Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

2. Formandskabskonferencer





Formandskabskonference om livslang læring - Voksenundervisning i det 21. århundrede

7.-9. oktober 2002, Helsingør

Baggrund:

Konferencetemaet "Livslang læring - Voksenundervisning i det 21. århundrede" bør ses i sammenhæng med Kommissionens input til Det Europæiske Råd i Barcelona og den igangværende proces i forbindelse med Kommissionens meddelelse om "Realiseringen af et europæisk område for livslang læring". Målene for livslang læring omfatter beskæftigelsesegnethed, aktivt borgerskab, selvrealisering såvel som social integrering.

Mål:

Det er målet med konferencen at styrke samarbejdet og erfaringsudvekslingen inden for området livslang læring gennem: Udveksling af erfaringer mellem offentlige myndigheder i EU, etablering af internationale net mellem aktører på området, forskere og offentlige myndigheder, repræsentanter inden for området livslang læring, drøftelse af aktuelle tendenser inden for livslang læring/voksenundervisning samt en forøgelse af viden om livslang læring i al almindelighed og om voksenundervisning i særdeleshed.

Temaer:

Selv om konferencens tema er livslang læring, lægger den særlig vægt på voksenundervisning. For at undgå overlapninger med initiativer iværksat inden for Bologna-processen vil denne formandskabskonference om livslang læring sætte hovedfokus på de ikke-universitære voksenundervisningsniveauer, herunder  folkeoplysning, og deres bidrag til grundlæggende kompetencer, social integrering og aktivt borgerskab.

Under konferencen vil følgende temaer blevet drøftet ved plenummøder og/eller i workshops:

Livslang læring - kompetenceudvikling, læringsmuligheder på arbejdspladsen, vurdering og anerkendelse af reelle kompetencer (særligt ikke-formelle kompetencer), aktivt borgerskab, motivering - grundlæggende færdigheder, social integrering og efter- og videreuddannelse på tertiært niveau.

Der vil blive arrangeret studiebesøg til uddannelsesinstitutioner og en arbejdsplads.

Deltagere og arrangører:

Omkring 140 personer forventes at deltage i konferencen. Medlemsstater, kandidatlande såvel som andre lande vil blive inviteret sammen med Kommissionen og Cedefop. Det vil være ideelt, hvis deltagerne ikke blot repræsenterer offentlige myndigheder, men også arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer, folkeoplysningssektoren samt forskere og aktører på området.

Undervisningsministeriet er vært for konferencen inden for rammerne af det danske EU-formandskab. Konferencen medfinansieres af EuropaKommissionen.

Kontaktperson:

Annelise Hauch, fuldmægtig, Undervisningsministeriet, e-mail: annelise.hauch@uvm.dk

EU-formandskabskonference om Uddannelse inden for naturvidenskab og teknologi Forandringer og udfordringer

8.-9. november 2002, København

Baggrund:

Mange europæiske lande erkender, at det voksende behov for studerende og kandidater, der vælger en karriere baseret på naturvidenskab og teknologi, udgør en stor udfordring for deres uddannelsessystemer.

Som baggrund for denne konference vil der blive udarbejdet en "hvidbog". Den vil komme til at indeholde fokuserede bidrag fra de deltagende lande om deres strategier for forbedring af uddannelse og rekruttering inden for det naturvidenskabelige og teknologiske område.

Indhold:

Konferencen vil blive en anledning til at drøfte og udveksle ideer om udvikling af undervisningsmetoder og forholdet mellem de unges interesser og samfundets behov, og der vil blive mulighed for at drøfte, hvordan de naturvidenskabelige og teknologiske uddannelser kan forbedres, således at de vil skabe interesse og føre til øget rekruttering.

Konferencen er tilrettelagt som en kombination af seks éntimes foredrag efterfulgt af to-timers workshops. De enkelte deltagere vil have mulighed for at vælge to workshops. Det er intentionen med denne struktur at gøre konferencen til et dynamisk forum for kvalificerede drøftelser og erfaringsdeling. Konferencereferatet vil blive offentliggjort.

Temaer:

Der er blevet identificeret seks vigtige temaer som hovedområder for forståelse og forbedring af de naturvidenskabelige og teknologiske uddannelser i både formelle og uformelle læringsmiljøer med henblik på at skabe interesse og forbedre resultatet.

