Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

FODNOTER




1) For en udfoldning af den i virkeligheden meget komplekse og brogede historie, som gemmer sig bag disse linier, jf. "Dæmonernes vej", s. 36ff.
2) Kurt Klaudi Klausen: "Offentlig Organisation, Strategi og Ledelse". Gylling 1999 (1996). S. 15. Se også Kurt Klaudi Klausen: Normative vektorer. Stat, marked og civilt samfund som organisatoriske ordningsformer. In Ledelse og erhvervsøkonomi 1/94. S. 33ff.
3) Klausen (1999). S. 15.
4) Som ovenfor s. 43. Klausen rammer med disse formuleringer nogle af de helt centrale kendetegn ved deres organisationsform, som inden for den struktutralistiske organisatiosteori betegnes fagbureakratiet eller den professionelle organisation. Se herfor f.eks. Henry Mintzberg et. al.: "The Strategy Proces". London (Prentice Hall) 1995. S. 350-371, samt s. 660ff.
5) Som ovenfor s. 44
6) Som ovenfor.
7) John K. Christiansen et al: "Personalestrategier for at håndtere IT-udfordringer". In "Informationsteknologi, organisation og forandring - den offentlige sektor under forvandling". Gentofte 1999. S. 57 ff.
8) Christiansen, som ovenfor, s. 59.
9) Klausen, som ovenfor, s. 49.
10) Jf. vores beskrivelse i "Dæmonernes vej. IKT på erhvervsskoler under omstilling". Undervisningsministeriet, 1998. Kapitel 5.
11) For introduktion til erhvervsuddannelsesreform 2000 se f.eks.: "Fakta om erhvervsuddannelsesreform 2000". Undervisningsministeriet, 1999.
12) "Teknologistøttet undervisning i voksenuddannelser". CTU 1997. Side 43ff.
13) Som ovenfor, s. 18.
14) Se "Dæmonernes vej. IKT på erhvervsskoler under omstilling." Undervisningsministeriet, 1998.
15) "Omstilling gennem projektarbejde". CTU 1999. Side 47ff. I undersøgelsen indgik tre handelsskoler, tre tekniske skoler, tre VUC, en sprogskole og en sygeplejeskole.
16) Jf. "Dæmonernes vej. IKT - informations- og kommunikationsteknologi på erhvervsskoler under omstilling". Undervisningsministeriet, 1998. S. 17-35. Og "Omstilling gennem projektarbejde. 1. rapport i tematisk analyse for CTU 1998- 2000". CTU, 1999. S. 11ff.
17) Bortset fra det generelle udsagn, at omstillingsprojekter foruden konkrete fagligtpædagogiske målsætninger eller målsætninger vedrørende udbuddet af uddannelse også bør rumme et helhedsperspektiv på institutionens organisation og IT-anvendelse.
18) "ITstrategi for erhvervsskolesektoren". Undervisningsministeriet, 1996. De samme målsætninger udtrykkes i øvrigt i CTU's udbudsmateriale, se f.eks.: "Introduktion til midler under omstillingspuljen. Ansøgningsrunde, 1996".
19) For en udfoldning af den i virkeligheden meget komplekse og brogede historie, som gemmer sig bag disse linier, jf. "Dæmonernes vej", s. 36ff.
20) Se f.eks. notat ved Finn Christensen: "Det pædagogiske grundlag for Reform 2000. Notat, der uddyber hovedelementer i pædagogikken i Reform2000 vedr. eud". Undervisningsministeriet, februar 1999 (pt. under publicering i bearbejdet form).
21) Jf. Jens Bjerg: "Fortællinger om opdragelse og undervisning". In: "Pædagogik - en grundbog til et fag." København 1998.
22) Teknologistøttet undervisning (Fjernundervisning). Betænkning nr. 1253. Undervisningsministeriet 1993.
23) Et opslag på uddannelsesdatabasen Vidar, som er statens internetdatabase om voksenuddannelser og findes på adressen www.vidar.dk, giver et aktuelt bud på antallet af fjernundervisningskurser. Antallet af kurser, der udbydes som fjernundervisning, er kun en brøkdel af det samlede kursusudbud. Dertil kommer, at der stort set kun udbydes edb-kurser som fjernundervisning - så indholdsmæssigt er udbuddet i høj grad begrænset.
24) "It og uddannelse", Undervisningsministeriet 1997. s. 6.
25) "ITstrategi for erhvervsskolesektoren". S. 9ff.
26) Værktøjerne findes i forskellige udgaver. Om IT-relateret institutionsomstilling se f.eks. Undervisningsministeriets hjemmesider om Poseidon-projektet eller CTUs hjemmesider om strategiudvikling. Jf. også CTU's udbud i begyndelsen af år 2000 om netop udvikling af strategier. Dertil har Undervisningsministeriet udgivet en række temahæfter, som giver forskellige værktøjer til forandringsledelse. Jf. f.eks. "Den lærende erhvervsskole", 1998. "Strategisk kompetenceudvikling - organisatorisk læring på erhvervsskoler", 1998. Og "Strategisk ledelse af erhvervsskolerne", 1998.
27) Peter M. Senge: "Den Femte Disciplin. Den lærende organisations teori og praksis". Gylling 1999. side 16.
28) Som ovenfor, side 67-68.
29) Kurt Klaudi Klausen: Offentlig Organisation, Strategi og Ledelse. Gylling 1999.
