Gennemgang af fagbeskrivelsen
I dette kapitel uddybes de enkelte mål i fagbeskrivelsen, hvorefter
de enkelte indholdsemner behandles.
Valgfaget kan opfattes som et rum, der kan tage form efter den mængde
af energi og kreativitet, som lærere og elever lægger i det
konkrete projekt.
Fagbeskrivelsen er rummelig og lægger op til, at der arbejdes tværfagligt.
Eleverne skal gøres bekendte med deres muligheder for at påvirke
valgfagets indhold og undervisningsforløb.
Undervisningens mål
Kort gennemgang og uddybning af de fem opstillede mål.
Målet med undervisningen er, at eleven:
1. "får kendskab til innovations-, iværksætter-
og selvstændighedsbegrebet"
Det kan siges at være det overordnede mål med valgfaget.
De øvrige mål kan opfattes som forskellige måder at uddybe
kendskabet til de tre begreber på.
I dette overordnede mål er taget udgangspunkt i Betænkning
nr. 1301, side 42: "en sammenhængende uddannelsesstrategi kan
tage udgangspunkt i en selvstændighedskultur, der dækker de
personlige egenskaber, en iværksætterkultur, der omfatter de
uddannelses- og erhvervsmæssige forudsætninger, og en innovationskultur,
hvor vægten ligger på arbejdsmetoder, lederevner og organisationsformer."
Som det fremgår af de resterende mål og hele fagbeskrivelsen,
er det vigtigt hele tiden at tage udgangspunkt i elevens konkrete interesser
og tone valgfaget i retning af den uddannelse, eleven har valgt.
2. " får indsigt i forskellige virksomheder, deres produkter
og serviceydelser og opnår kendskab til virksomhedernes opbygning,
funktioner og samfundsmæssige betydning - herunder miljømæssige
betydning."
Her er fokus rettet mod forskellige virksomhedstyper. Det er vigtigt,
at eleven får kendskab til både store og små virksomheder,
deres forskellige betingelser og måder at agere på. Her kan
behandles virksomhedernes betydning lokalt, regionalt og samfundsmæssigt
etc. Eleven skal her kunne gives mulighed for at se sig selv som mulig aktiv
jobskaber i en virksomhed som selvstændig eller på anden måde
aktiv medspiller. Det vil være naturligt her at knytte virksomhed
og lokalsamfund sammen i billeder. Her vil også kunne diskuteres emner
som samfundspolitik, erhvervspolitik og miljøpolitik.
3. " får indsigt i forskellige livsformer, der omfatter
både arbejdsliv og privatliv med særlig henblik på selvstændighedskulturen."
Her er det vigtigt, at eleven får indblik i muligheder og konsekvenser
ved valget af livsstil eller livsform. Her kan arbejdes med interviews,
oplistninger af livsbetingelser, kulturelle og sociale mønstre og
frihedsgrader. Der kan også anvendes spil til belysning af jobskaber-/
jobtagersituationer - både for karriere og for privatliv.
4. " får øvelse i idéudvikling og kendskab
til produktudvikling og projektorganisation og trænes i fremlæggelse
af og argumentation for egne projekter og ideer."
Her kan der arbejdes med idéudvikling på baggrund af elevernes
egne ideer. Det er vigtigt, at eleven bliver klar over, hvilket arbejde
der ligger i at udvikle og konkretisere selv en nok så enkel idé.
Det er også vigtigt, at elev-en bliver klar over betydningen af at
kunne dokumentere, fremlægge og forsvare sin idé, såvel
skriftligt som mundtligt. Der skal også lægges vægt på
forståelse for betydningen af samarbejde i et projekt og evt. nødvendigheden
af en særlig projektorganisering af arbejdet, hvor forskellige kompetencer
og erfaringer inddrages.
5. "opøves i selvstændighed, ansvarlighed og kreativitet
gennem selvstændige opgaveløsninger - herunder projektorganiserede
forløb."
Der bør tilstræbes et så selvstændig projektforløb
for den enkelte som muligt, men ud fra de forudsætninger den enkelte
elev har. Eleven skal i princippet selv kunne planlægge og styre forløbet
og leve op til egne aftaler med skolen og evt. tredjeperson. Det er vigtigt,
at læreren følger og støtter den enkelte elev, så
det primært bliver en "succeshistorie", der gennem konstruktiv
kritik styrker elevens selvtillid og lyst til at agere selvstændigt.
