets parter på nationalt og europæisk plan.

Arrangører:

Europa-Kommissionen, Det Europæiske Overvågningscenter for Forandringer og Cedefop vil yde økonomisk støtte til konferencen. Programmet er blevet udarbejdet i samarbejde med de europæiske arbejdsmarkedsparter og repræsentanter for de danske arbejdsmarkedsparter.

Kontaktperson:

Iver Jan Leren, Cedefop, e-mail: ijl@cedefop.eu.int
www.cedefop.gr

Konference om samarbejdet på ungdomsområdet mellem EU-landene, kandidatlandene og SNG-landene

3.-6. oktober 2002, Bornholm

Baggrund:

Konferencens formål er at inspirere til og skabe grundlag for et konkret samarbejde inden for ungdomsområdet mellem de nuværende EU-lande, ansøgerlandene og SNGlandene.

Hovedtema:

Med udgangspunkt i Europa-Kommissionens Hvidbog om Ungdom som grundlag og i overensstemmelse med formandskabets prioritet om "deltagelse" vil konferencen blandt andet fokusere på unges deltagelse i udviklingen af de demokratiske strukturer, især i SNGlandene.

Indhold:

Konferencen vil have to overordnede dele: Samarbejdsrelationer og projekthåndtering. Samarbejdsrelationer skal forstås bredt, dvs. både samarbejdet på nationalt, regionalt/lokalt plan og på tværs af grænser. Derudover vil deltagerne kunne udveksle erfaringer i forbindelse med projekthåndtering. Der vil være mulighed for at drøfte nye projektideer med kolleger fra andre organisationer. Programmet vil være en blanding af foredrag, workshops og debat.

Ambition:

Ambitionen med konferencen er at etablere et netværk blandt de deltagende organisationer/NGO'er, som forhåbentligt vil føre til et velfungerende samarbejde inden for ungdomsområdet. Netværket vil på sigt kunne udvides med organisationer fra andre lande, især SNGlande.

Deltagerkreds:

Den primære målgruppe er Tyskland, Sverige, Finland og Danmark, Polen, Estland, Letland og Litauen samt Hviderusland, Ukraine og Rusland (især regionerne Kaliningrad og Skt. Petersborg). Fra disse lande inviteres følgende deltagere: 1-2 politiske beslutningstagere på nationalt og regionalt/lokalt niveau, 1 repræsentant fra de eksisterende nationale kontorer med ansvar for EU's Ungdomsprogram samt 2-3 repræsentanter fra ungdomsorganisationer/NGO'er. Herudover deltager repræsentanter fra Eurora-Kommissionen, Undervisningsministeriet og Bornholms Amt.

Medarrangører:

Bornholms Amt er medarrangør af konferencen, som derudover støttes af Europa-Kommissionen, Undervisningsministeriet og Bornholms Amt.

Kontaktperson:

Benedikta von Eltz-Rübenach,
ber@ciriusmail.dk
Cirius, Fiolstræde 44, 1171 København K,
www.ciriusonline.dk

EU-konference om Grundtvig læringspartnerskaber

24.-27. oktober 2002, København

Baggrund:

Grundtvig læringspartnerskaber er en nyskabelse i EUprogrammet Sokrates. Læringspartnerskaber er mindre, tværnationale samarbejdsprojekter for institutioner og organisationer, som arbejder med voksenuddannelse. Projekttypen er velegnet til inddragelse af nye og mindre aktører inden for voksenuddannelse og folkeoplysning.

For at profilere læringspartnerskaberne og Grundtvigprogrammet arrangeres en konference i Danmark, der samler de igangværende læringspartnerskaber i de 30 deltagende europæiske lande.

Hovedtemaer:

Konferencen vil have to overordnede temaer. Det ene tema er læringspartnerskabernes bidrag til den europæiske diskurs inden for voksenuddannelse og folkeoplysning generelt i Europa.

Det andet tema er læringspartnerskaberne som koncept, og hvorvidt læringspartnerskaberne i sin nuværende form medvirker til at løse de udfordringer, der ligger i den fælles europæiske hensigt om at forbedre rammerne for livslang læring.

