Kapitel 5
Bilag 1:
Indpasning af kvalitetssystematikken i de eksisterende projekter
INDLEDNING
Ministeriets systematik for kvalitetsvurdering og -udvikling skal indrettes
og tilrettelægges i overensstemmelse med de øvrige kvalitetsprojekter
inden for de forskellige uddannelsesområder. Der er stor forskel på,
hvorledes man indtil nu har arbejdet med kvalitetsudvikling og -evaluering
inden for uddannelsesområderne.
I det følgende gives der en kort beskrivelse af de forskellige
uddannelsesområders igangværende projekter, herun-der en vurdering
af sammenhængen med "Kvalitet der kan ses".
FOLKESKOLEN
Kommunernes Landsforening, Danmarks Lærerforening og Undervisningsministeriet
har i fællesskab taget initiativ til planen "Folkeskolen år
2000" (se www.f2000.dk), hvori indgår følgende elementer:
- Kvalitet og udvikling - forventninger og resultater
- Udfordringer for den enkelte elev
- Kundskaber og færdigheder
- Undervisningsmidler og skolebygninger
- En god start - det fælles grundlag
- Forældre og skole
- Ledelse - udfordring og ansvar
- Målrettet anvendelse af ressourcerne
Projekterne vil bl.a. gøre brug af de evalueringsredskaber, ministeriet
har fået udarbejdet. Skoler, kommuner og ministeriet får således
redskaber til at evaluere og videreudvikle skolernes kvalitet.
De udviklede evalueringskriterier og -værktøjer vil både
rette sig mod kvalitative og kvantitative mål.
I projektfasen 1998 - 2000 vil de udviklede værktøjer løbende
blive afprøvet og justeret. Samtidig har Undervisningsministeriet
fået udviklet et kvalitetsudviklingsværktøj, der kan
findes på internetadressen:
www.kig.uvm.dk/kvalitet/ .
"Kvalitet der kan ses" viser god sammenhæng med ministeriets
kvalitetsudviklingsprojekter på folkeskoleområdet. I alle tilfælde
opstilles systemer til at vurdere kvaliteten af uddannelserne, og der stræbes
efter at udvikle redskaber til vedvarende at sikre kvalitet. Med respekt
for deres individuelle tidshorisonter burde projekterne kunne understøtte
hinanden. Især kan folkeskoleafdelingens projekter levere informationer
til verificering af indikatorerne i "Kvalitet der kan ses".
GYMNASIET
Undervisningsministeriet iværksatte i 1996 et nyt kvalitetsudviklingsprojekt,
som fra skoleåret 98/99 involverer samtlige gymnasier og hf-kurser.
Projektet består af et konkret materiale til brug for institutionernes
selvevaluering og institutionsbeskrivelse med det sigte, at giver alle interesserede
og involverede parter - skolens ledelse, lærere, elever, forældre,
myndigheder, kommende elever og offentligheden - kvalificeret information
om den enkelte institution og dens arbejdsvilkår og dermed også
at danne afsæt for institutionens kvalitetsudvikling. Formålet
er dermed på én gang at synliggøre og udvikle kvaliteten
i undervisningen og i uddannelserne.
En første udgave af materialet er udgivet i juli 1997 som nr.
52 i Gymnasieafdelingens tema-serie med titlen "Stan-darder og profiler.
Kvalitetsudvikling og institutionsbeskrivelse for gymnasiet og hf".
Det er udarbejdet af en arbejdsgruppe bestående af repræsentanter
for Rektorforeningen, Forstanderforeningen, Amtsrådsforeningen, Gymnasieskolernes
Lærerforening, elevorganisationerne og ministeriet. I skoleåret
97/98 er det blevet afprøvet og videreudviklet på 5 gymnasier
og hf-kurser, et voksenuddannelsescenter og et hf-enkeltfags-kursus. En
ny udgave er i starten af skoleåret 98/99 udsendt til brug på
samtlige gymnasier og hf-kurser - således at alle skoler og kurser
nu bidrager med erfaringer.
