|
Centrale begreber
Med erhvervsuddannelsesreformen får alle elever en uddannelsesbog. Den indeholder bl.a. en personlig uddannelsesplan. Eleverne får tilknyttet en kontaktlærer, og de skal i løbet af uddannelsen - sammen med deres praktikvirksomhed (mester) - vælge specialefag. Samtidig er det pædagogiske fokus i uddannelserne skiftet fra undervisning (det, læreren leverer) til læring (det, eleverne får ud af at deltage). Elevplan er bygget op omkring læringsaktiviteter, som udformes
af lærerteam på skolerne og derefte udbydes. Læringsaktiviteter
kan indeholde mål fra et eller flere fag - kaldet målpinde
- og have form som et projekt, et kursus, en case eller noget helt fjerde.
Eleverne tilmelder sig læringsaktiviteter, gennemfører
og bliver krediteret for de mål, de løbende opnår. Eksempel på indlæringsaktivitet På sit scorekort har eleven en oversigt over, hvor langt han
eller hun er kommet i sin uddannelse, dvs. et overblik over, hvor mange
mål der er opnået. Scorekortet viser fag for fag, hvilke
mål eleven har opnået, mangler eller er igang med. Ved at
deltage i en række læringsaktiviteter kan eleverne - på
deres egen måde og i en selvvalgt rækkefølge - opnå
de mål, som er beskrevet i bekendtgørelsen for den erhvervsuddannelse,
de har valgt. Først i et grundforløb og derefter i den
valgte erhvervsuddannelses hovedforløb. Eksempel på indlæringsaktivitet Denne side indgår
i publikationen "www.elevplan.dk" som kapitel 2 af 6 |
||
Til sidens top |