[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]




 

6. Uddannelsens indhold

Ifølge bekendtgørelsen skal uddannelsen indeholde følgende fag, som beskriver mål og indhold af undervisningen på de enkelte fag med udgangspunkt i hotel- og restaurantområdet.

6.1 økonomi

Mål (jvf. bekendtgørelsen):

Deltageren skal opnå kendskab til analyse, budgetter, finansiering, investering, kalkulation, omkostninger, regnskab og samfundsøkonomi, således at vedkommende kan forestå virksomhedens daglige og periodiske økonomiske styring.

Emner, der skal indgå i undervisningen:

Deltageren skal kunne udregne og bruge de nøgletal, der kan udledes af virksomhedens regnskaber. Disse nøgletal skal kunne bruges både internt til en forbedring af indtjeningen, men også eksternt til en forbedring af konkurrenceevnen.

Det er vigtigt, at deltageren kan opstille virksomhedens regnskab til analysebrug således, at deltageren kan udregne virksomhedens nøgletal og kan sammenligne disse over tid med branchens normtal.

  • Forståelse af faste og variable omkostninger.
  • Forståelse af likviditetens betydning for driften.
  • Opstilling af resultatopgørelse, balance samt budget med henblik på at kunne analysere disse.
  • Opstilling af for- og efterkalkulationer samt analyser af disse.

 

6. 2 Retlige forhold

Mål (jvf. bekendtgørelsen):

Deltageren skal opnå kendskab til retssystemets opbygning, aftalelov, købelov, selskabsret, pantsætning, tinglysning og andre sikringsakter samt arbejdsretlige spørgsmål, således at vedkommende bedre kan afgøre, hvornår sagkyndig bistand er påkrævet.

Emner, der skal indgå i undervisningen:

Det er nødvendigt, at deltageren får et indgående kendskab til hvilke regler og restriktioner, der eksisterer i branchen. Dette skal hjælpe deltagerne til at klarlægge grænserne for deres virksomhedsførelse.

Deltagerne skal have kendskab til de relevante paragraffer og bestemmelser inden for nedenstående områder:

  • Retssystemets opbygning.
  • Aftalelov (rejsebureau, fest & møde, almindelige hotelregler).
  • Købeloven og Lov om betalingskort.
  • Moms & skat.
  • Erhvervsuddannelsesloven.
  • Arbejdsmiljøloven.
  • Selskabsformer.
  • Lov om hotel- og restaurationsvirksomhed.
  • Levnedsmiddelloven.
  • EU-regler om produktansvar.
  • Branchekutymer.
  • Funktionærloven.
  • Det fagretlige system. (Overenskomstforhandling)

 

6.3 Virksomhedsorganisation og -ledelse

Mål (jvf. bekendtgørelsen):

Deltageren skal opnå kendskab til organisationsopfattelse, ide og målsætning samt formel og uformel organisation, således at vedkommende forstår organisationens betydning for virksomhedens effektivitet, styring og forandringsevne. Deltageren skal endvidere opnå kendskab til ledelse, herunder styringsprocesser, personale-udvikling og strategisk ledelse. Herudover skal deltageren opnå kendskab til forskellige former for kommunikationsteknik, således at vedkommende kan anvende disse i de daglige kommunikationsopgaver.

Emner, der skal indgå i undervisningen:

Deltageren skal opnå en forståelse af organisationens kort- og langsigtede mål, der har betydning for virksomhedens effektivitet, styring og forandringsevne. Deltageren skal have en forståelse af den interne såvel som den eksterne information og kommunikation og indføres i forståelse for egen og andres adfærd, lederens holdninger og menneskesyn.

I faget bør man beskæftige sig med følgende hovedområder:

  • Anvendelse af interessentmodellen under hensyntagen til kunder, banker, revisorer, herunder nær- og fjernmiljø, leverandører, revisorer, finansieringskilder, branchens organisationer, jurister, etc.
  • Forståelse af kommunikationsprocessen og anvendelse af forskellige kommunikationsformer både mundtligt og skriftligt.
  • Forståelse af organisationsmodeller.
  • Opstilling af virksomhedens idegrundlag og målsætning.
  • Forståelse for arv og miljø.
  • Anvende motivationsteori.
  • Forståelse af begrebet modstand mod forandringer.
  • Kendskab til grupper og normers betydning for organisationen.
  • Kendskab til hvordan almindeligt forekommende konflikter kan håndteres.

 

6.4 Driftsteknik

Mål (jvf. bekendtgørelsen):

Deltageren skal opnå kendskab til styring af anlæg, metoder, produktion og kvalitet, således at vedkommende hensigtsmæssigt kan bidrage ved planlægning og gennemførelse af virksomhedens produktion, tjenesteydelser og service under hensyntagen til ressourceudnyttelse, arbejdsmiljø og kvalitet.

Emner, der skal indgå i undervisningen:

Driftsteknik skal klarlægge kerneområder, der indvirker på virksomhedens resultater under hensyntagen til kvalitetsniveau og ressourcer. I undervisningen bør man beskæftige sig med:

  • Anvendelse af metoder til at vurdere omgivelsernes indvirkning på virksomheden, herunder: sæsoner, prognoser, arrangementer, mærkedage, events.
  • Kendskab til kvalitetsstyring i forhold til virksomhedens mål og en forståelse for betydningen af serviceniveau.
  • Kendskab til miljø og energi.
  • Kendskab til ressourceallokering.

(Afsnit 6.4 og 6.5 er tæt forbundne).

 

6.5 Indkøb & lagerstyring

Mål (jvf. bekendtgørelsen):

Deltageren skal opnå kendskab til indkøbsmetodik, lagerstyring og lagre samt kontrolsystemer, således at vedkommende kan vurdere og disponere indkøb på en lønsom og hensigtsmæssig måde, kan styre et lager og kan disponere areal og indrette lagre.

Emner, der skal indgå i undervisningen:

I undervisningen skal man give deltagerne en forståelse for indkøb og lagerets betydning for virksomhedens drift på baggrund af virksomhedens serviceniveau og økonomi.

I undervisningen bør man beskæftige sig med følgende hovedemner:

  • Opgørelsestidspunktets betydning for lageret.
  • Planlægning og systematisering.
  • Løbende vurdering af leverandører i forhold til produktkvalitet, pris, levering og betaling.
  • Centralt og decentralt indkøb.
  • Nær- og fjernlager, herunder placering af lagre hos leverandører.
  • Varekendskab og leverandørkendskab.
  • Modtagelse af varer, herunder kvalitetskontrol.

 

6. 6 Afsætning

Mål (jvf. bekendtgørelsen):

Deltageren skal opnå kendskab til efterspørgselsforhold, handlingsparametre og prisdannelse, således at vedkommende kan beskrive de forhold, der kan have indvirkning på virksomhedens afsætning, og bedre kan beregne salgspriser med udgangspunkt i markedets muligheder.

Emner, der skal indgå i undervisningen:

Deltageren skal være i stand til at udføre en konkurrentanalyse og på baggrund af denne benytte og udnytte de konkurrenceparametre, som den specifikke virksomhed har. Derfor bør man i undervisningen beskæftige sig med følgende hovedområder:

  • Udbud- og efterspørgselsforhold, herunder: sæsoner, mærkedage, trends og konjunktuer.
  • Prisdannelse og retrograd kalkulation.
  • Moms.
  • Konkurrentanalyse.
  • Sales promotion.

 



Forsiden | Forrige kapitel | Næste kapitel