Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

6. Litteratur





Forslag til videre læsning

Andersen, Ole Dibbern:
"Kontaktlærerens arbejde - lærerroller og helhed", Undervisningsministeriet,
UVM 7-297, 1999.
Hæftet handler om kontaktlæreren som nøgleperson i de ny erhvervsuddannelser. Hver enkelt elev skal være tilknyttet en kontaktlærer. I hæftet formidles ideer og forslag til, hvordan det arbejde kan udvikles og kvalificeres.

Armstrong, Thomas:
"Mange Intelligenser i klasseværelset", Adlandia 1999.
I bogen præsenteres en række konkrete undervisningsmetoder og læringsmiljøer, der kan tilgodese forskellige intelligenser. Portfolioen og brugen af den har en væsentlig placering. Gode ideer til, hvad man kan overveje, og hvordan man kan komme i gang.

Dale, Erling Lars:
"Pædagogisk professionalitet", KLIM 1999.
Bogen handler om lærerprofessionalitet. Der er gode modeller og ideer til de enkelte elementer i lærerfaget. Og hvordan professionaliteten kan udvikles.

Ellmin, Roger, Lennart Josefsson:
"Elevportfolio", Svenska Kommunforbundet 1999.
Hæftet giver en kortfattet fremstilling af portfoliometoden, på svensk. Og fremhæver samtidig hvilke overvejelser, der knytter sig til forskellige sider af metoden.

Hansen, Jens Ager, Bente Lausch, Karin Svejgaard:
"Kan bygge en personlighed? Kan man måle resultatet?", DEL 1997.
Bogen indeholder fem foredrag, der alle kredser om personlige kvalifikationer og kompetencer, hvordan de kan styrkes, og hvordan de kan evalueres.

Lausch, Bente, Tage Munch-Hansen, Karin Jacobsen:
"Faglig læsning og skrivning - vejledning til valgfaget", Undervisningsministeriet,
UVM 7-193, 1997.
Hæftet handler om valgfaget. Det beskriver forskellige strategier til arbejdet med læsning og skrivning over for læse- og skrivesvage elever og beskæftiger sig desuden med, hvad læsning og skrivning er.

Reformavis 1, 2 og 3
DEL 1999/2000.

Størner, Torben, Jens Ager Hansen:
"Unge og ungdom i 1990´erne", DEL 1998.
Bogen indeholder fem artikler, der på forskellig måde belyser unge og ungdomskultur. Bidrag af Thomas Ziehe, Johannes Andersen, Henrik Kaare Nielsen, Anne Scott Sørensen og Carsten Jessen.

Størner, Torben, Jens Ager Hansen:
"Ungdom - uddannelse og kultur", DEL 1999.
Bogen indeholder seks artikler, der handler om unge, medier, uddannelse og ungdomskulturens historie. Bidrag af Birgitte Simonsen, Michael Valeur, Nicolaj Ejler, Kirsten Drotner, Erling Bjurstrøm og Finn Wiedemann.

Størner, Torben:
"Moderne ungdom - moderne uddannelse", DEL 2000.
Findes på DEL´s hjemmeside. Indeholder fire artikler om forholdet mellem den individorienterede uddannelse og ungdomskulturen. Bidrag af Margrethe Vestager, Thomas Ziehe, Anne Knudsen og Jan Lindhardt.

Taube, Karin:
"Portfoliometoden - undervisningsstrategi og evalueringsværktøj",
Kroghs Forlag 1999.
Portfoliometoden er velegnet som værktøj i kontaktlærerarbejdet. Her præsenteres de overvejelser, man kan gøre sig, inden portfolio anvendes. Der er råd om, hvordan metoden kan anvendes i undervisningen og evalueringen.

Tellerup, Susanne:
"Samtale og samarbejde - en kulturel udfordring", Undervisningsministeriet,
7-296, 1999.
Hæftet handler om læreren som kulturbærer i skolen og samarbejdets uomgængelighed i den moderne uddannelse. Desuden giver hæftet ideer til arbejdet med samtalen.

Tellerup, Susanne, Henrik Helms:
"Læring i samspil - giver mening", Undervisningsministeriet,
UVM 7-298, 1999.
I hæftet fokuseres på, hvordan samspillet mellem eleverne indbyrdes og lærerne kan udvikles gennem praksisfællesskab.

Tylen, Thomas m.fl.:
"Profession lærer",
bind 1-3, Erhvervsskolerne forlag 1992.
En grundbog til erhvervspædagogik. Indeholder en række definitioner og begreber.

Denne side indgår i publikationen "Elevens personlige uddannelsesplan" som kapitel 6 af 7
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top