Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Bilag B: Spørgeskema





Erfaringerne fra de gennemførte biblioteksprojekter på erhvervsskoleområdet

Marts 1999

Dette spørgeskema er et standard-spørgeskema, der er sendt til alle de institutioner, der har gennemført et biblioteksprojekt uanset hvilken type projekt, der har været tale om. Derfor vil nogle af spørgsmålene være mere relevante end andre i forhold til netop jeres biblioteksprojekt.

Spørgeskemaet er inddelt i følgende dele:

  1. del: Baggrundsinformation (generel information om institutionen og institutionens bibliotek)
  2. del: Projektinformation (information om projektet, dets gennemførelse og målopfyldelse)
  3. del: Projektets effekt (effekten oplevet af bibliotekarerne)
  4. del: Projektets effekt (effekten oplevet af lærerne)
  5. del: Projektets effekt (effekten oplevet af eleverne)

Hver del bør så vidt muligt udfyldes af den/de personer, der er tættest på informationen og oplevelserne.
Tak for hjælpen!

Del 1: Baggrundsinformation

Dato
1 Projektnr.
2 Projekttitel

Institutionen

3 Institutionens navn
4 Institutionstype
__ Handelsskole
__ Teknisk skole
__ Landbrugsskole
Andet:__________________________________

Institutionens bibliotek

5 Uddannelsesområde: Hvilket uddannelsesområde dækker biblioteket?
__ Videregående uddannelse
__ Ungdomsuddannelse / gymnasial uddannelse
__ Ungdomsuddannelse / erhvervsuddannelse
6 Biblioteksfunktioner: Hvilke biblioteksfunktioner understøtter biblioteket (inden projektet)?
__ Adgang til en registreret og formidlet materialesamling
__ Håndbogssamling og tidsskrifter (læsesal)
__ En almen biblioteksundervisningsfunktion over for uddannelsessøgende og lærere
__ En specifik vejledningsfunktion efter behov i konkrete tilfælde
__ En søge- og bestillingsfunktion ud i det offentlige bibliotekssystem
Andet:__________________________________
7 Bibliotekets IT-situation: Hvilken IT-støtte og IT-muligheder havde biblioteket (inden projektet)?
__ Ingen
__ Elektronisk adgang til andre biblioteker
__ Adgang til CD-Rom baserede databaser
__ Internetadgang
__ Standardbibliotekssystem? - hvis ja - hvilket?
   __ Bibliomatic (Dantek)
   __ Mikromarc
   __ Bibdia (Scandoc)
   __ Mikromaster (KMD)
   __ Andet system:___________________________
__ Andet:_____________________________________

Del 2: Projektinformation

Projektets karakteristika

8 Projekttype: Hvilken type projekt har der været tale om/hvad har været hovedformålet med projektet?
__ Elektronisk registrering af materiale kombineret med etablering af database over beholdning
__ Øget anvendelse af Internettet (fx adgang, instruktion, publicering, etc.
__ Øget samarbejde (fx med andre skolers biblioteker, med lokale biblioteker, etc.)
__ Udvikling af modeller (fx for organisering af biblioteks-funktionen, for fremtidigt koncept, etc.)
__ Øget instruktion i informationssøgning
__ Udarbejdelse af vejledninger
__ Andet:______________________________________
9 Projektets målgruppe: Hvem er projektets målgruppe, dvs. hvem har primært skulle mærke effekten / høste gevinsterne ved gennemførelsen af projektet? (sæt evt. flere krydser)
__ Eleverne
__ Lærerne
__ Bibliotekarerne
__ Andre biblioteker
__ Andre:______________________________________
10 Projektets størrelse: Hvor stort er projektet (opgjort i oprindeligt totalbudget ifølge projektplan, dvs. Ansøgt beløb + eget bidrag)?
__ Stort (>300.000 kr.)
__ Mellem (mellem 100-300.000 kr.)
__ Lille (<100.000 kr.)
11 Standard bibliotekssystem: Har I implementeret et standardbibliotekssystem i forbindelse med projektet?
__ Nej
__ Ja
   Hvis ja - hvilket?
     __ Bibliomatic (Dantek)
     __ Mikromarc
     __ Bibdia (Scandoc)
     __ Mikromaster (KMD)
     __ Andet system:___________________________

Projektets gennemførelse

Projektforløb kontra projektplaner: Er projektet gennemført i henhold til de oprindelige planer, dvs.: Ja Nej
12 Inden for den forventede tidsramme (+/- 10%)
13 Inden for budgettet (+/- 10%)
14 Inden for de ønskede, oprindelige mål

 

Væsentlige problemer: Hvad har været de væsentligste problemer i forbindelse med projektets gennemførelse? (sæt højst 3 krydser)
15 Tekniske / IT problemer
16 Manglende ressourcer
17 Projektets organisering (fx har de rette deltagere været til rådighed?)
18 Ledelsesmæssige problemer (fx har projektet fået den nødvendige opbakning?)
19 Indkøringsproblemer (fx har der været tid til indkøring og uddannelse sideløbende med daglig biblioteksdrift?)
20 Anvendelsesmæssige problemer (fx har de nye systemer/procedurer understøttet de daglige arbejdssituationer på en hensigtsmæssig måde?)
21 Biblioteksfaglige problemer (fx ????)
22 (Andet:_______________________________

 

23 Væsentlige erfaringer / budskaber: Beskriv venligst de tre væsentligste erfaringer fra projektet, som I mener kan være vigtige budskaber for andre biblioteker

1)____________________________________________________________________________________

2)____________________________________________________________________________________