Lærerens rolle bliver her at støtte, opmuntre og fastholde
eleven i sit projekt.
Fig. 3. Eleven i centrum. Elevens verden udvides.
Undervisningens indhold
Generelt for undervisningens indhold gælder:
Det er væsentligt, at undervisningen sker i en vekselvirkning
med erhvervslivet gennem virksomhedsbesøg og besøg af gæstelærere,
således at undervisningen er tonet af den branche, eleverne uddanner
sig indenfor.
Elevens muligheder:
Gennem det personlige møde med repræsentanter fra den
pågældende branche, får eleven indblik i de uddannelses-,
beskæftigelses- og karrieremuligheder, der ligger i den faglige uddannelse.
Når eleverne nu har valgt uddannelse, gælder det om at fokusere
på alle de muligheder, der ligger i deres valg og give dem nogle faglige
idealer og forbilleder.
Der kan gennem processen med elevernes projekter diskuteres kvalifikationer
som:
- idérigdom
- kreativitet
- selvstændighed
- gennemslagskraft
- initiativ
- problemløsning
- troværdighed
- risikovillighed.
Det kan gennem diskussioner og eksempler gøres på en måde,
så eleverne forstår, at disse kvalifikationer er vigtige i deres
fremtidige arbejdsliv, uanset hvilket erhvervsvalg de foretager.
Der kan tages udgangspunkt i f.eks.:
Den unges baggrund. Hvorfor har han/hun valgt netop den pågældende
uddannelse og ud fra hvilke forudsætninger? Hvilke udviklingsmuligheder
ligger der i branchen?
Hvordan passer det med drømmen om familieliv, livsstil, fritidsliv
m.m.?
Personer, som har et aktivt arbejdsliv, kan inviteres ind i klassen som
gæstelærere eller besøges af klassen for at fortælle
om deres livsforløb, deres arbejde, deres arbejdsplads, deres kolleger,
deres muligheder, drømme, efteruddannelse, de valg de har truffet
etc.
På baggrund af sådanne oplevelser kan eleverne arbejde med
ideer til fortsat belysning af deres egne fremtidsmuligheder.
Det er væsentligt at arbejde med hele spektret af livsformer
fra jobtager til jobskaber, fra offentlig ansat til privat ansat og som
selvstændig.
Antallet af personer og gæstelærere, der inviteres, kan naturligvis
variere, men det vil være frugtbart, hvis der er stor spredning på
de eksempler på livsforløb, som eleven præsenteres for.
Der kunne f.eks. være:
- en person, som arbejder med noget helt andet, end man kunne forvente
med den pågældende uddannelse,
- en person, der er avanceret i branchen på basis af erhvervsuddannelsen
eller
- en person, der er forblevet i branchen. Ansat eller selvstændig.
Gæstelæreren skal give et billede af hele personen, således
at eleverne får en klar fornemmelse af sammenhængen mellem arbejdsliv,
fritidsliv og familieliv. Det skal belyse, at der er forskel i holdninger
til arbejdsliv, fritidsliv og familieliv, afhængigt af om man tilhører
f.eks. en lønmodtagerlivsform, en karrierebunden livsform - eller
en selv-stændighedslivsform for den sags skyld.
Eleven skal forholde sig til egne kvalifikationer, evner og interesser
i forhold til de krav, forskellige livsformer stiller.
Formålet hermed er at give eleverne mulighed for at blive bevidste
om deres holdning til fremtidig livsform og give dem en bedre baggrund for
at træffe et valg.
På baggrund af de livsforløb, som de er blevet præsenteret
for, kan eleverne diskutere og beskrive forskellige krav og muligheder i
relation til deres egen livssituation:
- hvilke kvalifikationskrav stilles,
- hvilke livskvaliteter skal prioriteres højt,
- hvilke sider af én selv, der bruges,
- hvilke belønninger kan man forvente
I denne sammenhæng kan der specielt lægges vægt på
forhold, der har betydning for erhvervsvalg, f.eks. ved at kortlægge
baggrund, relationer, muligheder og bindinger, energier, behov (sociale,
materielle, ego), krav til tilværelsen i det hele taget, forventninger
og muligheder, forhold til arbejde, forhold til præstationer, ambitionsniveau
(fagligt og personligt), fritidsinteresser og familieliv.
