Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Kapitel 6  Afslutning





Erhvervsakademiuddannelserne må videreudvikles i brede uddannelsesmiljøer i alle dele af landet. Unge og erhvervsaktive voksne har et behov for gode uddannelsesmiljøer og stærke vækstmiljøer, der hvor de bor og arbejder.

Uddannelsernes landsdækning og placering danner grundlag for en regionalt forankret akademiudvikling i alle dele af landet med fokus på uddannelsernes kvalitetsudvikling og styrket samarbejde mellem erhvervslivet og uddannelsesmiljøerne til gavn for begge parter.

Regeringen ser udviklingen af erhvervsakademier som et væsentligt element til at fastholde erhvervsskolernes position ved:

  • at skabe gode og stærke studiemiljøer,
  • at udviklingen af disse miljøer kan understøtte den igangværende omstilling af dansk erhvervsliv.

Regeringen har derfor i perioden 2001-2004 med flerårsaftalen for de videregående uddannelser afsat midler til at styrke kvaliteten af akademimiljøerne, herunder fremme udviklingen af de indsatsområder, der kendetegner et regionalt erhvervsakademi.

Akademimiljøer ved erhvervsskolerne skal varetage en viden- og udviklingsfunktion på højt niveau og bruge den som udgangspunkt for at fastholde og øge kvaliteten af uddannelserne og uddannelsesmiljøerne. En forudsætning for, at skolerne kan varetage denne viden- og udviklingsfunktion, er, at der etableres et mere systematisk og bredere samarbejde mellem erhvervsskoler, andre uddannelsesinstitutioner, forskningsinstitutioner, teknologiske videnformidlere og erhvervslivet.

Regeringen har med erhvervsstrategien .dk21. taget et væsentligt skridt for at sikrer, at Danmark og dansk erhvervsliv kan møde udfordringerne i videnøkonomien. Det er et centralt element i erhvervsstrategien, at tilpasningen i videnøkonomien sker på et holdbart grundlag, hvor velstand, social balance og et godt miljø er ligeværdige mål i videreudviklingen af velfærdssamfundet.

De regionale vækstmiljøer støtter denne udfordring og tilvejebringer bl.a. et finansielt grundlag for uddannelsesinstitutionernes samspil med det teknologiske servicesystem og med det regionale erhvervsliv.

Hovedsigtet med denne redegørelse er at sætte en kvalitativ institutionsudvikling i gang. Hensigten er således, at det i høj grad bliver skolerne selv, der gennem konkrete initiativer på regionalt plan udvikler konceptet inden for givne rammer.



Denne side indgår i publikationen "
Redegørelse om erhvervsakademier som led i udvikling af erhvervsskoler" som kapitel 6 af 6
© Undervisningsministeriet 2001

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top