 |
 |
Bilag 1
Bekendtgørelse nr. 683 af 11/07/2000
I medfør af § 1, stk. 5, § 2, stk. 8, § 19, stk. 2, 2. pkt. og § 20 i lov nr. 1124
af 29. december 1999 om produktionsskoler, som ændret ved § 21 i lov nr. 263 af 12.
april 2000 samt § 6 i lov nr. 478 af 31. maj 2000, fastsættes:
Kapitel 1
Tilbudets indhold og tilrettelæggelse |
§ 1. |
Produktionsskoler tilbyder individuelle undervisningsforløb,
der er baseret på praktisk arbejde og produktion. |
§ 2. |
Undervisningen skal bidrage til udvikling af deltagernes
personlige, sociale og faglige kompetencer med henblik på at styrke mulighederne for
fortsat uddannelse eller overgang til varig beskæftigelse. Tilbudet skal endvidere
bidrage til at udvikle deltagernes interesse for og evne til aktiv medvirken i et
demokratisk samfund samt fremme international forståelse. |
§ 3. |
Undervisningen skal endvidere bidrage til deltagernes
forståelse af et godt arbejdsmiljø og udvikle deres miljøbevidsthed. |
§ 4. |
Produktionsskolernes undervisningstilbud omfatter:
1) Værkstedsundervisning, der omfatter praktisk opgaveløsning og produktion, jf. § 5.
2) Undervisning, der sammenknytter værkstedsundervisningen og den tilhørende teori
(integreret undervisning), jf. § 5, stk. 2 og 5.
3) Undervisning, der styrker deltagernes grundlæggende færdigheder, jf. § 6, stk. 1-2.
Denne tilbydes deltagere med behov herfor.
4) Anden undervisning, der medvirker til at styrke deltagernes udvikling jf. § 6, stk. 3.
5) Undervisning, der afledes af arbejdet pa værkstedet, jf. § 6, stk. 4. |
§ 5. |
Værkstedsundervisningen skal tage sit udgangspunkt i
praktisk arbejde og opgaveløsning med henblik på reel produktion og afsætning af varer
og tjenesteydelser.
Stk. 2. Værkstedsundervisningen og den integrerede undervisning skal fremme faglig
læring, personlig og social udvikling og danne basis for skolens vejledningsindsats, jf.
§§ 8-10.
Stk. 3. Værkstedsundervisningen skal tilrettelægges, så den enkelte deltager
sikres en løbende og sammenhængende læringsproces, der i videst muligt omfang foregår
i et forpligtende arbejdsmæssigt fællesskab.
Stk. 4. Produktionsskolerne skal udbyde en flerhed af
værkstedsundervisningstilbud, der indholdsmæssigt dækker mindst tre
beskæftigelsesområder. Tilbudene skal fortrinsvis have relation til
erhvervskompetencegivende ungdomsuddannelser, sådan at deltagerne sikres mulighed for at
orientere sig mellem flere beskæftigelsesområder.
Stk. 5. Den integrerede undervisning skal sammenknytte det praktiske arbejde og
opgaveløsningen med den tilhørende teori. Gennem tilrettelæggelsen og gennemførelsen
af værkstedsundervisningen skal det sikres, at deltagerne møder situationer, der kan
fremme deltagernes teoretiske indsigt inden for det pågældende fagområde.
|
§ 6. |
Den undervisning, der bidrager til at styrke deltagernes
grundlæggende færdigheder, skal omfatte undervisning i almene fag, herunder dansk,
matematik og IT. Undervisningen skal medvirke til at opfylde elevens forløbsplan, jf. §
11.
Stk. 2. Undervisningen i grundlæggende færdigheder bør så vidt muligt ske i
direkte tilknytning til eller i forlængelse af det praktiske arbejde på værkstedet.
Stk. 3. Med henblik på at styrke deltagernes personlige, sociale og faglige
udvikling kan der endvidere tilbydes undervisning i samfundsforhold, historie, psykologi,
natur, idræt o.lign.
Stk. 4. Produktionsskoletilbud omfatter endvidere afledt undervisning, der
udspringer af spørgsmål og problemstillinger opstået i forbindelse med
værkstedsundervisningen.