Der kan arbejdes med interviews, spørgeskemaer, gruppediskussioner
eller kombinationer heraf.
Den enkelte elev kan sammenholde billedet af sig selv med de forskellige
livsformer.
Et produkts og en serviceydelses cyklus
Med udgangspunkt i et produkt eller en serviceydelse klarlægges
forudsætningerne for produktets eller serviceydelsens succes eller
fiasko, f.eks. pga. ændrede behov eller skærpede forbrugerkrav
til miljøvenligheden.
Formålet er at skabe forståelse for, hvilke krav der stilles
til et produkt/serviceydelse, som skal danne basis for en virksomhed. Det
er vigtigt at tage udgangspunkt i et produkt eller en serviceydelse, som
er elevens naturlige indgang til emnet.
Produktets/serviceydelsens vej analyseres fra vugge til grav, fra jord
til bord og/eller fra idé til forbrug.
Problemstillingen kunne være:
- hvorfor produceres dette?
- hvorfor leveres denne ydelse?
- hvilke råvarer indgår?
- hvordan er energiforbruget i udvinding af råvarer, fremstillingen,
forbruget og bortskaffelsen?
- hvordan påvirker fremstilling og forbrug miljøet?
- hvordan foregår produktionen eller ydelsen?
- hvilke omkostninger er forbundet med fremstillingen?
- hvad er produktets eller serviceydelsens pris?
- hvordan afsættes produktet eller serviceydelsen?
- hvem forbruger produktet eller serviceydelsen?
Ovennævnte spørgsmål kan indgå i undervisningens
oplæg til elevens bearbejdning af de forskellige produkter eller serviceydelser.
Bearbejdningen kan foretages i grupper med hver deres produkt eller serviceydelse.
Hvis der er tale om produkter, som eleven arbejder med i værkstedsundervisningen,
forudsættes et meget snævert samarbejde mellem underviserne
i værkstedsfag og valgfagets undervisere.
Det er oplagt at inddrage edb, dansk og kommunikation, samt andre fag
afhængigt af uddannelsen.
Eleverne skal søge, indsamle og analysere/sortere informationer,
der danner baggrund for deres formulering af et produkts eller en serviceydelses
cyklus.
I undervisningen gennemgås forskellige virksomhedstyper. Der
lægges vægt på virksomhedernes oprindelse, udvikling
og opbygning. Ejerens og de ansattes uddannelses- og erhvervserfaring inddrages
sammen med virksomhedens samfundsmæssige placering.
Formålet med denne del er, at eleverne ved at arbejde med konkrete
virksomheder med levende mennesker kan perspektivere deres plads i erhvervslivet
og fokusere på udviklingsmuligheder i relation til at blive jobskaber
eller jobtager.
I forbindelse med informationsindsamlingen til beskrivelsen af produktets
cyklus skal der foretages virksomhedsbesøg og/eller inviteres gæstelærere
fra virksomheder, der beskæftiger sig med det samme, som eleven arbejder
med.
Disse virksomhedskontakter kan også omfatte gennemgang af forskellige
virksomheder eller virksomhedstyper - deres oprindelse og udvikling. Variationen
i virksomhederne bør være stor; fra énmandsfirmaet med
kontoret i køkkenet til det strømlinede firma med eksport
til udlandet.
Et af firmaerne kan udvælges til videre bearbejdning. Eleven skal
søge information om, registrere og formulere forholdene omkring firmaets
opbygning, ejers og de ansattes uddannelse og erhvervserfaring samt ansættelsesforhold.
Som et sidste punkt skal eleven sætte sig ind i virksomhedens rolle
i lokalsamfundet.
Det er vigtigt at fokusere på det nære og kendte. Statistikker
over antal ansatte i beklædningsindustrien på landsplan siger
ikke de unge noget.
- hvem lever af hvem?
- hvilke virksomheder arbejder man sammen med som leverandører,
underleverandører etc.?
- hvad sker der, hvis firmaet flytter produktionen et andet sted hen?
- kan de nuværende lokale samarbejder/netværk da fortsætte?
- hvordan arbejder det offentlige sammen med virksomhederne?
