Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

5. Tosprogede elever





I 1998 var der ialt 45.043 tosprogede elever i folkeskolen svarende til 8,3% af det samlede elevtal. Det forventes, at der vil ske en vækst i dette antal, og det skønnes, at ca. 9% af eleverne i folkeskolen ved årtusindeskiftet vil være tosprogede.

20% af de tosprogede elever har en tyrkisk baggrund.

De tosprogede elever er koncentreret i hovedstadsområdet og de større provinsbyer.

Tosprogede elever i folkeskolen

Oplysningerne om de tosprogede elever i folkeskolen stammer fra Undervisningsministeriets "Statistik over tosprogede elever i folkeskolen", Fordelingen af tosprogede elever på klassetrin gengives i tabel 11 (s.24). Det fremgår, at antallet af tosprogede elever på de enkelte klassetrin er faldende over klassetrinnene. I skoleåret 98/99 er antallet af tosprogede elever i børnehaveklasse mere end det dobbelte af elevtallet i 10.klasse. I forhold til skoleåret 1997/98 er antallet af tosprogede elever i folkeskolen steget med ca.8%.

Figur H viser udviklingen i antallet af tosprogede elever siden 1988. Det fremgår af figuren, at antallet af tosprogede elever i denne periode er mere end fordoblet.

Med udgangspunkt i elevfordelingen er der i figur I vist de sidste 10 års udvikling for de 5 største landegrupper, der udover Tyrkiet er Øvrige Mellemøsten, Bosnien, Pakistan og Somalia. 56% af de tosprogede elever kommer fra disse 5 landegrupper.

De resterende 44% af de tosprogede elever kommer fra resten af verdenen. Der er registreret 295 elever fra Grønland som tosprogede og fra Færørene er antallet 582 elever. Fra de nordiske lande, som ikke er medlem af EU, kommer 195 elever fra Norge og 714 elever fra Island.

Antallet af tyrkiske elever udgør ca. 9.900, hvilket er næsten dobbelt så mange som den næststørste gruppe, der kommer fra Øvrige Mellemøsten. 14% af de tyrkiske elever går på skoler i Københavns Kommune. Tabel 12 viser andelen af de tyrkiske elever i Københavns Kommune fordelt på klassetrin.

Landkortet på side 26 (Figur K) viser, at de tosprogede elever i 1998 er koncentreret i hovedstadsområdet og i de større provinsbyer.

Tabel 11

Tosprogede elever fordelt på klassetrin pr. 1. november 1998.

Kl. trin. Bh. kl. 1 .kl. 2. kl. 3. kl. 4. kl. 5. kl. 6. kl. 7. kl. 8. kl. 9. kl. 10. kl. I alt
Elever 5.339 5.189 4.622 4.549 4.204 4.083 3.951 3.795 3.507 3.387 2.417 45.043

 

Figur H

Udviklingen i det samlede elevtal og tosprogede elever (1989 –1998).

[Billede: Graf over udviklingen i elevtal.]

Tabel 12

Tyrkiske elever i Københavns Kommune fordelt på klassetrin.

Kl. trin. Bh.kl. 1.kl. 2.kl. 3.kl. 4.kl. 5.kl. 6.kl. 7.kl. 8.kl. 9.kl. 10.kl. I alt
Elever 203 189 135 160 140 128 107 100 90 94 87 1.433

Figur I

Udviklingen i antal tosprogede elever forde 5 største landegrupper.

[Billede: Graf over udviklingen af antal tosprogede elever]

Figur J

De 5 største landegruppers procentvise andel i forhold til alle de øvrige lande. 56% af de tosprogede elever kommer fra de 5 største landegrupper.

[Billede: Cirkeldiagram over, hvor de tosprogede elever kommer fra.]

* fra 1995 indgår Libanon i landegruppen Øvrige Mellemøsten, det forklarer den store stigning fra ’94 til ’95

Figur K

Andelaf tosprogede elever ud af det samlede elevtal i kommunale skoler.

[Billede: Kort over fordelingen af tosprogede elever.]

Denne side indgår i publikationen "Folkeskolen i tal" som kapitel 5 af 12
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top