|
|
Bilag B:
Spørgeskema
Erfaringerne fra de gennemførte biblioteksprojekter på erhvervsskoleområdet
Marts 1999
Dette spørgeskema er et standard-spørgeskema, der er sendt til alle de institutioner,
der har gennemført et biblioteksprojekt uanset hvilken type projekt, der har været tale
om. Derfor vil nogle af spørgsmålene være mere relevante end andre i forhold til netop
jeres biblioteksprojekt.
Spørgeskemaet er inddelt i følgende dele:
- del: Baggrundsinformation (generel information om institutionen og
institutionens bibliotek)
- del: Projektinformation (information om projektet, dets gennemførelse
og målopfyldelse)
- del: Projektets effekt (effekten oplevet af bibliotekarerne)
- del: Projektets effekt (effekten oplevet af lærerne)
- del: Projektets effekt (effekten oplevet af eleverne)
Hver del bør så vidt muligt udfyldes af den/de personer, der er tættest på
informationen og oplevelserne.
Tak for hjælpen!
Del 1: Baggrundsinformation
Dato |
1 Projektnr. |
2 Projekttitel |
Institutionen
3 Institutionens navn |
4 Institutionstype
__ Handelsskole
__ Teknisk skole
__ Landbrugsskole
Andet:__________________________________ |
Institutionens bibliotek
5 Uddannelsesområde: Hvilket
uddannelsesområde dækker biblioteket?
__ Videregående uddannelse
__ Ungdomsuddannelse / gymnasial uddannelse
__ Ungdomsuddannelse / erhvervsuddannelse |
6 Biblioteksfunktioner: Hvilke
biblioteksfunktioner understøtter biblioteket (inden projektet)?
__ Adgang til en registreret og formidlet materialesamling
__ Håndbogssamling og tidsskrifter (læsesal)
__ En almen biblioteksundervisningsfunktion over for uddannelsessøgende og lærere
__ En specifik vejledningsfunktion efter behov i konkrete tilfælde
__ En søge- og bestillingsfunktion ud i det offentlige bibliotekssystem
Andet:__________________________________ |
7 Bibliotekets IT-situation: Hvilken
IT-støtte og IT-muligheder havde biblioteket (inden projektet)?
__ Ingen
__ Elektronisk adgang til andre biblioteker
__ Adgang til CD-Rom baserede databaser
__ Internetadgang
__ Standardbibliotekssystem? - hvis ja - hvilket?
__ Bibliomatic (Dantek)
__ Mikromarc
__ Bibdia (Scandoc)
__ Mikromaster (KMD)
__ Andet system:___________________________
__ Andet:_____________________________________ |
Del 2: Projektinformation
Projektets karakteristika
8 Projekttype: Hvilken type projekt har der været tale
om/hvad har været hovedformålet med projektet?
__ Elektronisk registrering af materiale kombineret med etablering af database over
beholdning
__ Øget anvendelse af Internettet (fx adgang, instruktion, publicering, etc.
__ Øget samarbejde (fx med andre skolers biblioteker, med lokale biblioteker, etc.)
__ Udvikling af modeller (fx for organisering af biblioteks-funktionen, for fremtidigt
koncept, etc.)
__ Øget instruktion i informationssøgning
__ Udarbejdelse af vejledninger
__ Andet:______________________________________ |
9 Projektets målgruppe: Hvem er projektets målgruppe,
dvs. hvem har primært skulle mærke effekten / høste gevinsterne ved gennemførelsen af
projektet? (sæt evt. flere krydser)
__ Eleverne
__ Lærerne
__ Bibliotekarerne
__ Andre biblioteker
__ Andre:______________________________________ |
10 Projektets størrelse: Hvor stort er projektet
(opgjort i oprindeligt totalbudget ifølge projektplan, dvs. Ansøgt beløb + eget
bidrag)?
__ Stort (>300.000 kr.)
__ Mellem (mellem 100-300.000 kr.)
__ Lille (<100.000 kr.) |
11 Standard bibliotekssystem: Har I implementeret et
standardbibliotekssystem i forbindelse med projektet?
__ Nej
__ Ja
Hvis ja - hvilket?
