[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

  

Forord

I januar 1998 påbegyndte en arbejdsgruppe, bestående af tre avu-lærere, arbejdet med at skrive en række cases til brug i psykologiundervisningen på avu. Arbejdet blev sat i gang af Undervisningsministeriet på baggrund af et behov for at tilføre psykologiundervisningen på avu idéer og materiale, der kan inspirere til anvendelse af cases.

Fagets fagkonsulent lagde sammen med arbejdsgruppen rammerne for forløbet. Med udgangspunkt i den i 1998 gældende fagbeskrivelse for Psykologi blev casematerialet struktureret i fire hovedgrupper: Individet, Familien, Arbejdet og Samfundet. Undervejs i forløbet blev fagbeskrivelsen ændret, men struktureringen af casematerialet blev bevaret ud fra den betragtning, at de fire områder stadig udgør fire væsentlige genstandsfelter for psykologiundervisningen. Områderne skal imidlertid kun betragtes som udgangspunkter, idet mange af casene kunne have været placeret i et andet område end det, hvori de nu står.

Casenes endelige udformning har forskelligt grundlag. Nogle cases er blevet skrevet på baggrund af menneskers konkrete erfaringer - mere eller mindre tæt op ad de faktiske forhold - mens andre cases er omredigerede tekster. Det forhold har primært to årsager. For det første har problemer med copyright skullet undgås, hvorfor det ikke har været muligt at benytte det måske ideelle grundlag - uddrag fra fiktion, læserbreve mm. For det andet har de fire ovennævnte områder været styrende for indholdet af casene, og det har nødvendiggjort en vis grad af redigering og tilpasning.

Fagkonsulenten har under hele forløbet suppleret arbejdsgruppen fra sidelinjen, men har ikke medvirket direkte.


Forsiden | Næste kapitel