Eleven kan naturligvis ikke gennemanalysere og registrere hele lokalsamfundets
indviklede struktur, men dele af det skal indgå i deres bearbejdning
af firmaets rolle i lokalsamfundet.
Idéudvikling
Eleven præsenteres for forskellige idéudviklingsforløb
og trænes i idéudvikling.
Emnets hovedformål er at give eleven viden om konkrete idéudviklingsforløb
og at træne eleven i idéudvikling.
Eleven har tidligere bl.a. arbejdet med den cyklus, som virkelige produkter
eller serviceydelser gennemløber. I dette emne undersøges
de idéer, der kan have banet vej for påbegyndelsen af denne
cyklus.
Gennem arbejdet får eleverne et indblik i, hvordan man kan komme
fra produktidé til produktudvikling. Det vil være positivt
for elevernes motivation, at de selv kan vælge produkter og ydelser,
ligesom det kan få dem til at føle et større ansvar
for de videre procesforløb.
Det må pointeres, at produkter eller serviceydelser ikke nødvendigvis
behøver at være af ny art, men kan være baseret på
en videreudvikling af et eksisterende materiale.
Det er vigtigt, at eleverne bliver klar over, hvornår man kan sige,
at der er en "idé", og hvordan man i givet fald kan arbejde
videre med en sådan idé - evt. med baggrund i nyetableret eller
allerede eksisterende netværk. Eleven må trænes i at undersøge,
om idéen er bæredygtig, og så tro på og argumentere
for idéen. Bæredygtigheden kan eksempelvis belyses via en SWOT-analyse
(se bilag 3), hvor man systematisk vurderer de interne og eksterne relationer,
som kan påvirke det videre forløb. Argumentationen for ideen
foregår via klassediskussioner, hvorved eleven tvinges til at formulere,
præsentere og forsvare sine synspunkter og ideer.
Dette kan gøres enkeltvis eller i team afhængig af den foregående
proces og gerne med en skriftlig fremlæggelse. Her kan evt. også
inddrages en repræsentant fra en virksomhed.
Eleverne arbejder med idéudvikling på en måde,
hvor de bruger og udvikler deres kreative evner, inspirerer og lader inspirere.
Her vil helt naturligt kunne anvendes forskellige øvelser, brainstorming,
cases, historier om "vanvittige" ideer, der er blevet til succeser
etc.
Emnet vil ligeledes tjene som en indledning til sidste del, som omhandler
plan for start af egen virksomhed.
Etablering af egen virksomhed
Der tages udgangspunkt i opstilling af en forretningsplan for start
af egen virksomhed.
Formålet er at give eleverne forståelse for og indblik i,
hvilke faser man skal igennem ved etablering af egen virksomhed.
Eleverne har været igennem et idéudviklingsforløb
vedrørende et produkt eller serviceydelse. Eleverne kan på
baggrund af deres egen idé udarbejde en plan for start af egen virksomhed:
hvordan kommer man fra idé til etablering af egen virksomhed.
Eksemplerne i valgfagsbeskrivelsen vedrørende forretningsplanen
skal ses som inspiration til, hvad den kan indeholde. Da valgfagsbeskrivelsen
dækker hele erhvervsuddannelsesområdet, vil vægtningen
i planen naturligvis være forskellig fra den ene uddannelse til den
anden. Eksempelvis kan beskrivelsen af produktet eller serviceydelsen vægtes
højt på de tekniske erhvervsuddannelser, hvorimod beskrivelsen
af markeds- og konkurrenceforhold kan vægtes højt på
de merkantile erhvervsuddannelser. For landbrugsuddannelserne kan det evt.
være en kombination.
Hvis planen bygges på elevernes egne ideer vil de formentlig være
mere motiverede og målrettede. Der indgår elementer fra mange
fagområder, hvilket vil gøre det naturligt at arbejde i et
tværfagligt lærerteam. Eleverne skal indsamle og bearbejde den
tværfaglige viden, hvilket også giver dem indsigt i nødvendigheden
af at samarbejde for at løse opgaven.
Også i denne fase vil det være vigtigt, at eleverne arbejder
med og får forståelse for, at forskellige faggrupper har forskellige
kvalifikationer og kompetencer, som det er nødvendigt at drage nytte
af ved start og drift af egen virksomhed.
Forsiden | Forrige Kapitel |
Næste kapitel |