[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

 

 

Forord

 

Undervisningsministeriet har gennem de senere år sat en række kvalitetsudviklingsprojekter i gang på de forskellige uddannelsesområder. Som en naturlig fælles fortsættelse
og videreudvikling af disse projekter lanceres nu hovedidéerne bag projektet "Kvalitet der kan ses".

De indledende tanker bag projektet blev beskrevet i pjecen "Kvalitet der kan ses" fra november 1997, og siden har projektet været til mundtlig og skriftlig høring blandt interessenter på området.

Projektets formål er at få opstillet en kvalitetssystematik til brug for det samlede uddannelsessystem i den fortsatte udvikling af kvaliteten. Det er et projekt, hvor metode og indhold vil blive udviklet løbende.

Projektets første indsamling af de kvalitetsindikatorer, der er opstillet begynder nu. Den første publikation med analyser og indikatorer forventes at udkomme i 1999.

Med lovforslaget om etableringen af en selvstændig, statslig institution "Danmarks Evalueringsinstitut" har Undervisningsministeriet lanceret et andet initiativ i forbindelse med udviklingen af kvaliteten i uddannelsessystemet.
Evalueringsinstituttet har sigte mod kvalitetsudvikling i uddannelser og undervisning i grundskolen, ungdomsuddannelserne, de videregående uddannelser og voksen- og efteruddannelserne. Evalueringer skal supplere ministeriets øvrige kvalitets- og tilsynsopgaver, herunder "Kvalitet der kan ses"-projektet.

Undervisningsministeriet, december 1998

 

Berrit Hansen                               Ivan Sørensen



Forsiden | Kapitel 1