Forrige kapitel Forsiden  
[ Undervisningsministeriets logo ]

8 Bilag





Processkrivning om "Demokrati"

1. Formålet med denne opgave er, at du lærer at anvende metoden "processkrivning", samt at du gør dig nogle tanker om begrebet demokrati/medindflydelse.

Processkrivning er en særlig måde at udarbejde for eksempel et debatindlæg på, og den kan inddeles i fem dele:

  • Brainstorming
  • Tænkeskrivning
  • Disposition
  • Udkast
  • Finpudsning.

Læs afsnittet i din grundbog 2.

Du skal skrive om dit syn på demokrati. (Læs også vedlagte bilag.)

Opgaven er individuel.

Produkt:
  
1 A4-side (300 ord)
Skrifttype:
  
Times New Roman
Skriftstr.:
  
14 pitch
Linieafstand:
  
1
Tid:
 
De næste 6 dansktimer
Aflevering:
  
Tirsdag d. 7. marts 2000
Bedømmelsesform: Aftales på holdet.

Demokrati

Dette bilag skal du læse som inspiration til dit arbejde med at beskrive dit forhold til begrebet "demokrati".

Du kan også læse mere om demokrati i din samfundslærebog kapitel 5.

A. I "Nu Dansk ordbog" defineres ordet "demokrati" således: "En statsform hvor folket, gennem folkevalgte repræsentanter har den politiske magt." (Repræsentativt demokrati)
  
B. Cand.pæd.psyk Finn Luff mener, at dagens unge (dig) tænker sådan: "Giv mig noget der er svaret på det, jeg behøver. Jeg ved ikke, hvad jeg behøver, men jeg accepterer ikke andre målestokke, end om jeg synes, det føles rigtigt. Din autoritet som politikker (lærer) accepterer jeg kun, hvis det, du kommer med, er det der fascinerer mig og giver mig noget."
 
C. Journalist Jacob Rosenkrands (29 år) skriver: "… (unge i dag) er ikke drevet af politisk ideologi, men derimod af et ønske om at sætte konkrete fingeraftryk på sin dagligdag……"
  
D. Det modsatte af demokrati er diktatur (en-mandsvælde).

Spørgsmål du kan stille dig selv:

  • Hvor har jeg medbestemmelse i min dagligdag? (Hjemme, skole - undervisningen, job, sportsklub, kommune, folketing, EU). Beskriv, hvor og hvordan du har indflydelse - og hvor du slet ingen har.
  • Hvordan er jeg personligt engageret i demokratiet?
  • Hvordan ser jeg fremtiden for demokratiet? Gider vi at have medindflydelse? Hvilken rolle spiller Internettet? Får vi for eksempel flere afstemninger om alt muligt (via nettet eller tv)?

Hvad mener jeg om det, Jacob Rosenkrands og Finn Luff siger om mig og mine jævnaldrende? Kan jeg kende mig selv?

DANSK Portfolio

Tilhørende:                                                                                                   Klasse:

Projekt Afleveret - udført Dato Analyse Frit emne Personlig Kreativt Refleksion
Skriftlige opgaver:
1. Stil om mig selv ü X
2. Praktikrapport 25/11 X
3. Tema1* -  opgave
4. Bograpport (selvstudie)
a. synopsis - godkendt
b. roman
X
5. Litterær periode* opg. I
6. Eksamensstil I X
7. Eksamensstil II (prøveeksamen) X
8. Jobansøgning + CV X
9. Referat fra klassens time
10. Andet:
Mundtlige opgaver:
1. Avisartikel X
2. Litterær periode* opg. II
3. Tema 2* - opgave
4. Billedanalyse X
5. Andet

* Tema 1: Krimi, gys og splatter
* Litterær periode: 1960´erne - 1970´erne
* Tema 2: Humor

Gruppeopgaver markeres med: "GR"

 


Denne side indgår i publikationen "Demokrati i undervisning og skole" som kapitel 8 af 8
© Undervisningsministeriet 2001

 Forrige kapitel Forsiden  
Til sidens top