[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

 

 

 

5. Afslutning

Uanset hvilken status undervisningsmaterialerne skal have på den enkelte erhvervsskole, forekommer det ikke holdbart blot at overlade ansvaret til lærerne alene. Der er gode grunde til at forholde sig aktivt til alle aspekter af skolens liv - også undervisningsmaterialer. Undervisningsmaterialerne er en betydningsfuld del af skolernes kerneydelse, og ledelsen bør nu have både medansvar for og indflydelse på den samlede produktionsproces.

Dette bliver så meget mere nødvendigt, fordi udviklingen op igennem 1990erne, som er gået i retning af orientering af undervisningsindholdet mod den enkelte uddannelse og dens elever, med erhvervsuddannelsesreform 2000 forstærkes helt ud på individniveau. Derved får skolerne i endnu højere grad ansvaret for selv at tilvejebringe relevante og velegnede materialer, som ikke blot kan hentes ned fra hylden, men må produceres til den helt konkrete undervisning, ja, måske til den konkrete elev, som har sine egne mål med uddannelsen.

Den teknologiske udvikling har gjort det muligt at udvikle aktuelle og individualiserede undervisningsmaterialer. Udviklingen i uddannelsernes mål og indhold og i elevprofilerne har forstærket behovet for differentierede materialer, som passer til den enkelte elevs niveau og kommunikationsformer. Påtager skolerne sig et ansvar for den kvalitet, som undervisningsmaterialer skal have, presser spørgsmål om rammebetingelserne sig på. Øgede krav til lærerne kan ikke stå alene, men må ledsages af tilbud om faciliteter og støttemuligheder, ligesom samarbejde mellem skoler og med andre interessenter med specialiserede kompetencer og produkter kan vinde frem.

Denne publikation har haft som formål at pege på rammer og muligheder i forbindelse med anvendelse og udvikling af undervisningsmaterialer. Det har også været ønsket at give anvisning og ideer til at gennemføre systematisk og løbende forbedring af kvaliteten. Det er håbet, at skolerne kan finde inspiration i nogle af de stillede forslag, og at dette kan underbygge processer, som bliver til gavn for såvel eleverne som for skolernes omdømme.

God arbejdslyst.


Forsiden | Forrige kapitel