30) I Betænkning nr. 1253, 1993 rammes problemstillingen ind, som den stiller sig i 1993: "Man har talt om, at organisationen af uddannelse og tilrettelæggelse af undervisning er på vej mod et paradigmeskift på grund af ny informationsteknologi. Vi ved ikke meget om, hvilke konsekvenser det vil få, fordi der ikke er lavet ret megen forskning om, hvad der egentlig sker med uddannelserne og med undervisningen, når computeren og netværket bliver et dagligt redskab for alle i samfundet./…/ Men at der er tale om et stort problem, og at vi står famlende overfor de nye mulige svar, synes klart" (S. 124). Dybest set står dette synspunkt fortsat til troende.
31) Kurt Klaudi Klausen: "Offentlig Organisation, Strategi og Ledelse". Gylling 1999 (1996). S. 15. Se også Kurt Klaudi Klausen: Normative vektorer. Stat, marked og civilt samfund som organisatoriske ordningsformer. In Ledelse og erhvervsøkonomi 1/94. S. 33ff.
32) Klausen (1999). S. 15.
33) Som ovenfor s. 16.
34) Som ovenfor.
35) Som ovenfor.
36) Gengivet efter Klausen, som ovenfor, s. 16-17.
37) Som ovenfor s. 17.
38) Teknologistøttet undervisning i voksenuddannelser. CTU 1997. S. 31ff.
39) Senest med manifestet fra Dybkjær og Lindegaard: Det digitale Danmark. Forskningsministeriet 1999
40) Som ovenfor, s. 24.
41) Klausen, som ovenfor, s. 35.
42) Som ovenfor, s. 37.
43) Som ovenfor, s. 41.
44) Som ovenfor s. 43. Klausen rammer med disse formuleringer nogle af de helt centrale kendetegn ved den organisationsform som inden for den strukturalistiske organisationsteori betegnes fagbureaukratiet eller den professionelle organisation. Til disse karakteristika kan man føje, at fagbureaukratiet i sin klassiske form er kendetegnet ved høj grad af autonomi for det operative niveau, en autonomi som hænger sammen organisationens relativt stabile, men komplekse omgivelser og sammen med en relativt lav teknologi/automatiseringsgrad. Se herfor f.eks. Henry Mintzberg et. al.: "The Strategy Process". London (Prentice Hall) 1995. S. 350-371, samt s. 660ff.
45) Som ovenfor s. 44.
46) Som ovenfor.
47) John K. Christiansen et al: "Personalestrategier for at håndtere IT-udfordringer". In "Informationsteknologi, organisation og forandring - den offentlige sektor under forvandling". Gentofte 1999. S. 57 ff.
48) Christiansen, som ovenfor, s. 59.
49) Klausen, som ovenfor, s. 49.
50) Interviewene har i flere tilfælde omfattet flere personer på samme tid, dog altid repræsenterende samme interviewgruppe. Elever er interviewet sammen med elever, lærere sammen med Iærere og ledelsesrepræsentanter sammen med ledelsesrepræsentanter. Interviewene er optaget på bånd, som efterfølgende er blevet lyttet igennem og delvist udskrevet. Citater i bogen stammer fra disse udskrifter.
51) Omstilling gennem projektarbejde. S 51ff og bilagsmaterialet. Jf. endvidere "AMU-læreres IT-kompetence". Arbejdsmarkedsstyrelsen 1999.
52) Skolerne har således en stor spændvidde i IT-anvendelsen, når de ses under et. Den enkelte skole eller enkelte lærer kan imidlertid ikke leve op til denne spændvidde.
53) "Omstilling gennem projektarbejde". CTU 1999
54) Jf. distinktionen mellem institution og organisation, som er meget præcist beskrevet i Sten Larsens artikel "Skolen som organisation" In "Praktikbogen". Aalborg 1999. Red. Sten Larsen og Flemming Lunddahl. S. 221ff.
55) Vi har tidligere beskrevet et eksempel på en sådan produktudviklingsstrategi. En teknisk skole udvikler en multimedieuddannelse med udstrakt brug af IT i undervisningen. IT-anvendelsen er både form og indhold i uddannelsen. Men lærerne bruger ikke IT til deres samarbejde, selvom der er et erkendt behov for en bedre koordinering blandt lærerne, som er tilknyttet flere forskellige af skolens afdelinger. "Dæmonernes vej", side 60ff.
56) Moltkes Palæ, København. "Udfordringer til alle. IT og de nye muligheder i uddannelsessektoren".
57) "Dæmonernes vej. IT på erhvervsskoler under omstilling". Undervisningsministeriet 1998.
58) Mintzberg et al: "The Strategy Process" side 352ff.
59) Den samme problemstilling er beskrevet i "Det digitale Danmark". Se anbefaling 1.4. om IT-integration i alle fag.
60) Bortset fra elever tilknyttet IT College i Grenå. De stilles netop over for sådan et krav og vælger at leve op til det for at kunne følge uddannelsen på IT- College. Pointen er her, at på Grenå Tekniske Skole er der et alternativ til IT College, nemlig en htx-uddannelse, hvor der ikke stilles krav om køb af pc.
61) For introduktion til erhvervsuddannelsesreform 2000 se f.eks.: "Fakta om erhvervsuddannelsesreform 2000". Undervisningsministeriet, 1999.
62) 7.-septembernotatet, s. 2ff. Forslag til fornyelse af de tekniske erhvervsuddannelser. 3. udkast. Uddannelsesstyrelsen, 7. september 1998.
63) Finn Christensen-papiret, s. 6-7. Det pædagogiske grundlag for reformen. Ufærdig manus. Uddannelsesstyrelsen, d. 14. dec. 1998.
64) Finn Christensen-papiret s. 9ff.
65) Bl.a. IT-ai, DEL og VMData.

 

Denne side indgår i publikationen "Tilløb til omstilling" som kapitel 9 af 19
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top