|
6. Klassekvotienter/ Samordnet indskoling
Antallet af skoler og klasser, der havde etableret en samordnet indskoling, er siden skoleåret 1996/97 faldet fra 1.009 skoler i 225 kommuner til 722 skoler i 190 kommuner i skoleåret 1998/99. Klassekvotienter i folkeskolen 1998/99 I "Folkeskolens økonomi "fra 1995 var en af anbefalingerne til
effektivisering af skoler, en højere klassekvotient.Figur K viser, at rapportens
anbefaling på dette område har haft genklang i kommunerne. Den gennemsnitlige
klassekvotient er øget med 0,3 siden skoleåret 1996/97 og er nu på 18,9. Generelt falder klassekvotienten i skoleåret 1998/99 jo højere klassetrinnet er. Dette hænger også sammen med udsivningen fra folkeskolen, jf. kapitel 2. I visse kommuner hvor klassekvotienten allerede er relativt høj og i kommuner, hvor elevtallet forventes at falde, kan det være vanskeligt at øge klassekvotienten yderligere i de kommende år,jf.anbefalingen i rapporten og siden gentaget i "Den kommunale økonomi år 2005 "fra 1998. Samordnet indskoling Formålet med samordnet indskoling er, at lærere og børnehaveklasseledere skal kunne virke i hinandens klasser i et vist omfang, således at de samme voksne får mulighed for at følge børnene i denne del af deres skoleforløb. I skoleåret 1998/99 er der ca.1.200 klasser i henholdsvis børnehaveklasse, 1. og 2.klassetrin, som i indberetningen til ministeriet oplyste, at de deltager i en samordnet indskoling. Dette svarer til, at knapt 40% af landets normalklasser deltager i en samordnet indskoling (figur N). Figur K Normalklassekvotient bh.10. kl. Figur L Normalklassekvotient børnehaveklassen. Normalklassekvotienten i børnehaveklassen har været stigende fra sit minimum i skoleåret 1988/89 på 17,0 til nu 19,6 svarende til 16%. Figur M Figuren viser for hvert klassetrin klassekvotienternes median samt 10% og 90% fraktilerne. Grafen viser tillige, at der er noget større spredning i klassekvotienter for 10. klasse, men at de ellers ligger relativt jævnt. Klassekvotienten er beregnet som et gennemsnit for klassetrinnet. Figur N Samordnet indskoling i skoleåret 1998/99. Denne side indgår i
publikationen "Folkeskolen i tal" som kapitel 6 af 12 |
||
Til sidens top |