Forrige kapitel Forsiden  
[ Undervisningsministeriets logo ]

9. Vurderinger af pgu-uddannelsens styrker og svagheder




Kommunernes vurderinger

Kommunerne er blevet bedt om at vurdere, hvor godt pguuddannelsen fungerer under sin nuværende udformning med hensyn til en række centrale spørgsmål.

I det følgende angives svarene for de kommuner, der har oprettet pladser. Blandt de kommuner, der ikke har oprettet pladser, er svarfordelingerne præget af en meget stor andel "ved ikke" svar - formentlig pga. manglende erfaringer.

De kommuner, der har oprettet pladser, vurderer, at uddannelsen fungerer udmærket på alle områder.

Tabel 9.1: Vurdering af, hvor godt pgu-uddannelsen fungerer med hensyn til…

Meget godt Godt Nogen- lunde Dårligt Meget dårligt Ved ikke N
Rekruttering af elever
26% 40% 14% 7% 2% 12% 116
Uddannelsens faglige indhold
12% 48% 12% - - 27% 113
Sammenhængen mellem skoleundervisning og praktik
11% 46% 13% 2% 1% 27% 113
Uddannelsens organisering og styring
9% 47% 19% 1% 3% 21% 110
  • 66% af kommunerne vurderer således, at rekrutteringen af eleverne fungerer "meget godt" eller "godt".
  • 60% tilkendegiver, at uddannelsens faglige indhold er "meget godt" eller "godt"
  • 57% mener, at sammenhængen mellem skoleundervisning og praktik fungerer "meget godt" eller "godt".
  • 56% vurderer endelig, at uddannelsens organisering og styring fungerer "meget godt" eller "godt".

Kommuner og amter har svaret på, hvorvidt de finder længden af den ordinære uddannelse passende i forhold til de jobfunktioner, de færdiguddannede skal varetage. Hertil svarer 56%, at de mener, længden er passende, mens 35% svarer "ved ikke".

8% vurderer, at uddannelsen er for kort. Ser man udelukkende på de kommuner, der har oprettet elevpladser, mener hele 72%, at længden er passende, 7% at uddannelsen er for kort, og 1% at den er for lang, mens 20% svarer ved ikke.

Tabel 9.2: Kommuner og amters vurdering af den ordinære pgu-uddannelses længde

Kommuner og amter i % (N=208)
For kort 8%
Passende 56%
For lang 1%
Ved ikke 35%

Af kommentarerne til uddannelsens længde i forhold til de færdiguddannedes jobfunktioner, fremgår det, at:

  • Uddannelsens længde vurderes som passende i forhold til arbejdet som pædagogmedhjælper. Dog vurderes det som et problem, at pgu-uddannede er dyrere at ansætte end en almindelig pædagogmedhjælper. Uddannelsen karakteriseres dermed som værende placeret mellem to stole: "Pgu'eren er ikke så kvalificeret som en pædagog, men er til gengæld dyrere end en pædagogmedhjælper".
  • En del kommuner anfører, at mange institutioner kun betragter uddannelsen som et springbræt til pædagoguddannelsen.

Pgu-uddannede opfattes således som mindre attraktive at ansætte af institutioner, der hellere ansætter en uddannet pædagog.

På spørgsmålet om, hvad der er de væsentligste svagheder ved pgu-uddannelsen, anfører kommunerne typisk følgende:

  • En stor del udtrykker betænkeligheder ved uddannelsens brugbarhed og finder, at den giver eleverne indtryk af, at de bliver uddannet til en form for "mini-pædagoger", mens de, ifølge disse respondenters opfattelse, ikke rigtig uddannes til noget. Flere angiver på den baggrund, at uddannelsen på en måde stikker de unge "blår i øjnene". Det begrundes med, de unge i deres senere jobsituation skal konkurrere med billigere pædagogmedhjælpere eller uddannede pædagoger, og at de i denne situation ofte vil stå som tabere.
  • Mange kommuner oplever endvidere finansieringen af uddannelsen som en svaghed. Kommunernes udgifter til elevernes løn opleves som en økonomisk belastning, hvorfor disse respondenter gerne ser, at uddannelsen i stedet bliver SUberettiget.
  • En del kommuner mener, at uddannelsens svaghed er, at pædagogerne og institutionerne generelt ikke har accepteret den.
  • Endelig vurderer en del kommuner, at det er en svaghed ved uddannelsen, at det kræver en politisk beslutning at oprette den.

