Forrige kapitel  Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Forord





De færreste vil være uenige i, at udvikling er essentielt i bestræbelserne på at bevare det danske voksenuddannelsessystems høje kvalitet og alsidige uddannelsestilbud. Derfor blev projektet "Standard og Profiler" i 1998 iværksat på VUCområdet, som en udløber af "Standard og Profiler" på det alment gymnasiale område, under Undervisningsministeriets fælles ramme "Kvalitet der kan ses". Projektets formål var at skabe et værktøj til sikring af udvikling og kvalitet på alle landets VUC'er.

Siden startskuddet lød i 1998, er der gjort en del erfaringer, både på det alment gymnasiale område og på VUCområdet, hvor 6 VUC'er har udført et stort arbejde med fokus på udviklingen af relevante spørgsmål om kvalitet til institutionens ansatte og kursisterne. Det har bidraget til, at den oprindelige tanke med projektet på VUC har udviklet sig.

Til at starte med var det meningen, at ministeriet gennem projektet skulle erhverve sig et overblik over situationen på VUC'erne. Denne målsætning gjorde dog samtidig, at det enkelte VUC og dets særegne profil blev tabt til fordel for standardiserede opgørelser, som ikke ville komme hverken VUC'erne eller ministeriet til gavn. Ligeledes blev det i processen erkendt, at de omskriftelige betingelser, i form af nye kursistgrupper, flere pædagogiske indgangsvinkler, nye syn på ledelse osv., som er en del af VUC'ernes hverdag, og som er vidt forskellige fra VUC til VUC, gør det urealistisk at forestille sig, at Undervisningsministeriet på egen hånd vil være i stand til at imødekomme VUC'ernes egne og kursisternes krav til VUC'ernes kvalitet. Den hastighed, hvormed forandringerne i samfundet finder sted, nødvendiggør, at den løbende udvikling af institutionerne har en lokal forankring. Hermed følger et ansvar og behov for selvevaluering.

Projektet "Standard og Profiler" har af den grund ændret profil, så det bedre tilpasser sig det enkelte VUC og dets specifikke behov for kvalitetsudvikling. Ansvaret for den løbende justering og fornyelse bliver derfor et anliggende for den enkelte institution. Det nye syn på udvikling, som forankret på den enkelte institution i form af selvevaluering, er derfor også en del af udviklingen. Den ændrede projektprofil vil fremover gå under navnet "Kvalitetsudvikling i VUC" (KIV).

Selvevaluering er et princip, der i stigende grad anerkendes som basis for institutionsudvikling, forudsat at selvevalueringen er permanent, systematisk, enkel og effektiv. Den regelmæssige evaluering på holdene, hvorigennem undervisningen forbedres ved analyse, debat og revision af gældende praksis, skal nu også bruges på institutionsniveau. Formålet med KIV bliver derfor at komme med et bud på, hvorledes denne selvevaluering kan udmøntes i praksis. Selvevalueringen skal have en enkel tilgang, der gør det daglige arbejde med at holde sig på højde med gældende krav mere anvendeligt og mindre tidskrævende.


Denne side indgår i publikationen "Kvalitetsudvikling i VUC" som forord
© Undervisningsministeriet 2001

 Forrige kapitel  Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top