Forrige kapitel Forsiden  
[ Undervisningsministeriets logo ]

Kvalificering af praktikvejledere





Ideerne og forslagene under dette punkt er taget fra Skolen i Hammer Bakker, hvor man afholder mange kurser for praktikvejledere.

Praktikvejlederkursus i social- og sundhedsassistentuddannelsen

Skolen i Hammer Bakker har afholdt mange korte fem dages praktikvejlederkurser, som konstant udvikles i takt med skolens pædagogiske udvikling. Der udbydes stadig flere korte kurser både på skolen og lokalt på praktikstederne. Indhold og varighed kan tilrettelægges efter praktikstedernes individuelle ønsker og behov.

Baggrund for udvikling af længerevarende praktikvejlederkursus

Tilbagemeldinger fra elever og praktiksteder er i overensstemmelse med evalueringsrapportens vurdering: Der er brug for at udvikle kvalifikationer og vejlederevne/pædagogisk tænkning hos praktikvejlederne generelt.

"Her er der en oplagt og billig måde at kvalitetsudvikle uddannelserne på:

Vi kan pege på behovet for grundige vejlederkurser, der omfatter såvel teori som rum til refleksion over læring i praksis. Det forekommer ikke (længere) tilstrækkeligt blot at kvalificere vejlederne på et praktisk mesterlære-niveau. Der bør gås et skridt videre, hvor læreprocesser under praktik kommer i centrum. At opkvalificere praktikvejlederne kunne endvidere være et oplagt emne for pædagogiske udviklingsarbejder, hvor såvel amter, kommuner som skoler kunne gå sammen for at løse opgaverne."
(Evaluering af de grundlæggende social- og sundhedsuddannelser. UVM 7-168 p. 39, 1996).

Udover det direkte mål - at hæve kvaliteten i den praktiske del af uddannelsen - vil etableringen af længerevarende vejlederkurser på skolen have væsentlige sidegevinster i form af samarbejde mellem lærere og praktikvejledere vedrørende indholdet i skolens teoretiske undervisning, bedømmelse af opgaver, prøveformer m.m.

Skolen i Hammer Bakker tog derfor initiativ til, at der blev nedsat en styregruppe med en repræsentant fra henholdsvis primærkommunal, psykiatrisk og somatisk praktik, en lærer fra henholdsvis niveau 1 og 2, to praktikkoordinatorer (ansat ved Skolen i Hammer Bakker) og afdelingslederen i skolens kursusafdeling. De to lærerrepræsentanter og praktikkoordinatorerne fra styregruppen blev udpeget til at arbejde i en arbejdsgruppe, hvor kommissoriet var at udvikle et længerevarende praktikvejlederkursus.

Det første kursus blev afholdt som et forsøgskursus i efteråret 1998 og blev derfor udbudt gratis. Kursisternes evaluering viser, at indhold og længde har været meget relevant og passende. Kursets indhold og metode bliver løbende udviklet, og der er planlagt to kurser i 1999, hvoraf det første er gennemført i foråret 1999.

Beskrivelse af suppleringskursus for sygeplejersker

Arbejdsgruppen, der udviklede det længerevarende praktikvejlederkursus på Skolen i Hammer Bakker, har løbende koordineret deres arbejde med en arbejdsgruppe, hvis opgave var at udarbejde et forslag til rammer for en fælles praktikvejlederuddannelse i Nordjyllands Amt. Sidstnævnte gruppe var sammensat med repræsentanter fra amtets to sygeplejeskoler, Skolen i Hammer Bakker og amtskommunale og kommunale praktiksteder.

I den forbindelse blev det aftalt, at Skolen i Hammer Bakker skulle udvikle og udbyde et suppleringskursus for sygeplejer-sker, som på forhånd har gennemgået et syv ugers praktikvejlederkursus fra sygeplejeskolen.

Formålet med kurset er, at deltagerne videreudvikler kompetence i forhold til at varetage undervisnings- og vejledningsopgaver i social- og sundhedsuddannelserne.

Idématerialet består af følgende:

Ideerne og forslagene under dette punkt er taget fra social- og sundhedsskolen i Hammer Bakker, Nordjylland.

Idé 32 Program for praktikvejlederkursus i social- og sundhedsassistentuddannelsen

Idé 33 Program for længerevarende praktikvejlederkursus

Idé 34 Program for suppleringskursus for sygeplejersker

Program for praktikvejlederkursus i social- og sundhedsassistentuddannelsen

Mål

At kursisterne:

  • Kan planlægge et praktikforløb, der udfordrer eleven til vækst
  • Gennem vejledningssamtale kan hjælpe eleven til at reflektere over egen praksis
  • Kan træffe hensigtsmæssige valg med hensyn til at give eleven instruktion, feed-back og vejledning
  • Kan evaluere egen praktikvejledning.

På kurset vil der blive lagt op til stor deltageraktivitet gennem diskussioner, gruppearbejde, rollespil og bearbejdelse af erfaringer fra egen praksis.

Målgruppe:

Alle, der deltager i uddannelsen af social- og sundhedsassistenter.

Kursusafgift:
Kr. 1.175,00 (inkl. forplejning)
Der kan søges VUS/uddannelsesorlov, hvis du er omfattet af reglerne herom.