__ Bibliomatic (Dantek)
__ Mikromarc
__ Bibdia (Scandoc)
__ Mikromaster (KMD)
__ Andet system:___________________________ |
Projektets gennemførelse
Projektforløb
kontra projektplaner: Er projektet gennemført i henhold til de oprindelige
planer, dvs.: |
Ja |
Nej |
12 |
Inden for den forventede tidsramme (+/- 10%) |
|
|
13 |
Inden for budgettet (+/- 10%) |
|
|
14 |
Inden for de ønskede, oprindelige mål |
|
|
Væsentlige
problemer: Hvad har været de væsentligste problemer i forbindelse med projektets
gennemførelse? (sæt højst 3 krydser) |
15 |
Tekniske / IT problemer |
|
16 |
Manglende ressourcer |
|
17 |
Projektets organisering (fx har de rette deltagere
været til rådighed?) |
|
18 |
Ledelsesmæssige problemer (fx har projektet fået den
nødvendige opbakning?) |
|
19 |
Indkøringsproblemer (fx har der været tid til
indkøring og uddannelse sideløbende med daglig biblioteksdrift?) |
|
20 |
Anvendelsesmæssige problemer (fx har de nye
systemer/procedurer understøttet de daglige arbejdssituationer på en hensigtsmæssig
måde?) |
|
21 |
Biblioteksfaglige problemer (fx ????) |
|
22 |
(Andet:_______________________________ |
|
23 Væsentlige erfaringer / budskaber:
Beskriv venligst de tre væsentligste erfaringer fra projektet, som I mener kan være
vigtige budskaber for andre biblioteker 1)____________________________________________________________________________________
2)____________________________________________________________________________________
3)____________________________________________________________________________________ |
24 Målopfyldelsen: Vurderer I, at målene for
projektet er nået?
__ Ja
__ De fleste
__ Nogle
__ Nej
__ Ved ikke |
Del 3: Projektets effekt
Projektets effekt oplevet af bibliotekarerne
Effektivitet
Har projektet
efter jeres mening betydet at... |
Klart ja |
Ja, delvis |
Kun lidt |
Nej |
Ved ikke |
Ikke Rele- vant |
25 |
Eksisterende biblioteksressourcer udnyttes bedre |
|
|
|
|
|
|
26 |
Der er kommet flere brugere af bibliotekets tidsskrifter
og håndbogssamling (læsesal) |
|
|
|
|
|
|
27 |
Der er kommet flere brugere af bibliotekets udlån |
|
|
|
|
|
|
28 |
Der er kommet flere brugere af bibliotekets instruktion
og vejledning |
|
|
|
|
|
|
29 |
Organiseringen af biblioteksfunktionen er blevet bedre |
|
|
|
|
|
|
30 |
Selvbetjeningen er øget |
|
|
|
|
|
|
Kvalitet
Har projektet efter
jeres mening betydet at... |
Klart ja |
Ja, delvis |
Kun lidt |
Nej |
Ved ikke |
Ikke rele- vant |
31 |
Styringen af materialesamlingen er blevet bedre |
|
|
|
|
|
|
32 |
Serviceringen af brugerne er blevet bedre |
|
|
|
|
|
|
33 |
Brugerne tilbydes flere serviceydelser |
|
|
|
|
|
|
34 |
Instruktionen i anvendelsen af biblioteket er blevet
bedre |
|
|
|
|
|
|
35 |
Vejledninger i anvendelsen af Internet er blevet bedre |
|
|
|
|
|
|
36 |
Brugerne er blevet bedre til informationssøgning |
|
|
|
|
|
|
37 |
Brugerne er blevet mere fortrolige med forskellige
informationsdatabaser |
|
|
|
|
|
|
38 |
Biblioteket er blevet bedre integreret i studiemiljøet |
|
|
|
|
|
|
Integration i undervisningen
Har projektet efter
jeres mening betydet at... |
Klart ja |
Ja, delvis |
Kun lidt |
Nej |
Ved ikke |
Ikke rele- vant |
39 |
Flere elever anvender biblioteket i forbindelse med
projekter og anden undervisning |
|
|
|
|
|
|
40 |
Lærerne har fået bedre kendskab til mulighederne
(højere kompetenceniveau) |
|
|
|
|
|
|
41 |
Lærerne benytter oftere biblioteket i undervisningen |
|
|
|
|
|
|
42 |
Eleverne får mere kvalificeret støtte i forbindelse
med projekter og anden undervisning |
|
|
|
|
|
|
Samarbejde
Har projektet efter
jeres mening betydet at... |
Klart ja |
Ja, delvis |