De seks temaer er:

Holdninger til naturvidenskab - værdier og identitet hos børn og unge.
Gør noget ved manglerne - naturvidenskabernes image og essens.
Indhold, kompetencer og videnskabelig dannelse - en vanskelig opgave.
Forbedring af de uformelle læringsmiljøer - om at finde alternative måder at lære naturvidenskab på.
Nye måder til at overvinde barriererne for tilmelding og rekruttering.
Opbygning af læringssamfund.

Deltagere, sted og arrangører:

De ca. 120 deltagere forventes at være nationale eksperter inden for uddannelse i naturvidenskab og repræsentanter for medlemsstaterne, ansøgerstaterne og de associerede lande. Konferencen arrangeres af Undervisningsministeriet i samarbejde med Konsortiet Matematik- og Naturvidenskab ved den uafhængige pædagogiske forskningsinstitution Learning Lab Denmark og medfinansieres af EuropaKommissionen.

Kontaktpersoner:

Fagkonsulent Claus Christensen, Undervisningsministeriet, e-mail: Claus.Christensen@uvm.dk

eller

Konsortieleder Robin Engelhardt, Learning Lab Denmark, e-mail: Robin@lld.dk.

EU-formandskabskonference om kvalitet i uddannelserne - gennemsigtighed og deltagelse

28.-30. november 2002, Kolding

Baggrund:

Uddannelsessystemet spiller en central rolle m.h.t. at forberede den enkelte borger til en aktiv deltagelse i arbejds- og samfundslivet og er dermed et vigtigt element i at sikre velfærden i Europa. Derfor er der meget fokus på, at uddannelserne til stadighed er af den bedst mulige kvalitet, hvor det faglige niveau er velfunderet, og hvor elever og studerende får en uddannelse med høj relevans for fortsat uddannelse og job. Den store interesse, der er for kvalitet og evaluering, skal ses i det perspektiv. Emnet er ikke nyt i den europæiske debat, men vigtigt løbende at følge, da nye politiske krav til uddannelserne og metoder til dokumentation af kvalitet kommer til.

Indhold:

To key-note speakers vil holde oplæg for alle konferencens deltagere. Herudover vil der være 9 temaer. Endelig gennemføres en række mindre workshops, hvor deltagerne kan vælge emner, der har deres særlige interesse.

Konferencen vil nærmere belyse, hvorfor der er så stor fokus på kvalitetsudvikling, kvalitetssikring og evaluering. Der vil være indlæg, der fokuserer på metoder til kvalitetsudvikling, men også på, hvordan ledelsen og lærerne på den enkelte skole eller institution bedst kan bidrage. Der vil også være fokus på elevernes og de studerendes rolle i kvalitetsudvikling, ligesom samspillet med eksterne aktører vil blive belyst. Konferencen vil lægge vægt på at give ideer, inspiration og mulighed for gensidig sammenligning.

Hovedtema:

Vægten vil være på, hvordan uddannelsernes kvalitet kan forbedres på overordnet niveau, og på, hvad de enkelte institutioner kan gøre for leve op til de fastsatte mål. Temaet vil blive belyst med bidrag fra alle niveauer af uddannelsessystemet.

Målet er åbenhed og gennemsigtighed i hele uddannelsessystemet, så brugere og aftagere bedst muligt kan orientere sig og få indflydelse.

Ambition:

Konferencen skal gennem oplæg i større og mindre grupper give deltagerne mulighed for at få inspiration og viden om kvalitetsudvikling og evaluering på uddannelsesområdet i Europa. Gennem bl.a. workshops og sociale arrangementer vil der være mulighed for at etablere personlige kontakter og netværk, som deltagerne fremover kan bruge i deres arbejde.

Deltagerkreds:

Deltagerne forventes at være personer, der på politisk eller praktisk niveau arbejder med kvalitetsudvikling og kvalitetssikring, herunder evaluering af uddannelser og institutioner.

Deltagerne forventes at være embedsmænd, forskere og personer fra uddannelsesverdenen. Sigtet er at dække alle dele af uddannelsessystemet fra grundskole til videregående uddannelse og voksenuddannelse.

Arrangører:

Undervisningsministeriet i samarbejde med Danmarks Evalueringsinstitut. Konferencen medfinansieres af EuropaKommissionen.

Kontaktperson:

Philip Pedersen, Undervisningsministeriet,
e-mail: philip.pedersen@uvm.dk

 


Denne side indgår i publikationen "Det danske EU-formandskab 2002 - Uddannelse og Ungdom" som det danske kapitel 2 af 4
© Undervisningsministeriet 2002

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top