|
5. Tosprogede elever
20% af de tosprogede elever har en tyrkisk baggrund. Tosprogede elever i folkeskolen Oplysningerne om de tosprogede elever i folkeskolen stammer fra Undervisningsministeriets "Statistik over tosprogede elever i folkeskolen", Fordelingen af tosprogede elever på klassetrin gengives i tabel 11 (s.24). Det fremgår, at antallet af tosprogede elever på de enkelte klassetrin er faldende over klassetrinnene. I skoleåret 98/99 er antallet af tosprogede elever i børnehaveklasse mere end det dobbelte af elevtallet i 10.klasse. I forhold til skoleåret 1997/98 er antallet af tosprogede elever i folkeskolen steget med ca.8%. Figur H viser udviklingen i antallet af tosprogede elever siden 1988. Det fremgår af
figuren, at antallet af tosprogede elever i denne periode er mere end fordoblet. De resterende 44% af de tosprogede elever kommer fra resten af verdenen. Der er registreret 295 elever fra Grønland som tosprogede og fra Færørene er antallet 582 elever. Fra de nordiske lande, som ikke er medlem af EU, kommer 195 elever fra Norge og 714 elever fra Island. Antallet af tyrkiske elever udgør ca. 9.900, hvilket er næsten dobbelt så mange som den næststørste gruppe, der kommer fra Øvrige Mellemøsten. 14% af de tyrkiske elever går på skoler i Københavns Kommune. Tabel 12 viser andelen af de tyrkiske elever i Københavns Kommune fordelt på klassetrin. Landkortet på side 26 (Figur K) viser, at de tosprogede elever i 1998 er koncentreret i hovedstadsområdet og i de større provinsbyer. Tabel 11 Tosprogede elever fordelt på klassetrin pr. 1. november 1998.
Figur H Udviklingen i det samlede elevtal og tosprogede elever (1989 1998). Tabel 12 Tyrkiske elever i Københavns Kommune fordelt på klassetrin.
Figur I Udviklingen i antal tosprogede elever forde 5 største landegrupper. Figur J De 5 største landegruppers procentvise andel i forhold til alle de øvrige lande. 56% af de tosprogede elever kommer fra de 5 største landegrupper.
Figur K Andelaf tosprogede elever ud af det samlede elevtal i kommunale skoler. Denne side indgår i
publikationen "Folkeskolen i tal" som kapitel 5 af 12 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Til sidens top |