Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Forord





I løbet af de sidste 30 år er der sket et skifte i den uddannelsespolitiske fokus i forhold til spørgsmål om IT og uddannelse.

IT-integrationen kunne i slutningen af firserne tages op som en tekniskpædagogisk opgave for enkelte grupper af lærere i relation til deres specifikke fag; og i begyndelsen af halvfemserne som en produktudviklingsopgave for kursusafdelingen.Men nu er omstilling synonym med organisationsforandring. IT-integrationen beskrives uddannelsespolitisk som en drivkraft og ændringsressource i organisationen som helhed - med konsekvenser og perspektiver for alle områder af institutionens liv.

Ud over at omfatte den tekniskpædagogiske opgave og produktudviklingsopgaven, så omfatter omstilling nu også den indre sammenhæng i organisationen, måden, der kommunikeres og samarbejdes på, og måden, man deler information og viden på.

Set ud fra en ledelsesmæssig synsvinkel betyder udviklingen, at omstillingsopgaven er en ganske anden her i begyndelsen af det ny århundrede, end den var i slutningen af firserne.

Denne udvikling er beskrevet i et tidligere hæfte fra Undervisningsministeriet, "Dæmonernes Vej" fra 1998, som nærværende temahæfte ligger i forlængelse af. Begge hæfter er udarbejdet af CUTA, Center for Uddannelse, Teknologi og Arbejdsmarked.

Målgruppen er først og fremmest skoleaktører, som har ledelsesansvar, eller som er i dialog med skolernes ledelser om disse spørgsmål. Det centrale tema er ledelsesopgaven i forbindelse med skolernes IT-relaterede omstilling.

Temahæftet identificerer omstillingsopgavens indhold på baggrund af de seneste tre årtiers uddannelsespolitiske og pædagogiske diskussioner om IT og uddannelse.

Det organisatoriske handlerum, som erhvervsskolernes ledelse har i forhold til omstillingskravene, analyseres med inddragelse af nyere organisationsteori.

På baggrund af aktuelle interview med skoleledelser, lærere og elever på udvalgte erhvervsskoler og ved inddragelse af tidligere undersøgelser af lærernes IT-anvendelse og IT-kompetencer beskrives aktuelle tendenser i skolernes omstillingsbestræbelser.

Temahæftet opsummerer analyserne i en status på skolernes IT-relaterede omstilling. Der peges på erhvervsuddannelsesreform 2000 som et potentielt startskud til en helt ny fase i arbejdet med at integrere pædagogisk og organisatorisk udvikling med udvikling af skolernes IT-anvendelse.

Det er vores og forfatternes håb og forventning, at temahæftet kan anvendes og fungere som et oplæg til nogle nødvendige, afklarende diskussioner om ledelsesopgaven i forbindelse med IT-integration og omstilling på erhvervsskolerne.

Udarbejdelse og udgivelse er finansieret af Undervisningsministeriet.

Afslutningsvis skal bemærkes, at meninger og synspunkter i hæftet naturligvis står for forfatternes egen regning.

Claus Eskesen
Undervisningsministeriet
Uddannelsesstyrelsen
Området for erhvervsfaglige uddannelser
August 2000

Denne side indgår i publikationen "Tilløb til omstilling" forord
© Undervisningsministeriet 2000

 Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top