| 
 
 En ny lærers erfaringer"Jeg vil gerne byde læseren velkommen til en beretning om nogle forskellige erfaringer med undervisning. Udgangspunktet er, at jeg blev pålagt at undervise helt uden erfaringer og uden pædagogisk uddannelse. Mange ting i det følgende kan derfor virke banale for en erfaren og pædagogisk uddannet underviser, men for mig var det alt sammen nyt. Det er de små og simple midler i en klasse-undervisningssituation, jeg beskriver, og om erfaringerne kan bruges af andre - det ved jeg ikke - men efter opfordring gengiver jeg dem her i uddrag." Niels Ebbe Dam Om arbejdsglædeMange af de metoder, der nævnes i det følgende, kan bidrage til arbejdsglæden. Hvis man som studerende fx : 
 Men ud over sådanne mere konkrete ting har det en ekstrem stor virkning, hvis læreren er rolig, afslappet og venlig. Den første dag kan man som lærer lægge hårdt ud med: "Så starter vi med opgave 1 ! ". Jeg valgte at starte blidt med at byde alle hjerteligt velkomne og udtrykte ønsket om, at man ville få nogle hyggelige timer med at sidde og regne opgaver eller lignende. Det er vigtigt, at de føler sig godt tilpas og er trygge ved situationen. Derefter fik de at vide, hvor jeg kom fra, hvad der var mit forskningsområde og desuden, at situationen var lige så ny for mig som for dem. Endelig foreslog jeg, at vi til en begyndelse regnede opgaver selvstændigt. Derved undgik jeg fra starten at sætte mig selv i rollen som den, der trækker læsset fra tavlen med dem som tilhørere. Jeg kunne i stedet gå rundt og tale med dem individuelt eller med to ad gangen. Den første gang spurgte jeg naturligvis om deres navne, hvad de gerne ville uddannes til og desuden om de havde nogle specielle interesser eller arbejdsmetoder, som de gerne ville prøve. ResponsDet er måske vanskeligt at gøre op i tal, selv om jeg tror, at arbejdsglæden er en af de største faktorer i det samlede produkt. Man ville jo fx heller aldrig spørge dem, om de syntes om at blive budt velkommen! Det er blot én blandt flere ting, som får holddeltagerne til at føle sig godt tilpas og arbejde med glæde. Det er nemt at se, om de befinder sig godt. I min klasse var de så ivrige, at jeg ikke kunne få dem til at holde pause uden at slukke for lyset og holde et lille foredrag om anvendelser eller sjove fænomener. De var også længe om at komme ud af klassen. De sidste gik først, når den næste klasse var godt i gang. Det er naturligvis deres egen fortjeneste. Men læreren kan være med til at skabe en god stemning ved at udvise venlighed og behandle kursisterne med respekt som voksne mennesker. Om oversigt over fagetOversigter fremstillet af læreren. I det aktuelle fag fremstillede jeg en koncentreret version af de vigtigste kapitler i lærebogen. Hver gang jeg var færdig med et nyt kapitel, holdt jeg et lille foredrag på et kvarter, hvor jeg med jævne ord og figurer gav en oversigt over det pågældende kapitel. Hvis sådan en gennemgang tager for lang tid, kan det blive svært at overskue kapitlet. De små foredrag indeholdt også korte henvisninger til spændende anvendelser for at stimulere interessen. Selv om kursisterne var glade for disse oversigter og gjorde god brug af dem, vil jeg nok i fremtiden lade dem selv fremstille oversigterne som skitseret nedenfor: Oversigter fremstillet af kursisterne i begyndelsen af kurset. Lad os fx sige, at der er 10 kapitler i lærebogen og 20 kursister, som den første dag opdeles i 10 par. Hvert par eller hold udfylder et lille skema, hvor de med få ord og en tegning beskriver, hvad et givet kapitel handler om, og hvad det kan bruges til. Næste gang kan holdene fortælle om hver sit kapitel på et par minutter. Måske kunne man koncentrere disse 10 oversigter til blot 3 sider i alt. Uden at gå for meget i detaljer kunne de studerende på disse 3 sider få et første overblik over hele faget, dvs. et foreløbigt indtryk af kapitlernes indhold og anvendelses muligheder. Oversigter fremstillet af kursisterne senere i kurset. I løbet af semestret kunne hvert par eller hold, fremstille en mere detaljeret oversigt på fx 2-3 sider til hvert kapitel, hvor man medtager de vigtigste formler og figurer. Oversigten kunne evt. udvides med en typisk opgaveproblemstilling. Det er underforstået, at oversigterne kopieres og udleveres løbende. Til sidst har alle et lille hæfte, der på ca. 30 sider rummer faget i koncentreret form. Kursisterne har naturligvis været nødt til at læse lærebogen og regne de tilhørende opgaver for at kunne fremstille disse oversigter