3)____________________________________________________________________________________

24 Målopfyldelsen: Vurderer I, at målene for projektet er nået?
__ Ja
__ De fleste
__ Nogle
__ Nej
__ Ved ikke

 

Del 3: Projektets effekt

Projektets effekt oplevet af bibliotekarerne

Effektivitet

Har projektet efter jeres mening betydet at... Klart ja Ja, delvis Kun lidt Nej Ved ikke Ikke Rele- vant
25 Eksisterende biblioteksressourcer udnyttes bedre
26 Der er kommet flere brugere af bibliotekets tidsskrifter og håndbogssamling (læsesal)
27 Der er kommet flere brugere af bibliotekets udlån
28 Der er kommet flere brugere af bibliotekets instruktion og vejledning
29 Organiseringen af biblioteksfunktionen er blevet bedre
30 Selvbetjeningen er øget

 

Kvalitet

Har projektet efter jeres mening betydet at... Klart ja Ja, delvis Kun lidt Nej Ved ikke Ikke rele- vant
31 Styringen af materialesamlingen er blevet bedre
32 Serviceringen af brugerne er blevet bedre
33 Brugerne tilbydes flere serviceydelser
34 Instruktionen i anvendelsen af biblioteket er blevet bedre
35 Vejledninger i anvendelsen af Internet er blevet bedre
36 Brugerne er blevet bedre til informationssøgning
37 Brugerne er blevet mere fortrolige med forskellige informationsdatabaser
38 Biblioteket er blevet bedre integreret i studiemiljøet

 

Integration i undervisningen

Har projektet efter jeres mening betydet at... Klart ja Ja, delvis Kun lidt Nej Ved ikke Ikke rele- vant
39 Flere elever anvender biblioteket i forbindelse med projekter og anden undervisning
40 Lærerne har fået bedre kendskab til mulighederne (højere kompetenceniveau)
41 Lærerne benytter oftere biblioteket i undervisningen
42 Eleverne får mere kvalificeret støtte i forbindelse med projekter og anden undervisning

 

Samarbejde

Har projektet efter jeres mening betydet at... Klart ja Ja, delvis Kun lidt Nej Ved Ikke ikke rele- vant
43 Samarbejdet med andre skoler/biblioteker er blevet bedre
44 Adgangen til andre biblioteker (samling og ekspertise) er blevet lettere
45 Samarbejdet mellem biblioteket og lærerne er blevet bedre
46 Rollefordelingen mellem bibliotekarer og lærere er blevet mere klar

 

Del 4: Projektets effekt

Projektets effekt oplevet af lærerne

Generelt om brugen af biblioteket

Har projektet efter jeres mening betydet at... Klart ja Ja, delvis Kun lidt Nej Ved ikke Ikke rele- vant
47 Assistancen fra bibliotekarerne er generelt blevet bedre
48 Biblioteket har fået flere serviceydelser
49 Instruktionen i anvendelsen af biblioteket er blevet bedre
50 Vejledningerne i anvendelsen af Internet er blevet bedre
51 Lærerne er blevet bedre til informationssøgning
52 Lærerne er blevet mere fortrolige med forskellige informationsdatabaser
53 Biblioteket er blevet bedre integreret i studiemiljøet
54 Adgangen til andre biblioteker (samling og ekspertise) er blevet lettere

 

Integration i undervisningen

Har projektet efter jeres mening betydet at... Klart ja Ja, delvis Kun lidt Nej Ved ikke Ikke rele- vant
55 Flere elever anvender biblioteket i forbindelse med projekter og anden undervisning
56 Lærerne har fået bedre kendskab til mulighederne (højere kompetenceniveau)
57 Det er blevet mere naturligt for lærerne at benytte og integrere biblioteket i undervisningen
58 Eleverne synes at få mere kvalificeret støtte i forbindelse med projekter og anden undervisning
59 Eleverne er blevet bedre til at løse deres skoleprojekter

 

Samarbejde

Har projektet efter jeres mening betydet at... Klart ja Ja, delvis Kun lidt Nej Ved ikke Ikke rele- vant
60 Samarbejdet mellem biblioteket og lærerne er blevet bedre
61 Rollefordelingen mellem bibliotekarer og lærere er blevet mere klar

 

Del 5: Projektets effekt

Projektets effekt oplevet af eleverne

Generelt om brugen af biblioteket

Har projektet efter jeres mening betydet at... Klart ja Ja, delvis Kun lidt Nej Ved ikke Ikke rele- vant
62 Assistancen fra bibliotekarerne er generelt blevet bedre
63 Biblioteket har fået flere serviceydelser
64 Instruktionen i anvendelsen af biblioteket er blevet bedre
65 Vejledningerne i anvendelsen af Internet er blevet bedre
66 Eleverne er blevet bedre til informationssøgning
67 Eleverne er blevet mere fortrolige med forskellige informationsdatabaser
68 Biblioteket er blevet bedre integreret i studiemiljøet
69 Adgangen til andre biblioteker (samling og ekspertise) er blevet lettere

 

Integration i undervisningen

Har projektet efter jeres mening betydet at... Klart ja Ja, delvis Kun lidt Nej Ved ikke Ikke rele- vant
70 Lærerne benytter oftere biblioteket i undervisningen
71 Flere elever anvender biblioteket i forbindelse med projekter og anden undervisning
72 Eleverne får mere kvalificeret støtte i forbindelse med projekter og anden undervisning
73 Eleverne er blevet bedre til at løse deres skoleprojekter

Denne side indgår i publikationen "Uddannelsesbibliotek - Informations- og læringscenter" som Bilag
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top