"Standarder og profiler" indeholder såvel kvantitative
som kvalitative data om den enkelte institution. Der lægges vægt
på, at evalueringen og beskrivelsen omfatter såvel arbejdsforudsætninger
som proces og resultater, således at
evalueringen ikke kun vedrører de skoleinterne forhold, men også
de vilkår, der følger af fx mål og rammer for uddannelsen
og ressourcetilførsel til institutionen.
Blandt de kvantitative data indgår fx oplysninger om elevtilgang,
gennemførelse af undervisning (aflyste timer), udadrettede aktiviteter,
biblioteksfaciliteter, IKT-udstyr, bygningsmæssige forhold, ressourceforbrug
- herunder ressourcer anvendt til lærernes efter- og videreuddannelse
og til undervisningsmidler, elevfrafald og gennemførelse af eksamen.
Blandt de kvalitative data indgår redegørelse for, hvordan
skolen og eleverne håndterer og efterlever centrale mål og rammer
for uddannelsen og undervisningen, dvs. en beskrivelse af "rettigheder
og pligter" for såvel elever og lærere, fx elvernes medindflydelse
på undervisningen, evaluering af undervisningen, koordination af undervisningen,
IKT i fagene, mødepligt osv. De kvalitative data indeholder også
redegørelse for skolens særlige profil, dvs. særlige
indsatsområder set i forhold til de lokalt fastsatte mål.
Med parallellitet i forhold til emnerne i "rettigheder og pligter"
og "profilbeskrivelse" indeholder materialet desuden spørgeskemaer,
som skal give eleverne og lærerne mulighed for at vurdere henholdsvis
undervisningen og elevindsatsen samt en række generelle forhold vedrørende
skolen.
En lang række af de variable, der indgår i "Standarder
og profiler" er også medtaget i "Kvalitet der kan ses".
Der er således ganske stor udstrækning overensstemmelse mellem
de to projekter.
ERHVERVSUDDANNELSERNE
Kvalitetsarbejdet i erhvervsskolesektoren foregår inden for rammerne
af "Q-strategi for erhvervsskolesektoren", Undervisningsministeriet
1995.
Q-strategien omfatter hele sektoren, alle niveauer og alle institutioner.
I overensstemmelse med mål- og rammestyringsprincippet bygger den
på hver enkelt interessents selvevaluering på det pågældende
ansvarsområde. Selvevalueringens kerne er resultatvurdering, og formålet
er kvalitetsudvikling.
Q-strategien opstiller otte elementer, som udgør strategiplanens
indsatsområder. Disse otte elementer er:
- Skolernes løbende interne, kvalitetsudvikling og evaluering
af egen virksomhed
- Uddannelsesstatistik
- Systematisk ledelsesinformationssystem
- Supplerende kvalitetskriterier/-indikatorer til specielle områder/formål/indsatser
- Erhvervsskoleafdelingens tilsyn med og vejledning af skolerne
- Forsøgs- og udviklingsarbejde
- Analyse- og prognosearbejde, områdevurderinger og systemevalueringer
- Regnskabsanalyser
I 1996 redegjorde ministeren overfor Folketinget ("Kvalitet i Erhvervsuddannelserne",
Undervisningsministeriet 1996) for de initiativer, der på det tidspunkt
var taget med hensyn til styrkelse og udvikling af kvaliteten i erhvervsuddannelserne.
Redegørelsen gjorde også status vedrørende Q-strategiens
implementering og for ministerens anmodning til de faglige udvalg og Erhvervsuddannelsesrådet
om at gøre status over kvaliteten på deres respektive ansvarsområder.
Indholdet i erhvervsskolesektorens kvalitetsarbejde falder i to dele,
institutionsniveauet og systemniveauet.
A. Institutionsniveauet
Af de otte elementer i Q-strategien vedrører det første
element "Skolernes interne kvalitetsarbejde". Arbejdet med at
udvikle et koncept for kvalitetssystematikken på institu-tionsområdet
blev prioriteret meget højt, og der blev i 1996 startet et særligt
udviklingsprojekt, som blev afsluttet i 1997. Resultatet af udviklingsarbejdet
er et koncept for skolernes kvalitetssystematik. Konceptet er udviklet i
et nært samarbejde med skolerne og organisationerne og bygger på
de erfaringer med kvalitetsarbejde, som er gjort i sektoren siden 1989.
