Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

1. Selvevalueringen som værktøj





I al sin enkelhed går projektet ud på, at de værktøjer til kvalitetsudvikling, som de sidste to år er blevet udarbejdet, bliver stillet til rådighed for VUC'erne. Det er op til det enkelte VUC at benytte sig af muligheden, idet kvalitetsudviklingen er frivillig. Arbejdet skal af samme grund ikke følge ensartede retningslinier udstukket af ministeriet.

Projektet er et bud på en mulig selvevalueringsform, der eventuelt kan praktiseres i samarbejde med amtet. Det er tænkt som et udviklingskoncept, hvorfor det heller ikke er nødvendigt, at ministeriet er med hele vejen.

Nedenfor følger en introduktion til grundelementerne i selvevalueringen, samt forslag til hvorledes de kan anvendes.

VUC's praksis

Som udgangspunkt for selvevalueringen, er det nødvendigt først at gøre sig klart, hvordan praksis er i dag. Hvordan ser virkeligheden ud på det enkelte VUC? Hvordan udfylder og forholder det enkelte VUC sig til de regler, love og bekendtgørelser, der eksisterer på området? Hvad gør vi, hvordan gør vi det, og hvor langt er vi nået? VUC's praksis kan bruges til at få nedskrevet VUC'ets daglige praksis, eventuelt ved at forholde sig til de nedenstående områder, som skulle dække nogle af de vigtigste opgaver for et VUC. Områderne er vejledende og kan naturligvis uddybes med underpunkter, lige som nye kan tilføjes, hvis det enkelte VUC finder dette nødvendigt.

  • Introduktion og modtagelse af kursisterne på VUC
  • Gennemførelse af undervisningen - tilrettelæggelse og pædagogik
  • Studieværkstedstilbud og andre særlige undervisningstilbud og tilrettelæggelsesformer Uddannelses- og erhvervsvejledning
  • Kursisternes deltagelse i undervisningen - tilrettelæggelse og pædagogik
  • Planlægning af undervisningen og kursisternes medbestemmelse
  • Bøger og andre undervisningsmidler
  • Arbejdsformer
  • Evaluering
  • Kursistindflydelse på institutionen og kursistrådet
  • Særlige aktiviteter
  • ITstatus
  • Andet

Kursist- og lærerspørgeskemaerne

Spørgeskemaerne er udarbejdet, så VUC'et får et godt indblik i kursisters og læreres vurdering af VUC'et. Til behandling af spørgeskemaerne stilles edb-programmet Keypoint gratis til rådighed for interesserede VUC'er ved henvendelse til Undervisningsministeriet. De indkomne data kan som før nævnt med fordel bruges i arbejdet med en udbygning eller revision af VUC's praksis og indsatsområderne. Der vil i løbet af foråret 2001 blive mulighed for at stifte bekendtskab med edbprogrammet på et af de planlagte informationsmøder om KIV.

Indsatsområder

Dette grundelement i selvevalueringen kan mest hensigtsmæssigt bruges til at opstille få veldefinerede kvalitative eller kvantitative mål på udvalgte områder sammen med en redegørelse for, hvilke midler og metoder VUC'et har tænkt sig at gøre brug af for at nå disse mål (se i øvrigt figuren herunder). Det kunne være områder, som man allerede arbejder med og ønsker at fortsætte arbejdet med, eller nye områder som man ønsker at kaste et særligt blik på i en kommende periode.

Inspiration til valget af indsatsområderne kan eksempelvis komme i forlængelse af arbejdet med VUC's praksis, hvis VUC'et i denne proces har fundet frem til områder, hvor indsatsen kan forbedres. Ligeledes kan spørgeskemaerne bruges til at sætte fokus på nogle af de områder, det kunne være spændende at arbejde videre med. Indsatsområderne kan derfor sagtens overlappe de beskrevne områder i VUC's praksis, idet mange indsatsområder vil ligge i forlængelse af et eller flere af områderne. Der kunne dog også være indsatsområder, der lå helt uden for VUC's praksis, og som VUC'et ikke beskæftiger sig med i øjeblikket.

VUC's praksis, indsatsområderne og spørgeskemaerne (se bilag) kan derfor gensidigt og løbende tjene som inspiration til den videre proces med revidering og udvikling af de tre elementer.

[Grafik: Der viser VUC's praksis i udvælgelse af indsatsområder]


Denne side indgår i publikationen "Kvalitetsudvikling i VUC" som kapitel2 af 8
© Undervisningsministeriet 2001

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top