Fagkonsulenternes evaluering af Banebryderprojektet fra SkoleMedi@Af Søren Aksel Sørensen, fagkonsulent i dansk og Bjørn Laigaard, fagkonsulent i geografi Et banebrydende undervisningsmaterialeEt banebrydende undervisningsmateriale skal i forhold til gældende bestemmelser
tilgodese folkeskoleloven og lægge sig tæt op ad fagmål, centrale kundskabs- og
færdighedsområder og læseplaner.
De tre produkterFra arbejdet i konsortiet SkoleMedi@ foreligger tre produkter:
Rejsen#1 - "På opdagelse..""På opdagelse.." er et tværfagligt undervisningsmateriale til dansk, natur/teknik og billedkunst på mellemtrinnet og er på mange måder det mest banebrydende undervisningsmateriale fra SkoleMedi@. Materialet er overvejende skærmbaseret og IT er inddraget på mange måder, men materialet veksler på en afbalanceret facon mellem arbejde på skærm, i klassen og i det omgivende samfund. Der er udviklet en proceslinje, som udfordrer eleverne med stor grad af faglighed og med muligheder for undervisningsdifferentiering. Materialet inddrager brugen af den digitale logbog, der muliggør lærer-elev aftaler om fastlæggelse af præcise undervisnings- og læringsmål. "På opdagelse.." kan løbende udbygges og redigeres, og det rummer en indbygget fleksibilitet, som kan vise sig meget banebrydende. Den enkelte lærer kan ændre opgaveformuleringerne så de passer til den klasse og den aktuelle undervisningssammenhæng. I den digitale logbog kan den enkelte elev endvidere tilpasse opgaveformuleringer til sit eget mål. Rejsen#2 - "VerdenRundt"Ideen til Rejsen#2 opstod, da Morgenavisen Jyllands-Posten ville sende en ekspedition Jorden rundt for at give et signalement af vores planet her ved indgangen til et nyt årtusinde. Der blev indgået en aftale med avisen, hvis artikler og billedstof man i undervisningsdelen "VerdenRundt" kunne benytte sig af. Der blev produceret en rejsehåndbog' der bl.a. indeholder oversigt over de 13 destinationer som SkoleMedi@-redaktionen besluttede sig for at udvikle undervisningsmateriale til. Det mest banebrydende i dette projekt er forsøget på at finde en balance mellem autentiske artikler og pædagogisk tilrettelagte artikler og komme med forslag til, hvorledes disse mange informationer kan omsættes til undervisning og dermed udvikle kundskaber og færdigheder hos eleverne. Man har fx eksperimenteret med en anderledes inddeling af informationer. Den digitale logbogDen digitale logbog opstod under udviklingen af de primære produkter Rejsen#1 og Rejsen#2. Efterhånden som stoffet udviklede sig, viste der sig behov for, at læreren og eleverne kunne følge læringsprocessen og opstille mål og handleplaner. Den digitale logbog giver mulighed for, at både lærer og elever får overblik over læringsprocessen, og den kan blive et brugbart redskab til at fastlægge undervisnings- og læringsmål. SkoleMedi@'s produkter og ITDe tre produkter, der foreligger fra SkoleMedi@, underviser alle med IT. Der er ingen steder, hvor det forudsættes, at IT-kompetencer skal indlæres, men i de forskellige produkter er der en forventning om, at eleverne kan anvende deres IT-færdigheder og blive inspireret til at lære sig nye. Forventningerne til elevernes IT-færdigheder er tydeligst i "På opdagelse..". De kan løse de fleste opgaver med begrænsede IT-færdigheder, men der er indbygget mange IT udviklingsmuligheder. Alle produkter forudsætter, at elevernes anvender de værktøjsprogrammer, der er tilgængelige på deres skole. IT eller bogEt banebrydende undervisningsmateriale bør tydeliggøre samspillet mellem IT og bog. "På opdagelse.." veksler mellem skærmbaserede og ikke-skærmbaserede arbejdsformer, det bryder med bogens linearitet og understreger, at lærer/elev skal træffe nogle valg om indhold og arbejdsformer. Som netbaseret undervisningsmateriale kan "På opdagelse.." tilpasses den enkelte klasse og elev og der kan hurtigt suppleres og redigeres i de eksisterende tekster og opgaver. "VerdenRundt" præsenterer artikler og billedstof på en måde, der ikke adskiller sig væsentligt fra den måde, et lignende stof ville blive præsenteret på i en bog. |