![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() Forord
Med Bekendtgørelse nr. 683 om indhold og tilrettelæggelse af produktionsskoletilbud mv. af 11. juli 2000 indføres den individuelle forløbsplan. Planen, som skal pege frem mod det videre forløb efter produktionsskoleforløbet, er skriftlig og udarbejdes af skolen i samarbejde med deltageren. På flere produktionsskoler har man gennem en periode arbejdet med begrebet logbog. I et forsøgs- og udviklingsarbejde har en række skoler arbejdet med logbogen som dokumentationsredskab ifm. deltagernes udvikling og læring. Udviklingsarbejdet havde også fokus på, hvordan logbogen som redskab kan understøtte arbejdet med de nye lovpligtige forløbsplaner. Resultaterne fra udviklingsarbejdet kan nu præsenteres i dette temahæfte. Hæftets primære målgruppe er lærere og ledere på produktionsskoler. Men på grund af den brobygningsfunktion, som produktionsskolerne har til de erhvervskompetencegivende ungdomsuddannelser, er det også relevant for erhvervsskoler at være orienteret om de redskaber og metoder, som præsenteres i hæftet. På erhvervsskolerne er man i øvrigt i fuld gang med at indføre elevens personlige uddannelsesplan og elevens uddannelsesbog. To centrale elementer i den ændrede lov om erhvervsuddannelser, som træder i kraft 1. januar 2001. Hæftet er udarbejdet af André Gremaud, Foreningen for Produktionsskoler og Produktionshøjskoler og Axel Hoppe, Danmarks Pædagogiske Universitet. Efter vores opfattelse kan indholdet yde en god støtte og inspiration i arbejdet med logbog og forløbsplan på produktionsskolerne. Undervisningsministeriet har finansieret udarbejdelsen og udgivelsen af temahæftet. Afslutningsvis skal bemærkes, at meninger og synspunkter i hæftet naturligvis står for forfatternes egen regning Niels Glahn
|
![]() |
![]() ![]() Til sidens top |