Som uddannelsens stærke sider fremhæver kommunerne typisk følgende:

  • At det findes positivt, at bogligt svage elever får et minimum af uddannelse at bygge videre på. Kommunerne vurderer, at der gennem uddannelsen fanges en del unge, der ellers ville forblive ufaglærte, og de fremhæver, at denne grundskoling ofte bliver en åbning mod yderligere uddannelse.
  • At det er en styrke, at uddannelsen giver adgang til pædagoguddannelsen.
  • At uddannelsen indeholder en god vekselvirkning mellem teori og praksis.
  • At uddannelsen er et godt opkvalificeringstilbud til dagplejere.
  • At uddannelsen har et godt, fagligt indhold.

Skolernes vurderinger

Et stort flertal af skolerne vurderer, at den ordinære pguuddannelses længde er passende, både set i forhold til kravene til jobfunktionerne og i forhold til omfanget af dens indhold.

Enkelte skoler er dog af den opfattelse, at uddannelsen er for kort i forhold til omfanget af dens indhold.

I forhold til jobfunktioner (eller niveau i udførelsen) nævnes, at uddannelsen skal "passe ind" mellem pædagoger og uuddannede pædagogmedhjælpere, hvorfor længden af de fleste opfattes som passende.

I forhold til uddannelsens indhold nævner en del af skolerne, at de faglige mål for uddannelsen i uddannelsesbekendtgørelsen er meget ambitiøse. Omvendt fremføres det også, at uddannelsesstederne har et betydeligt råderum i forhold til den konkrete fortolkning af målene, så man selv kan tilpasse niveauet. Det er opfattelsen, at uddannelsen tidsmæssigt er lidt presset (særligt merituddannelsen), men at længden alt i alt er passende. I forhold til merituddannelsen (1 år) mener et mindre antal skoler, at uddannelsen er for kort, fordi eleverne skal opnå C-niveau i dansk på et år, efter at have været ude af uddannelsessystemet i årevis.

De fleste skoler mener, at den nuværende fagfordeling er passende, i hvert fald givet uddannelsens længde. Kun få skoler fremhæver således fag, der bør fylde mere hhv. mindre. To af de tre skoler, der ønsker, at et eller flere fag får mere plads, peger på pædagogik med psykologi. En del skoler fremhæver endvidere den tema og/eller projektbaserede undervisning som en styrke generelt og særligt med hensyn til elevernes personlige udvikling og det handlingsorienterede sigte. Det fremhæves som positivt, at det er forudsat i bekendtgørelsen, at en del af undervisningen foregår som temabaseret undervisning.

Efter uddannelsesinstitutionernes opfattelse er pgu-uddannelsen et tilstrækkeligt grundlag for videreuddannelse på pædagogseminarier. Dette gælder også for de institutioner, der også er pædagogseminarier. Det fremhæves, at pgu'er har de nødvendige faglige kvalifikationer. Herudover fremhæves særligt uddannelsens praktiske/handlingsorienterede perspektiv som en styrke. En række uddannelsessteder fremhæver dog, at man har et begrænset erfaringsgrundlag at vurdere ud fra.

På spørgsmålet, om hvorvidt uddannelsens niveau og indhold er passende i forhold til elevernes forudsætninger, svarer mange uddannelsessteder, at det er svært at sige, fordi der er meget stor forskel på elevernes forudsætninger - man henvender sig til en meget bredt defineret målgruppe. Det kræver en stor indsats med hensyn til differentieret undervisning at "give noget" til alle og samtidig få alle med. En del skoler anfører, at man har gjort vigtige indledende erfaringer og løbende justerer det faglige indhold og niveau.

Når uddannelsesstederne bliver bedt om at nævne svagheder ved uddannelsen er de områder, der hyppigst nævnes: rekrutteringen, at uddannelsen er ny og ukendt, modstand mod uddannelsen fra pædagoger og kommuner og de manglende forudsætninger for effektiv planlægning.

Derudover fremhæves, at uddannelsen rummer en stor udfordring, da det er svært at spænde over hele det område, uddannelsen er rettet mod. Det nævnes f.eks., at uddannelsen har en svaghed med hensyn til dagplejeområdet.

Adspurgt om styrker ved uddannelsen fremhæver mange skoler, at de synes, det er en virkelig god, kort uddannelse.

