[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]




Undervisningstips

– Om at begynde at undervise

[ Billede: foto af en el-pære ]

Man kan have mange betænkeligheder ved at sige ja til at undervise, og man kan søge at læse og uddanne sig teoretisk på forhånd, men der er kun én måde at finde ud af, om man kan undervise og kan lide det, og det er at prøve. Det er som med svømning. Man kan lære tagene på land, men det er først i vandet, man lærer at svømme.

Der kan dog være nogle praktiske forhold, man bør have på plads som underviser før den første kontakt med kursisterne. På de følgende sider forsøger vi at videregive nogle tips og erfaringer, som måske kan være til nytte.

Læreren organiserer og leder undervisningen mere eller mindre sammen med kursisterne - hvordan afhænger af omstændighederne, og af hvordan læreren selv finder sig tilpas i situationen og med kursisterne. Undervisningens forløb afhænger naturligvis også af hvilke mål, der er for samværet og faget, af kursisterne og af hvilke undervisningsmetoder, der er mest hensigtsmæssige.

Som nybegynder i undervisningens kunst er det meget vigtigt at erkende, at man er en central figur i undervisningssituationen. Man er og bør være til stede med hele sin person, sin faglige viden og ikke mindst med sit engagement. Undervisning er ikke teknik - som man troede i mange år - men et samspil imellem mennesker, der i et organiseret fællesskab søger frem mod ny viden og erkendelse.

Hvis læreren gør undervisningen til teknik, så gør han samtidig kursisterne til objekter, og så gør han undervisningen til en gold foreteelse, der måske kan resultere i en formel formidling af viden, men kun til meget lidt erkendelse. Undervisning som teknik fremmedgør både læreren fra kursisterne og kursisterne for hinanden og alle fra faget.

En underviser skal i dag arbejde på forskellige måder i undervisningssituationen - afhængig af hvilket arbejdsmønster eller undervisningsform der anvendes. Nogle gange er underviseren foredragsholderen og forelæseren. Nogle gange lederen og organisatoren og nogle gange vejlederen og konsulenten.

Det er derfor vigtigt for underviseren at overveje sine roller i de forskellige undervisningsforløb og evaluere dem periodevis for at forbedre udførelsen. Gennem en sådan evaluering vil mange undervisere sikkert opdage, at de er bedre til at arbejde med én undervisningsform frem for en anden - fordi nogle roller er mere naturlige for underviseren end andre. Det må man så blot erkende og så prøve at forbedre sin form ud fra, hvad man sammen med kursisterne skønner er nødvendigt af hensyn til undervisningens resultat.



Forsiden | Næste kapitel