Kvalitetssystematikken blev implementeret på samtlige erhvervsskoler
i skoleåret 1997/98, og således at det anvendes overalt i daglig
ledelse og drift fra 1998.
"Erhvervsskolernes kvalitetssystematik" indebærer, at
hver skole udarbejder og vedtager en kvalitetsplan, der omfatter:
- et program dvs. valg af et kvalitetskoncept og en plan for arbejdets
organisering samt
- en Q-spørgeramme, som består af et større
antal fokuseringspunkter udvalgt fra en fælles katalog udsendt af
Undervisningsministeriet.
Spørgerammen indeholder den "operationelle evalueringsforskrift"
i 5 trin:
- Beskrivelse af indholdet i fokuseringspunktet,
- et fokuseringspunkt/spørgsmål,
- en/flere indikator(er) ("måleområder") for "besvarelse",
- kriteriet(erne) for god/acceptabel kvalitet og
- beskrivelse af verifikationsgrundlaget: Hvordan er datagrundlaget fremskaffes
og i hvilket omfang vurderes kriteriet opfyldt?
Programmet må udformes, så det rummer selve hensigten med
kvalitetsarbejdet:
- Resultatet af "undersøgelsen" skal vurderes. På
den baggrund formuleres et nyt udviklingsmål for kvaliteten i det
pågældende fokuseringspunkt. Hermed er der etableret en systematisk
tilbagemeldings-sløjfe, som også forpligter ledelse og medarbejdere
på institutionen.
Det udsendte "Q-spørgeramme katalog" omfatter en liste
på p.t. 36 hovedpunkter, hver opdelt i op ca. 10 under-punkter/emner,
der hver i spørgeform fokuserer på væsentlige forhold
vedrørende det pågældende hovedpunkt.
B. Systemniveauet
De øvrige syv elementer i Q-strategien vedrører alle systemevaluering,
som er et centralt ansvar. Med den intention, der ligger i "Kvalitet
der kan ses"-projektet, er det blevet klart, at arbejdet med indholdet
i de syv elementer må integreres, således at de fremstår
som en sammenhængende systematik på systemniveau. Ministeriet
har indledt arbejdet og kan bygge på, at der siden 1995 er arbejdet
med udvik-ling inden for hvert af de enkelte elementer.
Integrationen af kvalitetselementerne i en samlet systematik på
erhvervsskoleområdet vil også være en forudsætning
for, at denne systematik kan udgøre en del af ministeriets samlede
systematik
Integrationen af de syv elementer i strategien vil ske på den måde,
at element nr. 3, ledelsesinformationssystemet, udvikles således,
at det kan indeholde de kvalitetsmål, indikatorer mv., som til enhver
tid skal indgå i erhvervsskole-områdets systemovervågning.
Ledelsesinformationssystemet vil derved kunne give et samlet overblik over
de væsentlige kvalitetsparametre i erhvervsskolesektoren. Samtidig
kan der herfra leveres bidrag til "Kvalitet der kan ses".
DE VIDEREGÅENDE UDDANNELSER
Systematisk kvalitetssikring og -udvikling på de videre-gående
uddannelsers område foregår ved systematiske eva-lueringer af
uddannelser på tværs af videregående uddannelsesinstitutioner.
Der er lagt en plan for rækkefølge af uddannelsesevalueringer
til udgangen af 1999, hvor Evalueringscenterets forsøgsperiode skulle
udløbe. Regeringen har imidlertid besluttet at gøre Evalueringscenteret
permanent, samtidig med at der også etableres nationale evalueringsordninger
for grundskole- og ungdomsuddannelserne.
Det nuværende evalueringssystem er blevet evalueret som input til
den politiske beslutning om indholdet af eva-lueringsopgaven i fremtiden
på de videregående uddannelsers område. Evalueringen består
af følgende dele:
- en ekspertevaluering af Evalueringscenteret med det formål at
belyse centerets metodegrundlag i forbindelse med de foretagne evalueringsaktiviteter
- en undersøgelse af effekten af uddannelsesevalueringerne med
det formål at belyse, i hvilket omfang evalueringerne har haft konsekvenser
for uddannelserne.