Som styrker ved uddannelsen fremhæves særligt, at kvaliteten på det pædagogiske område får et stort løft ved uddannelse af pædagogmedhjælpere.

Det fremhæves endvidere, at eleverne gennem pgu-uddannelsen opnår en høj grad af personlig udvikling, der både kommer dem selv og det pædagogiske arbejde til gode. Eleverne bliver således bevidste om egne kvalifikationer. De får øget selvværd og et mere nuanceret menneske- og samfundssyn.

Eleverne opnår også faglige kvalifikationer og selvtillid, ligesom de lærer fagsproget. Dette leder, kombineret med den personlige udvikling, til, at pgu'erne bliver mere samarbejdsduelige, og mere handlekraftige. Det større mod til at tage initiativer afspejler sig endelig i, at eleverne får mod til at videreuddanne sig.

Elever og færdiguddannedes vurderinger af pgu

Hovedparten (87%) af eleverne og de færdiguddannede på pgu-uddannelsen mener, at uddannelsen "i stort omfang" eller "i et vist omfang" har udviklet dem personligt. Blot 8% mener, at uddannelsen "i begrænset omfang" eller "slet ikke" har udviklet dem personligt. Der er på dette område ingen nævneværdige forskelle blandt elever, der har gået på merituddannelsen eller på den ordinære uddannelse.

Tabel 9.3: I hvilket omfang har pgu udviklet dig personligt?

I stort omfang I et vist omfang I be- grænset omfang Slet ikke Ved ikke N
39% 48% 7% 1% 5% 1467

På spørgsmålet om, hvilke sider af eleven, som pgu'en især har styrket, angiver de merituddannede, at de på flere forskellige områder er undergået en personlig udvikling, som i høj grad har styrket dem og givet dem selvtillid. De skriver, at de er blevet bedre til at blande sig i faglige diskussioner og til at stille spørgsmål ved det pædagogiske arbejde. Mange skriver, at de nu tør sige fra, at de tør stå frem, tage initiativer og gøre ting, de ikke turde før. Dét, at man ved, at man kan udtrykke sig skriftligt og mundtligt, har også givet eleverne selvtillid.

Elever fra den ordinære uddannelse anfører typisk at have fået styrket de samme sider som nævnes af de merituddannede.

Mange elever skriver også, at de er blevet bedre til at samarbejde, at deres teoretiske viden er øget, at de er mere tolerante og modne, og endelig skriver en del, at de har fået udviklet deres kreative sider.

49% af elever og færdiguddannede finder, at uddannelsens længde er passende (mens 42% finder, at den er for kort.

Denne vurdering afhænger imidlertid i høj grad af, om eleverne har gået på merituddannelsen eller på den ordinære uddannelse.

Det fremgår således, at 54% af de optagne på merituddannelsen finder, at uddannelsen er for kort, mens dette kun er tilfældet for 21% af elever og færdiguddannede fra den ordinære grunduddannelse. Blandt disse finder et flertal på 64% derimod, at uddannelsens længde er passende, hvilket kun gør sig gældende for 41% af de optagne på merituddannelsen.

Tabel 9.4: Hvordan oplever du pgu-uddannelsens længde i forhold til dens indhold?

For lang Passende For kort Ved ikke N
2% 49% 42% 7% 1474

Tabel 9.5: Pgu-uddannelsens længde i forhold til dens indhold - opdelt på merituddannelsen og den ordinære uddannelse

For lang Passende For kort Ved ikke N
Merituddannelsen 1% 41% 54% 4% 922
Den ordinære Uddannelse 4% 64% 21% 11% 542

Eleverne på merituddannelsen oplever således i højere grad uddannelsen som tidsmæssigt presset.

På spørgsmålet om, hvorfor uddannelsen er for kort, svarer de merituddannede entydigt, at uddannelsen er meget/for kompakt, og at det er svært at komme i dybden med stoffet. Mange henviser også til, at det er mange år siden, de gik i skole, og at uddannelsen derfor opleves endnu mere presset, da de også skal vænne sig til selve undervisningssituationen. En del anfører også, at der er mange projekter og opgaver, der tager megen tid.

Vi har spurgt elever og færdiguddannede, hvad pgu-uddannelsens største svagheder er. Hertil svarer mange, at det største problem er den manglende anerkendelse af uddannelsen - dvs. den modstand eller de negative holdninger, der er mod pgu'ere på institutionerne. Mange skriver i forlængelse heraf også, at uddannelsen er ny og ukendt, og at dette også medvirker til, at det er svært at få arbejde som pgu'er.