Indhold:

Konferencens omdrejningspunkt bliver to serier workshops. Den første serie sætter fokus på de temaer, som behandles i læringspartnerskaberne. Temaerne favner bredt inden for almenvoksenuddannelse og folkeoplysning og omfatter emner som aktivt medborgerskab, integration, voksenvejledning og voksenpædagogik. Den anden serie sætter fokus på projektgennemførelse.Der vil blive fokuseret på emner som spredning af resultater, projektsamarbejde og selvevalueringsmodeller.

Ambition:

Målene med konferencen er:

At promovere og profilere læringspartnerskaber, at støtte netværksdannelse og gensidig inspiration mellem de igangværende læringspartnerskaber, at styrke kvaliteten i læringspartnerskaberne og at styrke spredningen af resultater og eksempler på god praksis.

Deltagerkreds:

Der forventes at blive omkring 100 deltagere fra de igangværende læringspartnerskaber samt 30 deltagere fra de nationale kontorer, som koordinerer Grundtvig-programmet. Endvidere vil der deltage ca.10 personer fra de centrale Grundtvigprojekter, som arbejder med emner af særlig relevans for konferencens temaer.

Arrangører:

Konferencen arrangeres af Cirius og støttes af EuropaKommissionen og Undervisningsministeriet.

Kontaktpersoner:

Jens Dalsgaard, jd@ciriusmail.dk
Philip Sønderberg, ps@ciriusmail.dk
Cirius, Fiolstræde 44, 1171 København K,
www.ciriusonline.dk

Forskningskonference: Hvad betyder kvaliteten af samarbejdet mellem hjemmet og skolen for børnenes læring?

25. oktober 2002, Nyborg

Baggrund:

Internationale og danske undersøgelser - senest PISAundersøgelsen "Knowledge and Skills for Life" - viser samstemmende, at faktorer knyttet til hjemmet har den allerstørste betydning for børns og unges læring og livsforløb. I nogle lande heriblandt Danmark - spiller disse faktorer en større rolle, end faktorer knyttet til skolen.

Formål:

Målet med konferencen er at belyse forældrenes betydning for børnenes skolegang og læring i skolen. Der vil specielt blive fokuseret på betydningen af samarbejdet mellem hjemmet og skolen som en determinerende faktor.

Indhold:

Konferencen vil gennem forelæsninger, præsentation af papers og kollokvier forsøge at sammenfatte den eksisterende viden i Europa om betydningen af et godt skole/hjemsamarbejde for kvaliteten af elevernes læring. Samtidig vil også udviklingen af nye og innovative former for samarbejde mellem hjem og skole blive belyst.

Målgruppe:

Europæiske forskere og beslutningstagere inden for grundskoleområdet, fx forskere fra universiteter, læreanstalter og uafhængige forskningsinstitutioner, politikere på kommunalt, regionalt og nationalt niveau, embedsmænd, skoleledere, medlemmer af skolebestyrelser samt organisationer med tilknytning til grundskolen.

Deltagerantal: max. 100 personer.

Arrangør:

"Skole og Samfund"

Kontakt:

Niels-Christian Andersen, e-mail: nca@skole-samfund.dk

Møde i Bolognaopfølgningsgruppen

4. november 2002, København

Indhold:

Bologna-opfølgningsgruppen overvåger Bolognaprocessen, hvad angår gennemførelsen af Bologna-erklæringen fra 1999, hvis sigte er at etablere et europæisk område for højere uddannelse inden 2010.

Ved mødet vil man drøfte resultaterne af seminarer og konferencer, der har fundet sted under processen, vurdere reformer inden for de højere uddannelser i de lande, som har undertegnet erklæringen, og forberede konferencen for ministrene for højere uddannelse i september 2003.

Deltagere:

Gruppens medlemmer, dvs. repræsentanter fra de undertegnende lande, Europa-Kommissionen, Europarådet og de europæiske organisationer inden for højere uddannelse.

