Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Centrale begreber


 

Med erhvervsuddannelsesreformen får alle elever en uddannelsesbog. Den indeholder bl.a. en personlig uddannelsesplan. Eleverne får tilknyttet en kontaktlærer, og de skal i løbet af uddannelsen - sammen med deres praktikvirksomhed (mester) - vælge specialefag. Samtidig er det pædagogiske fokus i uddannelserne skiftet fra undervisning (det, læreren leverer) til læring (det, eleverne får ud af at deltage).

Elevplan er bygget op omkring læringsaktiviteter, som udformes af lærerteam på skolerne og derefte udbydes. Læringsaktiviteter kan indeholde mål fra et eller flere fag - kaldet målpinde - og have form som et projekt, et kursus, en case eller noget helt fjerde. Eleverne tilmelder sig læringsaktiviteter, gennemfører og bliver krediteret for de mål, de løbende opnår.


Eksempel på indlæringsaktivitet

På sit scorekort har eleven en oversigt over, hvor langt han eller hun er kommet i sin uddannelse, dvs. et overblik over, hvor mange mål der er opnået. Scorekortet viser fag for fag, hvilke mål eleven har opnået, mangler eller er igang med. Ved at deltage i en række læringsaktiviteter kan eleverne - på deres egen måde og i en selvvalgt rækkefølge - opnå de mål, som er beskrevet i bekendtgørelsen for den erhvervsuddannelse, de har valgt. Først i et grundforløb og derefter i den valgte erhvervsuddannelses hovedforløb.

Eksempel på indlæringsaktivitet

Denne side indgår i publikationen "www.elevplan.dk" som kapitel 2 af 6
© Undervisningsministeriet 2003

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top