Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Forord





Forberedelsen og gennemførelsen af erhvervsuddannelsesreform 2000 betyder store udfordringer og krav - organisatoriske, didaktiske og pædagogiske - for hele erhvervsskolesystemet nu og i de kommende år på grund af den nytænkning, reformen forudsætter og stiller krav om.

Erhvervsuddannelser skal som hidtil uddanne faglærte, der kan leve op til de krav, som samfund og virksomheder stiller i fremtiden. Kravene beskrives i to overordnede kompetencekategorier: Fagligt erhvervsrettede kompetencer og Almene og personlige kompetencer. Kravene formuleres for grundforløbets vedkommende i grundforløbsbekendtgørelsen med fagbilag for de enkelte indgange og for hovedforløbet i den enkelte erhvervsuddannelses uddannelsesbekendtgørelse og vejledningen hertil. Kravene danner grundlag for det lokale arbejde på skolerne med udarbejdelse af den lokale undervisningsplan og gennemførelse af den konkrete undervisning.

Eleverne oplever ikke i deres praktikvirksomheder eller senere som udlærte de forskellige kompetencekategorier. Hæftets påstand er, at kategorierne i praksis er forenet til én helhed: en handlekompetence. Alligevel er det vigtigt for uddannelsesplanlæggerne - og ikke mindst for lærerne - at skelne mellem kategorierne for at sikre, at undervisningen kommer "hele vejen rundt" om de kompetencer, eleverne skal udvikle.

I dette hæfte viser forfatteren med en række eksempler fra konkrete erhvervsuddannelser, hvordan man på skolerne kan arbejde med formulering og beskrivelse af handlekompetence.

Eksemplerne er udarbejdet i foråret 2000, hvor der ikke foreligger færdige uddannelsesbekendtgørelser eller vejledninger hertil. Hæftet indgår i Undervisningsministeriets serie af inspirationshæfter til lærerne i forbindelse med reformen.

Undervisningsministeriet har i samarbejde med projektlederen, lektor Albert A. Christensen, Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse tilrettelagt denne særlige serie af pædagogiske inspirationshæfter til erhvervsuddannelsesreformen, der træder endelig i kraft 1. januar 2001, men som allerede inden kører som forsøg på en lang række skoler.

I alle hæfter indgår mange eksempler og metodiske overvejelser i sammenhæng med inddragelse af den nødvendige pædagogiske og didaktiske teori. Hæfterne handler om nytænkning af begrebet helheds- og praksisorienteret undervisning og hænger sammen både med hensyn til design, omfang, opbygning og i valg af temaer.

Det er vores opfattelse, at seriens hæfter indeholder en mængde god inspiration, konkrete forslag og eksempler, som kan inspirere skolerne til at udvikle deres organisering af undervisning og pædagogik - meget gerne i samspil og samarbejde med eleverne.

Undervisningsministeriet har finansieret udarbejdelsen og udgivelsen af dette temahæfte - og de øvrige hæfter i inspirationsserien.

Afslutningsvis skal bemærkes, at meninger og synspunkter i hæftet naturligvis står for forfatternes egen regning.

Henrik Friediger
Undervisningsministeriet
Uddannelsesstyrelsen
Området for erhvervsfaglige uddannelser
Juni 2000

Denne side indgår i publikationen "Mål og handlekompetence i erhvervsuddannelserne" som forord
© Undervisningsministeriet 2000

 Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top