Formål:

At vejlederen videreudvikler sine pædagogiske forudsætninger i forhold til at skabe et læringsmiljø, som giver den enkelte elev grundlag for faglig og personlig udvikling.

Modul 1:

l:
At kursisterne får forståelse for elevens læringsforudsætninger, og hvad eleven skal uddannes til, set i lyset af det moderne samfund.

Indhold:
- Ansvar for egen læring - Uddannelserne set i et samfundsmæssigt perspektiv

- Det moderne samfund og dets betydning for elev, vejleder og borger

- Køn, alder og socialisering - Fagprofil i forhold til de grundlæggende social- og sundhedsuddannelser.

 

Modul 2:

Mål:
At kursisterne via refleksion bliver bevidste om forskellige menneskesyn og de konsekvenser, det får i forhold til pædagogik og dermed vejledning. At kursisterne bliver bevidstgjort om den læring, som foregår ved anvendelse af forskellige former for pædagogik.

Indhold:
- Forskellige former for pædagogik
- Forskellige grundsyn på læring.

Målgruppe:
Ergo-/fysioterapeuter, sygeplejersker, pædagoger, plejehjemsassistenter, social- og sundhedsassistenter og andre, der varetager uddannelsesmæssige opgaver i forhold til elever i de grundlæggende social- og sundhedsuddannelser.

Program for suppleringskursus for sygeplejersker

Formål:

At deltagerne videreudvikler kompetence i forhold til at kunne varetage undervisnings- og vejledningsopgaver i social- og sundhedsuddannelserne.

Indhold:

  • hvem er eleverne i social- og sundhedsuddannelserne? Køn, socialisering, livsform og social baggrund
  • baggrunden for uddannelsesreformen, betænkningen
  • social- og sundhedsuddannelsernes struktur, opbygning og lovgrundlag
  • uddannelserne set i et samfundsmæssigt perspektiv
  • dannelse og kvalifikationer, niveau og indhold i uddannelserne, prøver i teori og praksis, evaluering, helhedsvurdering
  • at være elev/at være studerende - forskellen på uddannelse og studie, fagprofil/identitet
  • pædagogiske overvejelser på Skolen i Hammer Bakker, AFEL = ansvar for egen læring
  • visioner i social- og sundhedsuddannelserne
  • de færdiguddannede som samarbejdspartnere.

På kurset vil der blive lagt vægt på en meget høj grad af deltageraktivitet gennem f.eks. gruppearbejde, diskussion og øvelser.

Målgruppe:

Sygeplejersker, som har gennemgået syv ugers praktikvejlederkursus på sygeplejeskoler og har erfaring som praktikvejleder inden for social- og sundhedsuddannelserne.

Kursusafgift:

Kr. 1.175 (inkl. forplejning). Der kan søges VUS/uddannelsesorlov, hvis du er omfattet af reglerne herom.

Indhold:

Modul 1:

Samarbejdsrelationer Vejledningsteori/metode Kommunikation Roller og grupper Praktikmål Vejlederrollen Tilrettelæggelse af et godt praktikforløb

Modul 2:

Praksisbeskrivelse Erfaringslæring Valgfri emne ud fra kursisternes ønsker

Der vil i perioden mellem de to kursusforløb blive lagt op til, at kursisterne arbejder med stoffet, og at de til modul 2 medbringer en praksisbeskrivelse, som skal bearbejdes.

Dato:
3/99 Modul 1 29. - 31. marts 1999
Modul 2 10. - 11. maj 1999

4/99 Modul 1 26. - 28. april 1999
Modul 2 25. - 26. maj 1999

9/99 Modul 1 30. aug. - 1. sept. 1999
Modul 2 30. sept. - 1. okt. 1999

10/99 Modul 1 27. - 29. sept. 1999
Modul 2 25. - 26. okt. 1999

Tilmeldingsfrist:
3/99 1. febr. 1999 9/99 5. juli 1999
4/99 1. marts 1999 10/99 2. aug. 1999

Program for længerevarende praktikvejlederkursus

Modul 3:

Mål:
At kursisterne bliver istand til at anvende refleksionsmetoden i forhold til såvel egen praksis som i forhold til vejledning af elever.

Indhold:

- Vejledning - teori og metode - Refleksion - samtale, dagbog, før-, under- og eftervejledning

- Vejlederroller - Problematiske vejledningssituationer.

Modul 4:

Mål:

At kursisterne kan tilrettelægge et uddannelsesprogram med udgangspunkt i den enkelte elev, uddannelsens indhold, mål og rammer.

Indhold:

- Vurdering af uddannelsesprogrammer i forhold til mål og rammer

- Et godt uddannelsesforløb - hvordan - Vurdering af den skriftlige opgave og tilbagemelding på denne

- Midtvejsevaluering og standpunktsbedømmelse - Studiemiljø.

Kursusafgift:

Kr. 1.600 (ekskl. forplejning).

Der kan søges VUS/uddannelsesorlov, hvis du er omfattet af reglerne.

Adgangskrav:

Praksiserfaring af minimum et års varighed. Erfaringer i vejlederrollen, f.eks. som daglig vejleder. Viden om social- og sundhedsuddannelsernes teoretiske og praktiske indhold.

Denne side indgår i publikationen "Ideer til læring i praktikken
- i social- og sundhedsassistentuddannelsen" som kapitel 6 af 8
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  
Til sidens top