Arrangør:

Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling

Kontaktperson:

Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling
Mogens Berg, e-mail: mob@fsk.dk

Uddannelsernes Internationale Dag

15. november 2002

Baggrund:

De danske uddannelser indgår i en større global og international sammenhæng. Globaliseringen stiller stigende krav til erhvervslivet og samfundet om kompetencer, der kun kan opfyldes ved, at uddannelserne bliver mere internationalt orienterede.

Hovedtema:

Den 15. november 2002 er udpeget som Uddannelsernes Internationale Dag i Danmark og skal fungere som et udstillingsvindue for alle de uddannelser, der prioriterer det internationale og aktivt deltager i internationale aktiviteter.

Uddannelsernes Internationale Dag er en inspirationsdag, hvor resultater og gode ideer bliver demonstreret.

Indhold:

På landets uddannelsessteder vil der den 15. november være foredrag, udstillinger, musik og andre aktiviteter med fokus på internationalisering.

Der er oprettet en hjemmeside, der løbende vil informere om den Internationale Dag og de aktiviteter, der finder sted. Her er der mulighed for at få inspiration til aktiviteter, og man kan tilmelde sin egen aktivitet. Se mere på www.ciriusonline.dk/internationaldag

I oktober 2002 udkommer en internationaliseringsavis med indlæg og artikler om internationalisering, og der vil være en omtale af alle de aktiviteter, som finder sted på landets uddannelsessteder. På dagen vil Cirius være vært for et arrangement i København. Ministre og EU-kommissærer vil blive inviteret.

Ambition:

Den overordnede ambition med initiativet er at sætte fokus på vigtigheden af internationaliseringen af uddannelserne. Det forventes, at mange skoler og uddannelser er interesserede i at markere deres internationale profil den 15. november 2002.

Deltagerkreds:

Uddannelsernes Internationale Dag er for alle uddannelser fra grundskoler til universiteter og læreanstalter, og den omfatter både formelle og uformelle uddannelser.

Ansvarlig:

Jesper Langergaard,
e-mail: jl@ciriusmail.dk
www.ciriusonline.dk
Cirius, Fiolstræde 44, 1171 København K

Konference om erhvervslæreruddannelse

21.-23. november 2002, København

Baggrund:

De to europæiske agenturer på erhvervsuddannelsesområdet, Cedefop og The European Training Foundation (ETF) har slået sig sammen med det danske undervisningsministerium om at arrangere denne konference om erhvervslæreruddannelse.

I EU har man sat fornyet fokus på erhvervslæreruddannelse. Bl.a. kunne man i Ministerrådets rapport fra 2001 læse, at erhvervslæreruddannelse er nøglen til, at uddannelsessystemet kan blive i stand til at imødegå de udfordringer, der ligger i målet om at blive den førende vidensbaserede økonomi i verden inden 2010.

Både Cedefop og ETF har bidraget til udviklingen af erhvervslæreruddannelsen - Cedefop gennem det TTNet-netværk, der blev oprettet i 1998 som et fællesskabsforum, hvor ledende aktører fra forskellige nationale erhvervsuddannelsessystemer kan fokusere på temaet 'professionalisering af erhvervslærere', og ETF gennem udarbejdelsen af en tværgående landeanalyse af erhvervslæreruddannelsen i kandidatlandene og gennem udviklingsprojekter i udvalgte lande.

Danmark har spillet en væsentlig rolle i udviklingen af reformer af de nationale erhvervslæreruddannelsessystemer i Estland, Letland og Litauen. På basis af de danske erfaringer i de baltiske lande har ETF sammen med Danmark og Finland gennemført et større erhvervslæreruddannelsesprojekt i Letland og Litauen siden 1999.

Konferencens mål:

Identificering af de væsentligste udfordringer, prioriterede temaer og vigtige spørgsmål i forbindelse med erhvervslæreruddannelse i de 13 kandidatlande.

Bevidstgørelse af kandidatlandene om målene og mulighederne i forbindelse med det TTNet-netværk, der koordineres af Cedefop.

Forelæggelse af eksempler på god praksis på erhvervslæreruddannelsesområdet illustreret af nyskabelser i Danmark.

