Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Forord





En erhvervsskole skal udarbejde lokale undervisningsplaner for de erhvervsuddannelser, skolen udbyder og gennemfører. Planerne fungerer som dokumentation - både intern og ekstern.

Det arbejde indeholder to centrale pædagogiske opgavernemlig udvikling og beskrivelse af undervisning.

Også efter erhvervsuddannelsesreform 2000 skal skolerne fortsat udarbejde lokale planer. Nu skal de lokale undervisningsplaner imidlertid også tage højde for, at eleverne nu følger - og løbende justerer - deres egne personlige uddannelsesplaner.

I et forsøgs- og udviklingsarbejde har hæftets tre forfattere i samarbejde med ledere fra flere erhvervsskoler undersøgt, hvordan ledere på erhvervsskoler håndterer den lokale undervisningsplanlægning.

I hæftet fremsættes også forslag til, hvordan processen kan forbedres.

Udgangspunktet for undersøgelsen var, at det er en vigtig pædagogisk ledelsesopgave at udarbejde, bruge og justere den lokale undervisningsplan. En opgave, som giver de pædagogiske ledere muligheder for at kvalitetsudvikle den enkelte skoles kerneydelse: undervisning og læringsarrangementer.

Efter vores opfattelse indeholder hæftet fin inspiration til den generelle udvikling af undervisnings- og ledelseskompetencer på skolerne og den løbende udvikling af de lokale undervisningsplaner.

Helt aktuelt, udarbejdelse af lokale undervisningsplaner til skolernes gennemførelse af de ændrede erhvervsuddannelser.

Måske er det en idé, at skolerne giver omverdenen adgang til deres lokale undervisningsplaner ved at lægge planerne online på den enkelte skoles website.

Undervisningsministeriet har finansieret udarbejdelsen og udgivelsen af dette temahæfte. Afslutningsvis skal bemærkes, at meninger og synspunkter i publikationen naturligvis står for forfatternes egen regning.

Philip Pedersen
Undervisningsministeriet
Uddannelsesstyrelsen
Område for de erhvervsfaglige uddannelser
Februar 2001

Denne side indgår i publikationen "Ledelse og lokal undervisningsplanlægning " som forord
© Undervisningsministeriet 2000

 Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top