[Billede: Undervisningsministeriets logo]


Bilag

 

[Billede: Bilag 1]

Bilag 1. Opdeling af driftsudgifterne i fire grupper. Det er nok den mindste opdeling, der kan tænkes, hvis man skal kunne læse noget ud af regnskabet/budgettet. Der er ingen fælleskommunale regler for opdelingsgraden eller grupperne.

 

[Billede: Bilag 2]

Bilag 2. En rimelig opdeling af de fire grupperne fra bilag 1. Der opstår således 16 underkonti. Der er ingen fælleskommunale forpligtende regler for, om fx edb-udgifter skal konteres under inventar eller undervisningsmidler. En gammel tradition skelner mellem undervisningsmidler på den ene side og undervisningsmateriel og inventar på den anden. Denne skelnen baserer sig i høj grad på udgiften til det enkelte indkøb.

 

[Billede: Bilag 3]

Bilag 3. Som eksempel på den yderste detaljering ses her en oversigt over, hvor mange penge, der afsættes til undervisningen i de forskellige fag. Resultatet fremkommer ved en multiplikation af elevtallet med et beløb fastsat til det enkelte fag på det enkelte klassetrin. Ud fra en nøgtern vurdering af de forhåndenværende muligheder tildeles i nævnte tilfælde kun 90% af det ønskelige. Endelig foretages der et fradrag for kopier, således at et fagudvalg i realiteten selv kan fordele midlerne på bogindkøb, kopiering og andre ting (gæstelærere, teater osv.). En drøftelse af en sådan oversigt kan være meget interessant og gavnlig for alle parter i skolebestyrelsen, men igen må der sondres mellem skolebestyrelsens principielle holdning og skoleledelsens tjenstlige ansvar for helheden.

 

[Billede: Bilag 4]

Bilag 4

 

 



Forsiden | Forrige Kapitel