Bilag
Bilag 1. Opdeling af driftsudgifterne i fire grupper.
Det er nok den mindste opdeling, der kan tænkes, hvis man skal kunne
læse noget ud af regnskabet/budgettet. Der er ingen fælleskommunale
regler for opdelingsgraden eller grupperne.
Bilag 2. En rimelig opdeling af de fire grupperne fra
bilag 1. Der opstår således 16 underkonti. Der er ingen fælleskommunale
forpligtende regler for, om fx edb-udgifter skal konteres under inventar
eller undervisningsmidler. En gammel tradition skelner mellem undervisningsmidler
på den ene side og undervisningsmateriel og inventar på den
anden. Denne skelnen baserer sig i høj grad på udgiften til
det enkelte indkøb.
Bilag 3. Som eksempel på den yderste detaljering
ses her en oversigt over, hvor mange penge, der afsættes til undervisningen
i de forskellige fag. Resultatet fremkommer ved en multiplikation af elevtallet
med et beløb fastsat til det enkelte fag på det enkelte klassetrin.
Ud fra en nøgtern vurdering af de forhåndenværende muligheder
tildeles i nævnte tilfælde kun 90% af det ønskelige.
Endelig foretages der et fradrag for kopier, således at et fagudvalg
i realiteten selv kan fordele midlerne på bogindkøb, kopiering
og andre ting (gæstelærere, teater osv.). En drøftelse
af en sådan oversigt kan være meget interessant og gavnlig for
alle parter i skolebestyrelsen, men igen må der sondres mellem skolebestyrelsens
principielle holdning og skoleledelsens tjenstlige ansvar for helheden.
Bilag 4
Forsiden | Forrige Kapitel |