ForordIntentionen med hæftet "IKT i kemiundervisningen - i gymnasiet og hf" er at give kemilærerne eksempler på korte og længere forløb, som er baseret på IKT. Der er eksempler på konkrete forløb til samtlige niveauer i kemiundervisningen, og der er eksempler på forløb såvel inden for det obligatoriske pensum som til valgfrie forløb. Materialet udgør en god inspirationskilde og kan være et nyttigt arbejdsredskab i det daglige arbejde, hvor det stadigt kan være vanskeligt for mange at inddrage IKT i undervisningen. De enkelte, konkrete undervisningsforløb i hæftet er udarbejdet af kemilærere, som var inviteret til at deltage i et produktionskursus i oktober 1998. Formålet med produktionskurset var at udarbejde undervisningsforløb, som fokuserede på brug af IKT såvel i den daglige undervisning som ved eksamen. Hæftets formål er at samle erfaringerne fra disse forløb, der efterfølgende blev udarbejdet af kursusdeltagerne og redigeret af IKT-gruppen, der er debatforum for fagkonsulenten i kemi. I hæftet er der givet eksempler på, hvorledes materialet kan indgå både ved mundtlig og ved skriftlig eksamen. Der er eksempler på eksamensspørgsmål, og der er eksempler på og forslag til opgaver, som kunne indgå i en skriftlig eksamen i kemi på højt niveau. Vi håber, at dette hæfte kan inspirere kemilærere til at gennemføre forsøg, som tager de udfordringer op, der bliver peget på i dette hæfte. Bemærk, at der altid skal søges om dispensation til at gennemføre eksamen med brug af computer, hvad enten det drejer sig om en computer med bestemte indlagte programmer eller brug af Internettet. I et af afsnittene i hæftet er der givet eksempler på, hvorledes brugen af den grafiske lommeregner kan udnyttes ved opgaveløsning. Produktionskurset og dette hæfte er blevet til i et tæt samarbejde med Kemilærerforeningen, og der vil ske en løbende opdatering af de anviste links på kemis hjemmeside.
Inge Kaufmann, fagkonsulent i kemi, GYA Bilag mv. til IKT i kemiundervisningen kan frit hentes fra kemis
hjemmeside: Arbejdsgruppen, som har udarbejdet dette hæfte, bestod af følgende kemilærere:
Bidragene til hæftet er blevet redigeret af IKT-gruppen, så afsnittene samlet fremtræder som en mere ensartet helhed. IKT gruppen består af: Helge Blom Andersen |