Stk. 5. Produktionsskoleforløb kan omfatte praktikophold af kortere varighed, der
tilrettelægges i private eller offentlige virksomheder med henblik på, at den enkelte
deltager får afprøvet sine uddannelses- og erhvervsmuligheder inden for et bestemt
fagområde, jf. § 10, stk. 4.
Stk. 6. Produktionsskoler kan endvidere tilbyde ekskursioner og udvekslingsophold.
Disse kan dels have et fagrettet formål i tilknytning til værkstedsundervisningen, dels
et bredere sigte, der medvirker til, at deltagerne får styrket deres personlige,
kulturelle og sociale kompetencer.
Stk. 7. Med henblik på at den enkelte deltager erhverver sig kompetencer, der
medvirker til at opfylde forløbsplanen, kan der indgå undervisningsforløb på andre
uddannelsesinstitutioner i indtil 1/3 afproduktionsskoleforløbet, jf. § 11, stk. 4, nr.
8. |
§ 7. |
Produktionsskoler optager og udskriver deltagere løbende
under hensyn til de enkelte deltageres behov, jf. §§ 8-11.
Stk. 2. Produktionsskoleforløb kan ikke udbydes som et på forhånd fast
tilrettelagt og tidsafgrænset kursusforløb. |
Kapitel 2
Uddannelses- og erhvervsvejledning
|
§ 8. |
Produktionsskolen skal tilrettelægge sin virksomhed, så der
for den enkelte deltager indgår vejledning, der indeholder mulighed for afklaring,
udvikling og perspektivering af personlige, sociale og faglige kompetencer. |
§ 9. |
Skolernes vejledningsvirksomhed omfatter:
1) Formelt tilrettelagt uddannelses- og erhvervsvejledning, herunder vejledning om social-
og arbejdsmarkedslovgivning mm.
2) Daglig vejledning og rådgivning i form af samtaler, der foregår integreret i de
sociale og arbejdsmæssige processer.
3) Formelle, fast tilrettelagte vejledningssamtaler med henblik på at sikre, at der
løbende sker en evaluering af den enkelte deltagers forløb på skolen. |
§ 10. |
Skolens vejledning skal støtte deltagerne i at opstille
mål, der rummer realistiske udfordringer inden for undervisningsforløbets formål og i
at nå disse mål gennem forløbet på skolen.
Stk. 2. Skolens vejledning skal endvidere støtte deltagerne i at opstille
uddannelses- og erhvervsrettede mål med henblik på forløbet efter
produktionsskoleopholdet.
Stk. 3. Skolen skal sikre deltagerne nødvendig vejledning om:
1) Muligheder i uddannelsessystemet og erhvervslivet, herunder om forskellige former for
støttet arbejde.
2) Tilskuds- og støttemuligheder, herunder statens uddannelsesstøtte.
3) Forventede beskæftigelsesmuligheder med udgangspunkt i det planlagte
uddannelsesforløb.
4) Overgangen til anden uddannelse eller erhverv, herunder oplysninger om adgangskrav og
tidsfrister i forbindelse med ansøgning om optagelse på andre uddannelser.
Stk. 4. Vejledningspligten gælder i den periode, hvor deltageren er indskrevet på
skolen, herunder i forløb, hvor deltageren er i praktik eller modtager undervisning på
andre uddannelsesinstitutioner.
Stk. 5. Afbryder en deltager produktionsskoleforløbet, skal skolen, hvis
deltageren ønsker det, vejlede om overgang til anden uddannelse eller beskæftigelse.
Stk. 6. Skolen skal samarbejde med deltagerens eventuelle andre vejledere, f.eks.
deltagerens særlige rådgiver i handicapspørgsmål, kurator, skolevejleder,
pædagogiskpsykologisk rådgivning eller den kommunale ungdomsvejledning, med mindre andet
følger af reglerne om den pågældende ordning. |
Kapitel 3
Den individuelle forløbsplan
|
§ 11. |
Når deltageren er optaget udarbejder skolen i samarbejde med
deltageren en skriftlig plan for deltagerens forløb på skolen. Deltageren og skolen er
ansvarlig for at følge op på denne. Skolen har en overordnet initiativpligt.
