Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Forord



Med den nyligt vedtagne lov om produktionsskoler er skolernes brobygningsfunktion til de erhvervskompetencegivende ungdomsuddannelser blevet understreget. Allerede i 1993 indledtes samarbejde mellem Odense Tekniske Skole og Odense Produktionshøjskole om forsøg med brobygning for unge. Dette samarbejde blev permanent fra 1998 og kaldes ProErhverv.

Andre produktionsskoler og tekniske skoler blev inspireret til et lignende samarbejde og tre steder, i Svendborg, i Nykøbing Falster og i Randers, er der iværksat forsøg med støtte fra Undervisningsministeriet og EU's Socialfond. Forsøgene blev gennemført i perioden 1997 til 1999 under navnet ProTek.

Undervisningsministeriet bevilgede i 1999 tilskud til evaluering af de tre forsøg. Udviklingscenteret for folkeoplysning og voksenundervisning har sammen Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse fulgt forsøgene gennem hele 1999, og resultaterne af Pro-Tek beskrives i nærværende temahæfte.

Erfaringerne fra forsøgene vil indgå i det arbejde, der til stadighed pågår med henblik på, at flere unge skal gennemføre en erhvervskompetencegivende ungdomsuddannelse. En forudsætning for en sådan udvikling er blandt andet, at der skabes bedre sammenhæng og smidigere overgange mellem de forskellige uddannelser. Med vedtagelsen af reformen af de tekniske erhvervsuddannelser og ovenfor nævnte ændring af produktionsskoleloven er den formelle basis for en sådan styrket sammenhæng tilstede.

Det er håbet, at dette temahæfte vil kvalificere eksisterende samarbejdsprojekter, ligesom det kan give inspiration til iværksættelse af lignende forløb andre steder i landet.

Undervisningsministeriet har finansieret udarbejdelsen og udgivelsen af dette temahæfte.

Afslutningsvis skal bemærkes, at meninger og synspunkter i hæftet naturligvis står for forfatternes egen regning.

Niels Glahn
Undervisningsministeriet
Uddannelsesstyrelsen
Området for erhvervsfaglige uddannelser
Maj 2000

 

Denne side indgår i publikationen "Mellem to skoleformer" som forord
© Undervisningsministeriet 2000

 Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top