Herudover har Uddannelsesrådenes Formandskollegium udarbejdet en
rapport med overvejelser over fremtidigt indhold af evalueringerne på
de videregående uddannelsers område med udgangspunkt i Evalueringscenterets
strateginotat: "Ind i fremtiden".
Ministeriet har i juni 1998 gennemført en bred høring om
fremtidens evalueringskoncept med de nævnte rapporter som grundlag.
Som supplement til den skriftlige høring afholdt i august 1998 en
konference med uddannelsesinstitutioner m.fl.
I vurderingen af et fremtidigt kvalitetsudviklingssystem vil også
indgå en evaluering af censorinstitutionen, som tilsvarende er sat
i værk, og som afsluttes 1998. Censorinsti-tutionen fik ved reorganiseringen
af systemet i 1993 til opgave at rådgive om uddannelsernes kvalitet
og hensigtsmæssighed i forhold til arbejdsmarkedet og i forhold til
videre uddannelsesforløb. Ordningen går ud på, at censorformandskabet
- på grundlag af indberetninger fra de enkelte censorer - afgiver
en årlig beretning til uddannelsesinstitutionen/erne. Censorformandskabsberetninger
indgår i grundlaget for evalueringer af uddannelserne.
Uddannelsesevalueringer og censorformandskabsberetninger afgives løbende.
Med respekt for de individuelle tidshorisonter i de nævnte kvalitetsudviklingsprojekter
og "Kvalitet der kan ses", vil projekterne kunne understøtte
hinanden. Udsagn om kvaliteten på de videregående uddannelser
vil med det eksisterende kvalitetsudviklingsarbejde ikke begrænses
til en årlig ministeriel publikation. Til gengæld vil den årlige
publikation bl.a. kunne bygge på de løbende evalueringsrapporter.
FOLKEOPLYSNINGSOMRÅDET OG VOKSENUDDANNELSE
Ministeriet administrerer følgende skoleområder inden for
folkeoplysning og voksenuddannelse: Daghøjskoler, produktionsskoler,
folkehøjskoler, efterskoler, husholdnings- og håndarbejdsskoler,
den fri ungdomsuddannelsen, almen voksenuddannelse, folkeoplysningsloven,
indvandrerundervisning og specialundervisning for voksne (herunder læsekurser).
Der yder hvert år tilskud til en række forsøgs- og
udviklingsprojekter inden for folkeoplysning. Det er projekter, som alle
i større eller mindre grad har til formål at forbedre kvaliteten
på området.
Foreningen for folkehøjskoler har fx afsluttet et udviklingsprojekt
om kompetence i folkehøjskolen. Foreningen af Produktionsskoler og
Produktionshøjskoler har i samarbejde med Roskilde Universitetscenter
iværksat et treårigt forskningsprojekt, der bl.a. skal belyse
produktionsskolernes pædagogiske kvalitet.
Herudover har ministeriet iværksat en samlet evaluering af den
fri ungdomsuddannelse, hvor aspekter vedrørende undervisningens kvalitet
samt de kompetencer eleverne opnår, indgår i undersøgelsen.
I samarbejde med Amtsrådsforeningen er der udgivet en rapport om
kvalitets- og pædagogisk udviklingsarbejde i indvandrerundervisningen.
Der er desuden et projekt i gang om måling af voksnes læsefærdigheder
bl.a. med henblik på udvikling af læsekurserne. Resultatet af
en effektundersøgelse af specialundervisning for voksne blev fremlagt
på en konference i efteråret 1997.
Ovenstående er blot et udsnit af de mange kvalitetsprojekter, der
løbende gennemføres på folkeoplysningsområdet.
Projekterne søges nu samlet i en overordnet kvalitetsstrategi.
Som led heri er der ydet tilskud til fire "beslægtede"
kvalitetsprojekter, som bl.a. sigter på at belyse hvorledes det går
eleverne i uddannelsessystemet, og på arbejdsmarkedet efter de har
forladt skolen. Det er et kvalitetsprojekt på daghøjskoleområdet
(effektundersøgelse), forløbsundersøgelse på
efterskoleområdet, evaluering af produktionsskoleområdet og
endelig en undersøgelse af søgemønstre og effekter
ved almen voksenuddannelse (AVU).
Forsiden | Kapitel 4 |