[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

Den efterfølgende diskussion

 

Efter videoen er der diskussion og evt. gruppearbejde. Diskussionen må du planlægge og styre uden at komme i konflikt med gældende traditioner på skolen, og det vil også afhænge af deltagerantallet.

Du kan f.eks. lægge op til diskussionen, ved at deltagerne foretager en pædagogisk "temperaturmåling" ved hjælp af begreberne fra det pædagogiske felt.

"Temperaturen" tages ved at fordele 100 point i tre søjler defineret ud fra "Det pædagogiske felt".

Søjlediagram

Den pædagogiske "temperatur"

Tag f.eks. temperaturen på:

  • Udsagn og pædagogiske aktiviteter i videoen.
    (Lad deltagerne vælge et antal udsagn/aktiviteter f.eks. via en brainstorm. Udsagn/aktiviteter bør kunne relateres til egen skole).
  • Jeres pædagogik - drag paralleller til videoen.
  • De udsagn og de forslag, der kommer op på den pædagogiske dag.

Med den pædagogiske "temperatur" får diskussionen et fælles sprog, og deltagerne får en fælles forståelse af de forslag, initiativer og handlinger, som gerne skulle blive resultatet af den pædagogiske dag.

Én mulighed er "temperaturmåling". En anden mulighed er en mere fri diskussion. Her kan diskussionen udspringe af de forhold og udsagn i videoen, som umiddelbart har provokeret, irriteret eller inspireret deltagerne. Her kan brainstorm også anvendes.

Diskussionen kan struktureres ud fra:

  • Hvor adskiller begivenhederne på videoen sig fra egne erfaringer?
  • Hvor ville I have gjort det anderledes?

Søg i diskussionen at referere til det overordnede tema: Eleven i centrum.

  • Hvordan sikrer vi, at eleven kommer i centrum?
  • Hvad gør vi hos os for at få/beholde eleven i centrum?

Diskussionen må ikke bevæge sig væk fra det konkrete plan og uden for den fælles referenceramme, som du har formuleret i målet for den pædagogiske dag og i dit oplæg.

Debatten skal munde ud i nogle konkrete forslag til kommende handlinger på din skole. Der skal konkluderes på diskussionerne, så der kan formuleres forslag til handlinger, og kommer der for mange temaer på dagsordenen, må der ske en prioritering. Du er initiativtager.

En helt tredje mulighed er at gennemføre et fremtidsværksted. Men så skal der tidsmæssigt afsættes mindst en hel dag inkl. aften.

Brug videoen til at skabe en fælles platform for fremtidsværkstedets tema, og gennemfør så fremtidsværkstedets øvrige tre faser:

1. Kritikfasen: Formulering af kritikudsagn.

2. Fantasifasen: Brainstorm på baggrund af kritikudsagnene og formulering af fantasiudsagn (alt kan lade sig gøre).

3. Virkeliggørelsesfasen: Fantasiudsagn vurderes og konkretiseres med henblik på realisering/virkeliggørelse.

 

Husk!

En erkendelse af den eksisterende situation er altid et godt afsæt for fremtiden. Slå ikke for stort et brød op. Forhold dig altid realistisk til fremtiden. Små succeser fremmer processen - også den pædagogiske fornyelsesproces.



Forsiden | Forrige kapitel | Næste kapitel