 |
 |
Bilag: Stefan
Zweig: Verden af i går. (1943)
1. Stefan Zweig: Verden af i går
Stefan Zweig, østrigsk forfatter, 1881-1942.
I dette uddrag af sin erindringsbog skildrer Stefan Zweig sin tid som
gymnasieelev i Wien i slutningen af forrige århundrede.
Bogen udkom året efter forfatterens død. Oversat af Helge Kjærsgaard
1948.
|
Indtil vort fjortende eller femtende år
fandt vi os endnu pænt til
rette med skolen. Vi morede os over lærerne, og vi lærte vore
lektier med kold nysgerrighed. Men så kom det øjeblik, da skolen kun kedede og
forstyrrede os. I al stilhed var der sket noget |
5 |
mærkværdigt: vi, der var kommet ind i gymnasiet som tiårs
drenge, havde allerede i de fire af de berammede otte år indhentet og overfløjet skolen
åndeligt. Vi følte instinktivt, at vi ikke mere kunne lære noget væsentligt af skolen,
og at vi inden for de områder, som interesserede os, endog vidste mere end vore stak- |
10 |
kels lærere, der siden deres studietid aldrig havde åbnet
en bog af ren privat interesse. En modsætning blev fra dag til dag mere synlig og
følelig: på skolebænkene, hvor strengt taget nu kun vore bukser sad, hørte vi intet
nyt og intet, der syntes os værd at vide og udenfor, dér var en by fuld af tusindfoldige
adspredelser og |
15 |
inspirationer, en by med teatre,
boghandeler, universiteter, museer og musik, en by, hvor hver ny dag bragte overraskelser
med sig. Ganske naturligt da, at al vor opdæmmede tørst efter viden, at al vor'
åndelige, kunstneriske, æstetiske nyfigenhed, som ikke fandt nogen næring i skolen,
lidenskabeligt vendte sig mod alt det, der |
20 |
skete uden for skolen! Til at begynde med
var det kun to-tre af os, der opdagede sådanne kunstneriske, musikalske og litterære
interesser i sig, snart var det en halv snes - og til sidst omtrent alle.
For begejstring er jo hos os unge mennesker en slags infektions- fænomen. Inden for en
skoleklasse overføres den fra den ene til |
25 |
den anden ligesom mæslinger eller skarlagensfeber, idet de
nyangrebne hver gang med barnlig og forfængelig ærgerrighed søger at overbyde hinanden,
ansporer alle efterhånden hverandre. I mere eller mindre grad er det derfor egentlig bare
tilfældigt, hvad retning denne iver tager. Er der i en klasse en dreng, der samler på |
30 |
frimærker, varer det ikke længe, før han har gjort en halv
snes lige så tossede som han selv; er der tre, der sværmer for danserinder, varer det
ikke længe, før også de andre kammerater daglig står på vagt ved teatrets
personaleindgang. Tre år efter vort hold kom der en klasse, der var helt besat af
fodboldgalskab, og før os var der |
35 |
en, der begejstredes for Tolstoj og
socialismen. At jeg tilfældigvis gerådede ind i en årgang af kunstbegejstrede, har
måske været af afgørende betydning for hele min udvikling.
I og for sig var denne begejstring for teater, kunst og digtning noget helt naturligt i
Wien. Wiens aviser ofrede megen plads på alt |
40 |
kulturelt stof. Hvor man end færdedes,
hørte man alle vegne de voksne diskutere Operaen eller Burgteatret, og i alle
boghandlervinduer så man billeder af de store skuespillere. Sport ansås endnu for en
brutal beskæftigelse, som en gymnasiast snarest burde skamme sig ved, og biograferne med
deres masseidealer var |
45 |
endnu ikke opfundne. Heller ikke hjemme
behøvede man at frygte for modstand, for teater og litteratur regnedes blandt de
»uskyldige« passioner - modsat kortspil og pigeforbindelser. (. . .)