Stk. 2. På baggrund af en afprøvning af planens enkeltdele sker der en løbende
revision af forløbsplanen, dog mindst hver 3. måned, så den i endelig form peger frem
mod det videre forløb i forlængelse af produktionsskoleforløbet.
Stk. 3. Forløbsplanen skal indeholde både de kortsigtede delmål for selve
forløbet på skolen og langsigtede mål, der rækker ud over dette.
Stk. 4. Forløbsplanen skal indeholde oplysninger om det forløb, deltageren
planlægger at gennemføre på produktionsskolen. Forløbsplanen skal altid indeholde
oplysninger om pkt. 1-4, samt i det omfang det enkelte element indgår, pkt. 5-8.
1) Deltagerens tilkendegivelse af sit personlige formål med undervisningsforløbet,
herunder beskrivelse af hvilke faglige, sociale og personlige kompetencer, der forventes
opnået.
2) Valg af værkstedslinie.
3) Beskrivelse af hvordan forløbet forventes at bidrage til opfyldelse af delmål og
mål.
4) Angivelse af aftale for næste vejledningssamtale.
5) Deltagelse i undervisning i grundlæggende færdigheder.
6) Deltagelse i praktikforløb.
7) Deltagelse i specialundervisning eller modtagelse af anden specialpædagogisk bistand.
8) Deltagelse i undervisning, uddannelser og kurser uden for produktionsskolen.
Stk. 5. Hvis deltageren har en aktuel uddannelsesplan fra folkeskolen, en skriftlig
plan i henhold til lov om aktiv socialpolitik eller anden tilsvarende plan bør der tages
udgangspunkt heri. |
Kapitel 4
Udstyr og lokaler |
§ 12. |
Produktionsskolens lokaler, udstyr og inventar skal have en
tidssvarende standard. |
§ 13. |
Ved godkendelse af ny skole skal den pågældende
kommunalbestyrelsen påse, at skolens lokaler, udstyr og inventar kan danne ramme for
opfyldelse af formålet med produktionsskolens virksomhed, jf. §§ 1-7, og at eventuelle
krav fra brand, sundheds-, fødevare- og arbejdsmiljømyndigheder m.v. er opfyldt. |
Kapitel 5
Anmeldelse af deltageres skader som følge af
undervisning under arbejdspladslignende forhold
|
§ 14. |
Deltagere på produktionsskoler, der kommer til skade som
følge af undervisning under arbejdspladslignende forhold, er berettiget til erstatning
m.v. efter reglerne i lov om sikring mod følger afarbejdsskade, jf lov om
produktionsskoler § 19, stk. 1. Erstatningsordningen omfatter deltagere, der udløser
statstilskud, herunder aktiverede i henhold til lov om aktiv socialpolitik eller lov om en
aktiv arbejdsmarkedspolitik, jf. lov om produktionsskoler § 19, stk. 2.
Stk. 2. Produktionsskolen anmelder skader til Undervisningsministeriet. Ved
anmeldelsen bruges skema udarbejdet af Undervisningsministeriet. Ved personskader anvendes
yderligere den blanket Arbejdsskadestyrelsen og Direktoratet for Arbejdstilsynet har
udarbejdet til sådan anmeldelse. Undervisningsministeriets skema kan udskrives fra
Undervisningsministeriets hjemmeside på http://www.uvm.dk/ arbejdsskader.htm. Blanket
udarbejdet af Arbejdsskadestyrelsen og Direktoratet for Arbejdstilsynet kan rekvireres fra
Arbejdsskadestyrelsen.
Stk. 3. Undervisningsministeriet afgør, om skaden er sket som følge af
undervisning under arbejdspladslignende forhold efter lovens § 19, stk. 1. Hvis dette er
tilfældet, behandles skaden af Undervisningsministeriet efter reglerne i lov om sikring
mod følger af arbejdsskade. |
Kapitel 6
Ikrafttræden
|
§ 15. |
Bekendtgørelsen træder i kraft den 22. juli 2000. |
|
|
Undervisningsministeriet,
den 11. juli 2000
P.M.V.
Sten Grambye
Juridisk Direktør
/Thomas Roed Jakobsen |
Denne side indgår i
publikationen "Logbog og forløbsplan" som kapitel 12 af 19
© Undervisningsministeriet 2000
|
 |