|
Kompetenceforhold omkring skolens budget
De midler, kommunalbestyrelsen kan afsætte til folkeskolen, kommer
dels fra kommunens egne borgere og dels som bloktilskud fra staten. Bloktilskudets
størrelse udregnes efter et rent matematisk system. Hvis Folketinget
vedtager love, der påfører kommunen større udgifter,
får kommunerne et større bloktilskud. Det skete fx ved indførelsen
af den nye folkeskolelov i 1994. De penge, kommunerne får, er ikke
øremærkede til bestemte formål og indgår i kommunens
samlede budget. Det betyder, at det kan være svært at gennemskue,
hvor mange penge den enkelte kommune - eller skole - får tilført
på grund af en ny opgave.
Hvis staten derimod tildeler en kommune eller en skole en sum penge til
et bestemt formål, fx til forsøgs- og udviklingsarbejde, kan
pengene kun anvendes til dette formål.
Kommunalbestyrelsens kompetence
Folkeskolen er en kommunal opgave. Det betyder, at alle udgifter til
folkeskolerne skal betales af kommunerne, med mindre der gennem lovgivningen
er peget på andre, fx staten eller amtskommunerne. Det er fx amtskommunerne,
der skal betale de fleste udgifter for de svært handicappede elever
(Folkeskolelovens § 20, stk. 2).
Da kommunalbestyrelsen har det overordnede ansvar for kommunens skolevæsen,
har den også ansvaret for, at de enkelte folkeskoler lever op til
de mål og rammer, der er fastsat i folkeskolelovgivningen. Derfor
er det også kommunalbestyrelsen, der har ansvaret for, at de enkelte
skoler råder over de midler, der sætter dem i stand til at leve
op til deres ansvar for undervisningens kvalitet.
Kommunalbestyrelsen bestemmer, hvor mange penge, der skal sættes
af til skolevæsenet på kommunens budget, og det er også
kommunalbestyrelsen, der fordeler pengene mellem de enkelte skoler (Folkeskolelovens
§ 40, stk. 2).
Kommunalbestyrelsen kan vælge at give den enkelte skole én
pose penge - en samlet fælles ramme for hele skolens virksomhed -
eller flere poser penge - delrammer, der på forhånd fastsætter
en vis opdeling. Kommunalbestyrelsen kan fx vedtage at give en skole tre
delrammer:
- En til skolens almindelige undervisningsvirksomhed
- En til fritidsundervisningen
- En til skolefritidsordningen (SFO).
I den forbindelse skal det bemærkes, at det er kommunalbestyrelsen,
der fastsætter, hvor meget forældrene skal betale eksempelvis
for et barn i skolefritidsordningen. Disse penge går ikke direkte
til skolen eller skolefritidsordningen, men indgår i kommunens samlede
økonomi. Derfor er der heller ikke direkte sammenhæng mellem
forældrenes konkrete indbetaling for skolefritidsordningen og skolens
reelle udgift til denne. Blandt andet derfor vil en høj betaling
aldrig direkte indvirke på skolens øvrige drift.
Skolens kompetence
Loven lægger op til, at kommunalbestyrelsen tildeler de enkelte
skoler økonomiske rammebevillinger. Samtidig kan kommunalbestyrelsen
meddele nogle forudsætninger for anvendelse af midlerne. Kommunalbestyrelsen
fastsætter et minimum for detaljeringsgraden i skolens budget. Men
detaljeringsgraden må udformes på en sådan måde,
at skolebestyrelsen ikke reelt fratages muligheden for at kunne foretage
en prioritering af pengenes anvendelse - i det mindste på nogle områder.
Den enkelte skole skal have mulighed for at foretage en vis prioritering
mellem de tildelte midler.
Når kommunalbestyrelsen har udmeldt budgetrammen, kan den normalt
ikke forlange ændringer i skolens budgetmæssige dispositioner,
selv om den ikke er enig i de prioriteringer, der er foretaget.
Hver skole får tildelt penge til dækning af de udgifter,
skolen selv skal afholde. Det skal fremgå af styrelsesvedtægten
for skolevæsenet, hvilke beslutninger kommunalbestyrelsen har truffet
- både for skolevæsenet som helhed og for de enkelte skoler.
Om den enkelte skole kan modtage frivillige bidrag i form af penge eller
tjenesteydelser fra forældre eller andre og således øge
sit serviceniveau, er afhængig af omstændighederne i forbindelse
med ydelsen, herunder eventuelle "ønsker" om modydelse.
En skole vil aldrig kunne forpligtes til at modtage forældrebetaling,
sponsorering eller gaver. En kommune vil heller aldrig kunne komme uden
om sin forpligtelse til at sørge for den nødvendige undervisning
ved at henvise skolen til at skaffe midler fra anden side. Det vil være
ulovligt, at forældrene bidrager direkte til udgiften til lærerlønninger
- fx for at give eleverne et højere timetal.