Havde vore lærere ikke været slet så fuldkomment ligegyldige, som de faktisk var, ville
de have opdaget, at hver gang, der var en |
50 |
stor premiere, blev to tredjedele af eleverne på mystisk vis
syge om eftermiddagen i forvejen - vi måtte stille os i kø klokken tre om eftermiddagen
for at snappe ståpladserne, de eneste, der var tilgængelige for os. Ved lidt større
opmærksomhed ville de også have konstateret, at Rilkes digte sad gemt i papirbindet om
vore latin- |
55 |
ske grammatikker, og at vi benyttede vore matematikhefter til
afskrifter af de smukkeste digte, vi havde set i de bøger, vi havde lånt. For hver dag,
der gik, opfandt vi nye metoder til at udnytte de kedsommelige skoletimer til vor lekture:
medens læreren holdt sit fortærskede foredrag om Schillers »Über naive und sentimenta- |
60 |
lische Dichtung«, læste vi under bænken
Nietzsche og Strindberg, hvis navne den brave mand aldrig havde hørt. Der var kommet som
en feber over os allesammen: vi ville vide alting, vi ville kende alt, hvad der skete på
alle kunstens og videnskabens gebeter; om eftermiddagen flokkedes vi imellem
universitetets studenter for at |
65 |
høre forelæsninger, vi besøgte alle
kunstudstillinger, og vi gik i anatomi-auditorierne for at overvåge sektionerne. Med
nyfigne næsebor snusede vi til alt. Vi sneg os ind for at høre filharmonikernes prøver,
vi rodede rundt hos antikvarerne, og vi gennemgik dagligt boghandlernes udstillinger for
øjeblikkelig at få at vide, |
70 |
hvad der var udkommet siden i går. Og
først og sidst: vi læste,
læste, læste alt, hvad vi kunne få fat i. Vi lånte bøger i alle
tilgængelige biblioteker, og vi lånte gensidigt hinanden, hvad vi
kunne opdrive. (...)
Takket være vore interessers kollektivitet fulgte vi verdens |
75 |
kunstbegivenheder ikke med to eller fire, men med
tyve-fyrretyve
øjne; hvad en af os overså, opdagede en anden for ham, og da vi
var barnagtigt store i slaget og med næsten sportsærgerrighed
stadig stræbte efter at overgå hinanden med hensyn til viden om
det sidste og det allersidste nye, befandt vi os i en tilstand af stadig |
80 |
skinsyge med henblik på sensationer. Når vi f.eks.
diskuterede den da endnu forkætrede Nietzsche, ytrede en af os pludselig med hyklet
overlegenhed: »Men hvad angår »Egoismen«s idé - så er Kierkegaard ham overlegen på
det punkt«, - og så blev vi straks urolige: »Hvem er den Kierkegaard, som han ved
besked om, og vi |
85 |
ikke?« - Den næste dag stormede vi så op på biblioteket
for at opdrive denne glemte danske filosofs skrifter; for vi følte det som en
nedværdigelse, at vi var uvidende om noget, som en anden kendte til. Vor store lidenskab
var netop at sætte os ind i det sidste, det nyeste, det mest extravagante, det
usædvanlige, som ingen |
90 |
endnu havde fået tværet ud -frem for alt ikke vore værdige
dagblades officielle kritikere -; det gjaldt for os om at opdage og at være forud for
andre (en indstilling, som jeg personlig har trællet under gennem mange år). Netop det,
der endnu ikke var almindelig anerkendt, det vanskeligt tilgængelige, det, der svævede
hverdagen |
95 |
for højt, det helt ny og radikale - netop det provokerede
vor særlige iver; derfor var intet så skjult og afsides, at jo vor kollektive og
indbyrdes konkurrerende nysgerrighed hentede det frem fra dets skjul. |
Linje 35: Leo Tolstoj (1828-1910), russisk forfatter.
Linje 54: Rainer Maria Rilke (1875-1926), tysksproget digter, født i Prag.
Linje 59: Friedrich von Schiller (1759-1805), tysk digter og forfatter til bl.a. det
filosofiske værk »Om naiv og sentimental digtning«.
Linje 60: Friedrich Wilhelm Nietzsche (1844-1900), tysk digter og filosof.
Linje 66: sektion: Opskæring af lig til brug i anatomiundervisning.
Linje 96: »jo«, skal her læses: ikke
Denne side indgår i
publikationen "Fra Kierkegaard til Calvin Klein" som Bilag
© Undervisningsministeriet 2000
|
 |