Konferencens resultater:

Identificering af de væsentligste udfordringer inden for erhvervslæreruddannelse i kandidatlandene;

Demonstration af forskellige tilgange til erhvervslæreruddannelsesreform gennem et eksempel fra Letland og Litauen og eksempler fra Danmark;

Identificering af en 'vejviser' for kandidatlandene til at slutte sig til Cedefops TTNet.

Deltagere:

3 fra hvert af de 13 kandidatlande
2 yderligere deltagere fra Letland og Litauen
5 eksterne eksperter
1 deltager fra hvert af EU's TTNet-lande
10 deltagere fra GD for Uddannelse og Kultur, Cedefop og
Det Europæiske Erhvervsuddannelsesinstitut (i alt 70 deltagere)

Arrangører:

Konferencen medfinansieres af ETF, Cedefop og det danske undervisningsministerium.

Kontaktpersoner

Henrik Faudel, ETF,
hfa@etf.eu.int, www.etf.eu.int
Mara Brugia, Cedefop, mb@etf.eu.int, www.cedefop.eu.int

Det Europæiske Studenterkonvent "Højere uddannelse - en menneskeret eller en handelsvare?"

21.-24. november 2002, København

Baggrund:

De europæiske studenterkonventer blev indledt i november 2000 under det franske EU-formandskab i et forsøg på at bringe studerende fra hele Europa sammen for at drøfte spørgsmål af relevans for dem selv og for højere uddannelse som helhed. Efter det franske konvent blev der udarbejdet et "studentermanifest", som blev forelagt Rådet (uddannelse). Siden dette konvent har der været afholdt tre yderligere konventer.

Debatemner:

De tidligere konventer har handlet om spørgsmål i forbindelse med den europæiske dimension i højere uddannelse. De har omfattet 'den sociale dimension inden for de højere uddannelser i Europa' og 'anerkendelse af uddannelseskvalifikationer'. Konventet i København vil fortsætte den almene kurs i disse drøftelser og vil handle om emnet 'Højere uddannelse - en menneskeret eller en handelsvare?'.

Konventet vil se på, om højere uddannelse er enten en menneskerettighed eller en "tjenesteydelse, der kan handles", eller om spørgsmålet nu også er så sort eller hvidt. For at kunne undersøge dette emne fuldt ud vil konventet behandle spørgsmål om akkreditering af uddannelse, tværnational uddannelse og livslang læring og om at gøre uddannelse til en handelsvare samt den rolle, som højere uddannelse spiller i ethvert samfund.

Mål:

Det er konferencens mål at formulere og nærmere drøfte de spørgsmål, der omgiver målet med højere uddannelse, og det vil udgøre en integreret del af bidrag fra de studerende til topmødet for ministrene for højere uddannelse i Berlin i september 2003 og de igangværende drøftelser om GATStraktaten. Konventet vil også føre til en samling af studentersynspunkter fra hele Europa i form af et "Studentercharter", der vil skitsere de punkter, der har med drøftelserne at gøre.

Deltagere:

Deltagerne i konventet vil bestå af cirka 200 studenterrepræsentanter fra hele Europa via medlemmerne af organisationen ESIB. Der vil ligeledes blive inviteret gæster og talere fra de europæiske undervisningsministerier, Den Europæiske Union (Parlamentet og Kommissionen), Det Europæiske Netværk for Videregående Uddannelser af Høj Kvalitet, European University Association, UNESCO, Europarådet, Verdenshandelsorganisationen og Verdensbanken og andre vigtige internationale og europæiske aktører inden for højere uddannelse.

Arrangører:

Disse europæiske studenterkonventer er arrangeret af ESIB, som repræsenterer over 10 millioner studerende over hele Europa via deres medlemmer i 35 lande, og den nationale studenterforening i det land, hvor konventet afholdes - i Danmark vil det være Danske Studerendes Fællesråd - DSF. Studenterkonventet medfinansieres af EuropaKommissionen.

