Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

1. Indledning





Dette hæfte giver et resumé af resultaterne fra den 2. erfaringsopsamling, der er foretaget af reformarbejdet på erhvervsskolerne.

Baggrund

I foråret 1999 vedtog Folketinget med en ændringslov (lov 234 af 21. april 1999) lovforslaget L 90, som betyder omfattende ændringer i erhvervsuddannelserne. Loven trådte i kraft 1. januar 2001.

Samtidig med lovens vedtagelse blev der taget initiativ til forsøg med elementer af eud-reformen. I august 1999 blev der i første omgang igangsat forsøg i fem regioner med de seks nye erhvervsfaglige fællesindgange til de tekniske erhvervsuddannelser. Ikke alle forsøg omfattede alle seks indgange. På baggrund af de første erfaringer gennemførte Teknologisk Institut fra november 1999 til medio februar 2000 den første analyse af og erfaringsopsamling fra forsøgene.

Fra og med januar 2000 og igen fra august 2000 blev forsøgene med indgange udvidet i antal, så der i denne periode er gennemført forsøg i et omfang, som for forsøgene i august måned stort set svarer til det, som skolerne er godkendt til at udbyde pr. 1. januar 2001. Hertil kommer, at der er iværksat forsøg med enkelte af de nye uddannelsers hovedforløb.

Formål

Inspiration til det videre forløb

Intentionerne med denne 2. erfaringsopsamling er at hente inspiration til at kunne forbedre grundlaget for den videre implementering af erhvervsuddannelsesreformen for skolerne, i skolernes ledelser og blandt skolernes umiddelbare interessenter.

Det er Teknologisk Institut, som ligeledes har gennemført den 2. erfaringsopsamling for Undervisningsministeriet. Analysen er gennemført i perioden oktober 2000 - februar 2001. Selvom analysen kun omfatter de tekniske uddannelser, vil handelsskolerne på en lang række områder kunne hente inspiration i materialet.

Tre publikationer

Arbejdet er afrapporteret i følgende tre publikationer:

  • Erfaringer fra forsøg med eud-reformen - grundforløb og hovedforløb i 2000
  • Bilag til Erfaringer fra forsøg med eud-reformen - grundforløb og hovedforløb i 2000 (Delrapport 1- Survey og frafaldsanalyse, Delrapport 2 - Interview - Erfaringer med erhvervsuddannelsesreform 2000)
  • Hvordan gik det? - sammenfatning af Erfaringer fra forsøg med eud-reformen i 2000.

Undersøgelsesdesign

Datafangst og  rapportering

I udbudsmaterialet fra Undervisningsministeriet har omfang og metoder for undersøgelsen været givet.

Regioner

Alle skolesamarbejder og alle seks indgange er omfattet af undersøgelsen. Det drejer sig om:

TSØ Tekniske Skoler Østjylland
CEU Tekniske Skoler Syd- og Vestjylland
TSM Tekniske Skoler Midtjylland
HOT Tekniske Skoler Hovedstaden
TSN Tekniske Skoler Nordregionen
TSSJ Tekniske skoler Sjælland
TSF Tekniske skoler Fyn
Roskilde RTS og Slagteriskolen

Indgange 

Teknologi og kommunikation
Bygge og anlæg
Håndværk og teknik
Fra jord til bord
Mekanik, transport og logistik
Service

Hovedforløb

Forsøg på hovedforløb, dvs. lager-, chauffør-, togklargører- og skovbrugsuddannelserne.

Både kvantitative og kvalitative metoder

Undersøgelsen omfattede følgende elementer: En spørgeskemaundersøgelse omfattende alle ledere og en stikprøveundersøgelse blandt lærere. En frafaldsanalyse blandt elever, fokusgruppeinterview med kontaktlærere og ledere, samt interview blandt et antal praktikvirksomheder, med lokale uddannelsesudvalg og tillidsrepræsentanter.

Tak til…

En særlig tak til sekretariaterne i alle forsøgsregioner, som har ydet uvurderlig bistand i forbindelse med at få udarbejdet de navnelister, som har dannet grundlag for spørgeskemaundersøgelsen, samt for distribution af spørgeskemaer ude på de enkelte skoleafdelinger.

Også en stor tak til ledere, lærere, elever, lokale uddannelsesudvalg, praktikvirksomheder, Danmarks Tekniske Lærerforening (DTL) og Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse (DEL), som alle på trods af stor travlhed og tidspres med implementering af reformforsøget med stor entusiasme og åbenhed har deltaget i og bidraget til fokusgruppeinterview og med datamateriale i øvrigt.

Det er projektgruppens håb, at processen i sig selv vil understøtte det videre samarbejde om implementering af reformen, og at erfaringsopsamlingen kan bidrage til at understøtte den videre implementering og udvikling.

[Billede: Dekorativt billede med ung pige]

Denne side indgår i publikationen "Hvordan gik det?" som kapitel 2 af 7
© Undervisningsministeriet 2001

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top