og forstå de oversigter, de ikke selv har skrevet. Men når det er gjort, skulle de kunne nøjes med at repetere hæftet. Om medbestemmelseEfter et par uger var tiden inde til at vurdere, om kursisterne ønskede at fortsætte med de samme metoder (dvs. primært selvstændig opgaveregning afbrudt af korte foredrag om anvendelser m.v.). Jeg opfordrede dem derfor til at komme med forslag til en alternativ fremgangsmåde eller til emner, de gerne ville have taget op. Mens de derefter arbejdede videre, gik jeg rundt og spurgte dem ud enkeltvis eller to ad gangen. Derved får man mere at vide, end hvis man spørger kollektivt. Den efterfølgende gang fortalte jeg så hele klassen, hvilke idéer der var fremkommet (uden at nævne navne). Desuden fortalte jeg dem, hvornår og hvordan vi ville realisere idéerne, og at samtlige idéer ville blive ført ud i livet! På den måde ser de jo, at jeg tager deres idéer alvorligt, og at de har reel medindflydelse. At dette forøger motivationen og arbejdsglæden er jo en kendt sag. Man spørger jo ikke folk om, hvad de synes om at blive taget med på råd. Men jeg tror, det øger engagementet, lysten og ansvarsfølelsen, hvis de kan mærke, at de bliver inddraget i beslutningsprocesserne. Ved at afprøve deres egne idéer, ser de jo, at man ikke skal være bange for at prøve noget nyt. Måske kan de eller jeg derved få inspiration til en ny metode, der er endnu bedre. Vi lærer alle noget ved at prøve forskellige metoder og derefter vurdere dem. Om foredrag og motivationHvordan man som lærer kan få glæde af sine uddannelser eller interesser ved at motivere. Det sker, at de studerende siger, at de ikke aner, hvad teorien skal bruges til, og at de er lige ved at give op. Derfor har jeg ind imellem holdt små korte foredrag på 15-25 minutter, hvor jeg fortæller om praktiske anvendelser eller (natur)fænomener relateret til den teori, de arbejder med. Her får man som lærer lejlighed til at finde spændende ting frem fra sin egen uddannelse og det efterfølgende arbejde. Man kan også få glæde af sine særlige interesser. Det kan være områder, man ikke er direkte uddannet i, men hvor man alligevel har en spændende viden at dele ud af. De studerende vil gerne høre om spændende ting i grænseovergangene til andre fag, som de måske har tænkt på at uddanne sig i eller som de herved får lyst til at arbejde med. Det kan give dem idéer til et spændende mål at gå efter i deres uddannelse. Samtidig øges også motivationen for det fag, de sidder med her og nu, idet de kan se en forbindelse til det fagområde, som de brænder mest for. Hvis de ikke får relateret teorien til anvendelser, vil en del af dem slæbe sig igennem studiet og arbejde med ulyst. Selv om de består eksamen, vil de måske ikke kunne bruge teorien kreativt senere i tilværelsen. Fordele ved at motivere. Omvendt vil man ved at omtale eller undervise i anvendelser helt klart stimulere interessen for faget. De studerende vil kunne se et formål med teorien. Indlæringen af teori bliver mere lystbetonet og ubesværet. Samtidigt vil det være nemmere at huske stoffet, når man har nogle konkrete anvendelser eller (natur)fænomener at "hænge" det op på. Bagefter vil de kunne anvende teorien på en indsigtsfuld måde i deres arbejde. Om opgaver - selvstændig opgaveregningEn stor del af tiden fik kursisterne lejlighed til selv at sidde og regne opgaver. Samtidigt gik jeg så rundt og spurgte hver enkelt, om der var spørgsmål til stoffet eller til opgaverne. Derved får de træning i at "få hul" på opgaverne. Den form for træning er meget mere anstrengende (også for mig) end kollektiv opgavegennemgang. De, der havde regnet opgaverne hjemmefra, fik tjekket resultaterne og afklaret evt. spørgsmål på 5 minutter. De, der ikke havde haft tid til at se på opgaverne hjemmefra, fik også udnyttet timerne optimalt. De fik nemlig hul på¹ opgaverne og nåede at blive helt eller næsten færdige, så det var nemt at afslutte hjemme. På den måde fik alle et optimalt udbytte. Ved de individuelle samtaler er det som regel dem selv, der får den gode idé til opgavens løsning. Det giver mere selvtillid og større udbytte, end hvis de blot får serveret en færdig løsning. ResponsKursisterne blev flere gange spurgt, om de ville fortsætte på den måde. Det ville de alle sammen! Nye studerende, som kom fra andre klasser, gav udtryk for, at de netop kom, fordi de havde hørt om vores fremgangsmåde. De var selv klar over, at de ville få glæde af det til eksamen. Så her foreligger der en helt klar tilkendegivelse. |