Kontaktperson:

Mads Aspelin, Danske Studerendes Fællesråd,
e-mail: ma@dfsnet.dk

Ungdomskonventet-DK

5.-8. december 2002, Nyborg

Baggrund:

Debatten om Europas fremtid er placeret højt på den politiske dagsorden i Europa efter det Europæiske Råds møde i Nice og efterfølgende i Laeken. Det er vigtigt, at ungdommen inddrages aktivt i debatten om Europas fremtid. Samtidig fremgår det af Laeken deklarationen, at en af EU-konventets prioriteringer er at bringe EU tættere på borgerne og især de unge borgere. Derfor er det også vigtigt for Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF), at det danske EU-formandskab bruges som en oplagt chance for at skabe debat blandt unge om Europas fremtid samt placere de ungdomspolitiske aspekter centralt på dagsordenen. DUF skal ikke samles om en fælles holdning til EU, men bestræber sig på at skabe en bred debat, som kan inddrage både spejdere, udvekslingsorganisationer og andre, som ikke normalt høres i spørgsmål om EU. Vi arbejder på at skabe gode vilkår for debatten ved at bidrage med oplysningsaktiviteter, som kan give stof til en både bredere og mere nuanceret debat.

Indhold og deltagere:

Under formandskabet planlægger DUF at afholde forskellige ungdomsaktiviteter. En af de helt centrale aktiviteter bliver Ungdomskonventet fra den 5.-8. december 2002, en uge før det Europæiske Råds møde i København. Aktiviteten er for unge i alderen 18-25 år fra EU medlemslandene og kandidatlandene, hvor de danske deltagere vil komme fra DUF's medlemsorganisationer. European Youth Forum vil være ansvarlig for udvælgelsen af de udenlandske deltagere. Det er hensigten at invitere cirka 250 unge, som skal debattere EU's fremtid både gennem workshops og rollespil.

Temaer:

Det overordnede tema for Ungdomskonventet er EU og fremtiden, og undertemaerne er uddannelse og mobilitet, hvidbogen på ungdomsområdet, uformel læring, udvidelsen af EU, globalisering og EU-forfatning, hvor vi arbejder videre med konklusionerne fra Youth 2002 og konklusionerne fra Ungdomskonventet i Bryssel den 9.-12. juli 2002. For at sikre en europæisk dimension i Ungdomskonventet-DK inviteres medlemmer af EU-Parlamentet, Europa-Kommissionen, udenlandske politikere, repræsentanter for europæiske NGO'er m.fl. til at lede de forskellige workshops.

Konklusionerne fra Ungdomskonventet vil blive overrakt Europaminister Bertel Haarder og forhåbentligt vicepræsidenten for det europæiske Konvent Jean-Luc Dehaene på den sidste dag af Ungdomskonventet. På den måde håber vi, at de unges konklusioner bliver hørt og kan være med til at præge debatten om fremtidens Europa.

Arrangører:

Konventet arrangeres af Dansk Ungdoms Fællesråd med økonomisk støtte fra EuropaKommissionen.

Yderligere information:

www.Youropa.dk eller
Katja Murray, e-mail: km@duf.dk
Dansk Ungdoms Fællesråd

Møde i Rådets Uddannelsesudvalg

11.-12. december 2002, København

Baggrund:

Rådets permanente Uddannelsesudvalg har til opgave at forberede møderne i Ministerrådet (uddannelse). Under hvert formandskab afholdes ét af de ordinære møder i udvalget i det land, som har formandskabet.

Dagsordenen for mødet, der først fastsættes umiddelbart forud for mødet, vil fokusere på opfølgning på Rådsmødet den 12. november 2002.

Traditionelt inviteres repræsentanter fra Europarådets Uddannelsesudvalg til at deltage i en del af mødet med henblik på at diskutere sager af fælles interesse.

Deltagere:

Medlemmer af Rådets Uddannelsesudvalg, EuropaKommissionen, Rådets Generalsekretariat, delegation fra Europarådets Uddannelsesudvalg.

 


Denne side indgår i publikationen "Det danske EU-formandskab 2002 - Uddannelse og Ungdom" som det danske kapitel 4 af 4
© Undervisningsministeriet 2002

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top