Kun lidt |
Nej |
Ved Ikke |
ikke rele- vant |
43 |
Samarbejdet med andre skoler/biblioteker er blevet bedre |
|
|
|
|
|
|
44 |
Adgangen til andre biblioteker (samling og ekspertise)
er blevet lettere |
|
|
|
|
|
|
45 |
Samarbejdet mellem biblioteket og lærerne er blevet
bedre |
|
|
|
|
|
|
46 |
Rollefordelingen mellem bibliotekarer og lærere er
blevet mere klar |
|
|
|
|
|
|
Del 4: Projektets effekt
Projektets effekt oplevet af lærerne
Generelt om brugen af biblioteket
Har
projektet efter jeres mening betydet at... |
Klart ja |
Ja,
delvis |
Kun lidt |
Nej |
Ved ikke |
Ikke
rele- vant |
47 |
Assistancen fra bibliotekarerne er generelt
blevet bedre |
|
|
|
|
|
|
48 |
Biblioteket har fået flere serviceydelser |
|
|
|
|
|
|
49 |
Instruktionen i anvendelsen af biblioteket
er blevet bedre |
|
|
|
|
|
|
50 |
Vejledningerne i anvendelsen af Internet er
blevet bedre |
|
|
|
|
|
|
51 |
Lærerne er blevet bedre til
informationssøgning |
|
|
|
|
|
|
52 |
Lærerne er blevet mere fortrolige med
forskellige informationsdatabaser |
|
|
|
|
|
|
53 |
Biblioteket er blevet bedre integreret i
studiemiljøet |
|
|
|
|
|
|
54 |
Adgangen til andre biblioteker (samling og
ekspertise) er blevet lettere |
|
|
|
|
|
|
Integration i undervisningen
Har projektet efter
jeres mening betydet at... |
Klart ja |
Ja, delvis |
Kun lidt |
Nej |
Ved ikke |
Ikke rele- vant |
55 |
Flere elever anvender biblioteket i forbindelse med
projekter og anden undervisning |
|
|
|
|
|
|
56 |
Lærerne har fået bedre kendskab til mulighederne
(højere kompetenceniveau) |
|
|
|
|
|
|
57 |
Det er blevet mere naturligt for lærerne at benytte og
integrere biblioteket i undervisningen |
|
|
|
|
|
|
58 |
Eleverne synes at få mere kvalificeret støtte i
forbindelse med projekter og anden undervisning |
|
|
|
|
|
|
59 |
Eleverne er blevet bedre til at løse deres
skoleprojekter |
|
|
|
|
|
|
Samarbejde
Har projektet efter
jeres mening betydet at... |
Klart ja |
Ja, delvis |
Kun lidt |
Nej |
Ved ikke |
Ikke rele- vant |
60 |
Samarbejdet mellem biblioteket og lærerne er blevet
bedre |
|
|
|
|
|
|
61 |
Rollefordelingen mellem bibliotekarer og lærere er
blevet mere klar |
|
|
|
|
|
|
Del 5: Projektets effekt
Projektets effekt oplevet af eleverne
Generelt om brugen af biblioteket
Har projektet efter
jeres mening betydet at... |
Klart ja |
Ja, delvis |
Kun lidt |
Nej |
Ved ikke |
Ikke rele- vant |
62 |
Assistancen fra bibliotekarerne er generelt blevet bedre |
|
|
|
|
|
|
63 |
Biblioteket har fået flere serviceydelser |
|
|
|
|
|
|
64 |
Instruktionen i anvendelsen af biblioteket er blevet
bedre |
|
|
|
|
|
|
65 |
Vejledningerne i anvendelsen af Internet er blevet bedre |
|
|
|
|
|
|
66 |
Eleverne er blevet bedre til informationssøgning |
|
|
|
|
|
|
67 |
Eleverne er blevet mere fortrolige med forskellige
informationsdatabaser |
|
|
|
|
|
|
68 |
Biblioteket er blevet bedre integreret i studiemiljøet |
|
|
|
|
|
|
69 |
Adgangen til andre biblioteker (samling og ekspertise)
er blevet lettere |
|
|
|
|
|
|
Integration i undervisningen
Har projektet efter
jeres mening betydet at... |
Klart ja |
Ja, delvis |
Kun lidt |
Nej |
Ved ikke |
Ikke rele- vant |
70 |
Lærerne benytter oftere biblioteket i undervisningen |
|
|
|
|
|
|
71 |
Flere elever anvender biblioteket i forbindelse med
projekter og anden undervisning |
|
|
|
|
|
|
72 |
Eleverne får mere kvalificeret støtte i forbindelse
med projekter og anden undervisning |
|
|
|
|
|
|
73 |
Eleverne er blevet bedre til at løse deres
skoleprojekter |
|
|
|
|
|
|
Denne side indgår i
publikationen "Uddannelsesbibliotek - Informations- og læringscenter" som Bilag
© Undervisningsministeriet 2000 |
|