Forord
Kultur er rutiner, vaner, normer, traditioner, omgangstone, sprog osv. - både i
forholdet mellem skolens personale, i forholdet mellem ledelse og medarbejdere og i
forholdet til skolens elever.
Alle skoler har en skolekultur - uanset om den er formuleret og bevidst eller bare er
"sådan som det nu engang er her hos os".
Skolekulturen har stor betydning for elevernes læringsprocesser og udbytte af
undervisningen. Derfor er det vigtigt, at den enkelte erhvervsskole bevidst bruger
skolekulturen i arbejdet med at løse den fornemme opgave, som det er at uddanne unge og
voksne til nutidens og fremtidens arbejdsmarked.
På tre erhvervsskoler er der - i samarbejde med Danmarks Erhvervspædagogiske
Læreruddannelse - gennemført et udviklingsarbejde om og en række undersøgelser af
skolekulturen. Der er her udviklet ideer, forslag og konkrete værktøjer, som andre
skoler kan anvende - direkte eller tilpasset til eget brug.
I temahæftet fortælles om begrebet skolekultur, og der trækkes på en række
erfaringer fra de tre erhvervsskoler, hvor undersøgelserne og udviklingsarbejdet har
foregået. Desuden er der forslag til, hvordan den enkelte skole selv kan gennemføre sin
egen kulturundersøgelse.
For de skoler, der har mod på at få undersøgt deres egen skolekultur, er der
udviklet et værktøjshæfte. Det kan rekvireres hos DEL og kan anvendes enten direkte
eller som en inspiration i det videre kulturarbejde.
Kulturundersøgelser kan være et nyttigt værktøj i erhvervsskolernes forberedelser
til den reform af erhvervsuddannelserne, der træder i kraft i år 2001.
Uddannelsesstyrelsen har finansieret det forudgående forsøgs- og udviklingsarbejde
samt udarbejdelse og udgivelse af temahæftet.
Afslutningsvis skal bemærkes, at meninger og synspunkter i publikationen står for
forfatterens egen regning.
Henrik Friediger
Undervisningsministeriet
Uddannelsesstyrelsen
Området for erhvervsfaglige uddannelser
Juni 1999
Forsiden | Næste kapitel |