Skolelederens kompetence
Skolelederen er den administrativt ansvarlige for skolens budget både
over for skolebestyrelsen og kommunalbestyrelsen (Folkeskolelovens §
45, stk. 3).
Det er skolelederens opgave at udarbejde forslag til udformning af skolens
budget. Normalt ikke på egen hånd, men med hjælp fra andre.
Skolebestyrelsen kan komme med forslag, der kan indgå, men det er
altid skolens leder, som har ansvaret for selve udarbejdelsen.
Ved udarbejdelsen af budgetforslaget er skolens leder dels bundet af
- lovgivningens rammer
- de rammer og forudsætninger, kommunalbestyrelsen har fastsat
- de principper, skolebestyrelsen har vedtaget for skolens virksomhed.
Hvis det er nødvendigt at ændre prioriteringen i budgettet,
anbefales det, at skolelederen, inden der udarbejdes et egentligt budgetforslag,
fremlægger sine overvejelser for skolebestyrelsen og redegør
for de konsekvenser, en sådan ændring kan medføre.
Det er således skolens leder, der har ansvaret for, at skolens
"husholdningsbudget" hænger sammen, og at pengene slår
til. Det gælder også for de udgifter, der ikke er til at forudse.
Det er også skolelederens ansvar, at pengene bruges i overensstemmelse
med de hensigter og principper, der er vedtaget i skolebestyrelsen. Undervejs
kan der opstå problemer, der skal klares her og nu, og her er det
vigtigt, at skolebestyrelsen i sin budgetplanlægning ikke har begravet
sig i detaljer, men husket at give råderum til skolelederen.
Skolebestyrelsen skal ikke beskæftige
sig med budgettets mange detaljer og ikke godkende regnskabet. Men det vil
være naturligt, at skolebestyrelsen i årets løb har mulighed
for at følge den regnskabsmæssige udvikling
|
Skolebestyrelsen skal ikke beskæftige sig med budgettets mange
detaljer og ikke godkende regnskabet. Men det vil være naturligt,
at skolebestyrelsen i årets løb har mulighed for at følge
den regnskabsmæssige udvikling. Det er skolens leder, der har ansvaret
for, at budgettet overholdes og det overordnede ansvar for regnskabet. Lederen
skal løbende sammenholde skolens forbrug med det godkendte budget.
Hvis der sker væsentlige afvigelser, måske som følge
af ændrede forudsætninger for budgetvedtagelsen, skal skolelederen
komme til skolebestyrelsen med forslag til justering af budgettet.
Skolebestyrelsens kompetence
Skolebestyrelsen skal godkende skolens budget inden for de økonomiske
rammer, kommunalbestyrelsen har udmeldt. Hvis skolebestyrelsen ikke umiddelbart
kan godkende skolelederens forslag til budget, kan skolebestyrelsen bede
skolens leder om et nyt forslag. Hvis det nye forslag heller ikke er tilfredsstillende,
kan skolebestyrelsen selv foretage ændringer i budgettet.
Denne ret til at foretage ændringer i budgettet berettiger som
udgangspunkt ikke skolebestyrelsen til at udarbejde et detaljeret budget,
der binder skolens leder i enhver henseende. Skolebestyrelsen må udøve
sin kompetence på en måde, der ikke anfægter skolelederens
almindelige administrative ledelseskompetence.
Eksempel
For at en udskiftning af skolemøbler hurtigere kan finde sted,
ønsker skolebestyrelsen at bruge flere penge til det formål,
end dem skolelederen har sat af i budgetforslaget. Når der er enighed
om, hvor pengene skal hentes, er det skolelederens opgave at finde frem
til det bedste fabrikat, de rigtige størrelser mv. Det er et administrativt
anliggende, hvordan skolelederen løser denne opgave. Skolebestyrelsen
har adgang til at følge sagen og ret til at gribe ind, hvis lederen
ikke holder sig inden for rammerne af de indgåede aftaler. |
Skolefritidsordningen (SFO)
Hvis der på skolen findes en skolefritidsordning, indgår
den på lige fod med al anden virksomhed på skolen. Kommunalbestyrelsen
kan have fastlagt en særlig ramme for skolefritidsordningen og særlige
betingelser for fordeling af midler inden for denne ramme. Det er vigtigt,
at SFO i forbindelse med budgetgodkendelsen i skolebestyrelsen tillægges
lige så stor betydning som de andre dele af skolens budget. Det er
skolelederens og skolebestyrelsens ansvar, at der skabes de bedst mulige
fysiske og økonomiske vilkår for medarbejderne og børn
i SFO, når budgettet disponeres.
Forsiden | Forrige Kapitel
| Næste kapitel |
|