Et andet forhold, der nævnes ofte, er spørgsmålet om uddannelsens niveau. Elevernes vurdering deler sig her i to grupper - den største, som anfører, at det teoretiske niveau er for højt, og en lidt mindre, som vurderer, at niveauet er for lavt og overfladisk. Andre angiver, at der på uddannelsen er for stor forskel på elevernes færdigheder og motivation. Der er således stor forskel på, om man har taget imod uddannelsen som et beskæftigelsestilbud, eller om man vælger den som et springbræt til seminariet.

Afslutningsvis har vi spurgt elever og færdiguddannede, hvad pgu-uddannelsens største styrker er. Hertil svarer rigtig mange, at uddannelsen er en god ballast, og at de har fået en stor, alsidig grundviden. En anden stor styrke ved uddannelsen er, ifølge eleverne, at man udvikler sin personlighed, og at uddannelsen giver selvtillid og selvværd, og for nogle elevers vedkommende tro på, at man er dygtig nok til at videreuddanne sig, samt lysten hertil. Mange anfører også, at uddannelsen har virkelig mange dygtige og inspirerende lærerkræfter, at sammenholdet på deres hold har været virkelig godt, og at man har lært at samarbejde. Endelig fremhæves uddannelsen som et godt tilbud til dem, som ikke kan eller vil læse i tre et halvt år.

Aftagernes samlede vurdering af pguuddannelsen

I det følgende beskrives det potentielle og aktuelle arbejdsmarkeds overordnede vurdering af pgu-uddannelsen. Vurderingen er baseret på aftagerundersøgelsen, som tidligere er beskrevet i kapitel 6 og afsnit 7.2. Baggunden for undersøgelsen og de deltagende institutioner er beskrevet i afsnit 6.1.

Med hensyn til den ordinære pgu-uddannelse svarer 54% af institutionerne, at dens længde er "passende". 11% siger, at den ordinære uddannelse er for kort, og 32% svarer "ved ikke".

Tabel 9.6: Hvordan vurderer institutionen den ordinære pgu-uddannelses længde? (1 1 /2 år)

Institutioner i procent (N=190)
For kort 11%
Passende 54%
For lang 3%
Ved ikke 32%

Med hensyn til merituddannelsens længde svarer 46% af institutionerne, at dens længde er passende. 12% synes, at den er for kort, og 41% ved ikke, hvad de skal svare.

Tabel 9.7: Hvordan vurderer institutionen merituddannelsens længde (1 år)?

Institutioner i procent (N=65)
For kort 12%
Passende 46%
For lang 2%
Ved ikke 41%

På spørgsmålet om, hvilke styrker pgu-uddannelsen rummer, svarer de fleste institutioner, at uddannelsen giver en god teoretisk baggrundsviden, særligt inden for det pædagogiske og psykologiske område. Mange fremhæver også, at pguuddannelsen giver personlig udvikling, og at den for mange er et springbræt til seminariet. Om merituddannelsen fremhæves særligt, at den giver inspiration til "gamle medarbejdere", eller at den er en god efteruddannelse af samme.

Når institutionerne derimod skal svare på, hvad pgu'ens svagheder er, fremhæves det, at uddannelsen er for kort, og at den ikke har et tilstrækkeligt fagligt indhold. Mange skriver, at pgu'en ikke er "en rigtig uddannelse", og at den på en og samme tid udgør "noget og ingenting". Mange nævner, at de ser det som problem, at pgu-eleverne tror, at de har fået en uddannelse, og at de ikke derfor ikke vælger at videreuddanne sig.

I de supplerende bemærkninger udtrykker aftagerne en række meget blandede reaktioner på pgu-uddannelsen. En gruppe opfordrer således til at lukke pgu-uddannelsen, fordi de ikke kan se, hvad man skal med endnu en faggruppe på institutionerne.

I forlængelse heraf siger en del, at pgu-uddannelsen er spild af tid. En anden gruppe kommer derimod med rosende kommentarer til uddannelsen og siger, at det er godt, at man har fået mulighed for at få sig en "mellemuddannelse".

Denne side indgår i publikationen "Evaluering af pgu" som kapitel 9 af 9
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  
Til sidens top