|
8. Litteratur
Forslag til videre læsning
Andersen, Ole D. og Erling Petersson:
Evaluering og læreprocesser, Undervisningsministeriet, UVM 7-220, 1997
I publikationen gennemgås de krav, man kan stille til erhvervsskolers arbejde med
evaluering, der skal fungere både i forhold til elevens læreprocesser og med henblik på
udviklingen af en sammenhængende evalueringskultur på skolen.
Andersen, Ole D. og Erling Petersson:
Kollegial supervision - en håndbog, Undervisningsministeriet, UVM 7-093, 1995
I publikationen præsenteres baggrund for og redskaber til arbejdet med kollegial
supervision.
Andersen, Ole D. og Erling Petersson:
Fra teamarbejde til teamlæring - nye krav til lærerorganisering,
Undervisningsministeriet, UVM 7-259, 1998
I publikationen sættes der fokus på, hvordan lærerteam kan organiseres og
vedligeholdes. Hvad det kræver, for at et lærerteam kan blive et lærende team.
Baird, John:
PEEL-projektet, KLIM, 1995
I bogen præsenteres det australske læringsprojekt PEEL. Bogen indeholder en række
erfaringer fra omlægning af lærerarbejdet med henblik på at lære eleverne at lære. I
kapitel 10 præsenteres mange metoder, der kan styrke elevernes metakognition.
Christensen, Albert A.:
I lære for at lære, Undervisningsministeriet, UVM 7-187, 1997
Erfaringer med og perspektiver på det udviklende arbejde at få elever i de tekniske
erhvervsuddannelser til at lære at lære.
Hargreaves, Andy
Lærerarbeid og skolekultur, ad Notam, 1996
I bogen sættes der fokus på lærerarbejdet og især samarbejdets betydning for
skolekulturen. Hargreaves ser både en del muligheder i øget lærersamarbejde, men har
også et sikkert blik for faldgruberne.
Krogh-Jespersen, Kirsten(red)
Lærer i tiden, KLIM, 1997
En antologi, der rummer en række perspektivrige artikler - om f.eks. lærerens
kommunikative kompetence.
Sekundærlitteratur
Andersen, Tom
Reflekterende processer, Dansk psykologisk forlag, 1996
Bruner, Jerome
Uddannelseskulturen, Munksgaard, 1998
Dalin, Per
Utdanning for et nytt århundre, Universitetsforlaget, 1994
Fuglestad, Otto Laurits
Samspel og motspel, Samlaget, 1993
Gardner, Howard
Slik tenker og lærer barn - og slik skal lærere undervise, Praxis forlag, 1993
Jacobsen, Jens Christian (red)
Refleksive læreprocesser, politisk revy, 1997
Molnar, Alex
Skolen og problemelevene, Universitetsforlaget, Oslo,1993
Lauvås, Per
Kollegavejledning i skolen, KLIM, 1996
Regeringens ungdomsudvalg
Ungdomspolitik for nutidens unge i fremtidens samfund, Undervisningsministeriet,
UVM 11-140, 1997
Ziehe, Thomas
Ambivalenser og mangfoldighed, politisk revy, 1989
Publicerede FoU-projekter
Andersen, Allan
Casemetoden og andre undervisningsformer på hhx,
Undervisningsministeriet, UVM 7-183, 1997
Andersen, Ole D.
Helhedsorientering - et didaktisk princip i erhvervsuddannelserne,
Undervisningsministeriet, UVM 7-244, 1998
Andersen, Ole D.
Værktøjskasse til Evaluering og læreprocesser, Undervisningsministeriet, UVM
7-227, 1997
Bennedsgaard, Helle
Casearbejde i social- og sundhedsuddannelserne, Undervisningsministeriet, UVM
7-240, 1998
Christensen, Albert A.
Eleverne som medarbejdere på egne læreprocesser, Undervisningsministeriet, UVM
7-048, 1994
Christensen, Vibeke
Kvalitetsudvikling af indgangsåret, Undervisningsministeriet, UVM 7-129, 1996
Husum, Ulrik, m. fl.
Kultur . Undervisning . Fag,
KUF-projekt på Handelsskolen i Randers, Undervisningsministeriet og DEL, DEL 4119, 1997
Ikke publicerede projektrapporter
Enkelte skoler:
Næstved Handelsskole: Parløb
Næstved Tekniske Skole: Udvikling af ekstraordinær læreruddannelse
Skanderborg-Odder Handelsskole: Helhedsorienteret undervisning
Svendborg Tekniske Skole: Visions- og udviklingsværktøj til sikring af helhedsorienteret
undervisning
Viborg Handelsskole: Klyngeorganisering på hg
Viborg Handelsskole: Etablering af evalueringskultur på skolen
Århus Købmandsskole: Tværfaglig kulturundervisning
Aars Tekniske Skole: Den åbne skole - skoleudvikling gennem kollegasupervision
På tværs af skoler:
Gladsaxe Tekniske skole, Roskilde Tekniske Skole, Ishøj Tekniske Skole, Københavns
Frisørskole: Jeg bliver glad, når jeg skaber NOGET..!
Teknisk Skole Randers, Århus Tekniske Skole: Dansk - et grundfag på teknisk skole
TietgenSkolen, Næstved Handelsskole, Grenaa Handelsskole: 3.-5. Skoleperiode
På tværs af skoleformer:
Sønderborg Handelsskole, EUC-Syd, Sønderborg: Mundtlig fremstilling i
helhedsorienteret undervisning
Forsiden | Forrige kapitel |
|