[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]




 

Indledning

Dette hæfte følger med dokumentarfilmen 'På sporet af læring'. Den skildrer en lærergruppe på en erhvervsskole, som forsøger at praktisere en undervisning, som i høj grad er deltagerstyret og præget af, at kursisterne på baggrund af oplæg skal arbejde sig frem mod ny indsigt. Ud fra en opfattelse af, at det kun er kursisten selv, der kan yde arbejdet, der er forbundet med at lære noget, og at kursisterne selv har et afgørende medansvar for at lære, har lærerne gennem deres undervisning afprøvet metoder og undersøgt, hvad det konkret betyder for dem. Filmen stiller således skarpt på lærernes udviklingsproces, og giver billeder af den omstilling og udvikling, som mange lærere er på vej mod i disse år.

Erhvervsskolerne står midt i store og komplekse opgaver med at udvikle tilbud til de voksne, som lever op til de krav, det moderne samfund, arbejdsmarkedet og de voksne selv stiller. Der er behov for uddannelser og undervisningstilbud, hvor deltagerne tilegner sig nye faglige færdigheder, og som samtidig fremmer motivationen og den personlige udvikling. Kravet om nye faglige og personlige kvalifikationer er samtidig et krav om fremtidssikrede kvalifikationer. Det betyder, at fremtidens medarbejder skal være

i stand til hele tiden at lære nyt, og at deltagerne i voksenundervisningen skal lære at lære.

De store opgaver kan lærerne ikke løse med den traditionelle lærerrolle og fortidens metoder. Omstillingen til et nyt læringsbegreb er nødvendig; men den står og falder netop med lærernes kvalifikationer. De skal være fagligt og pædagogisk kompetente; men også deres personlighed er vigtig i voksenundervisningen. Læreren skal være nærværende og ægte, åben og reflekterende og skabe et understøttende og godt klima. Det er væsentlige forudsætninger for, at deltagerne

i undervisningen aktivt, bevidst og selvstændigt kan skaffe sig ny viden. For den enkelte lærer handler det derfor bl.a. om at undlade at tage arbejdet og ansvaret fra deltagerne, at kunne lytte, stille spørgsmål og strukturere meningsfyldte situationer, som på én gang er udfordrende og trygge, og hvor forskelligheder kan mødes på frugtbar vis.

Udviklingen af lærerens praksis foregår i praksis - gennem lærerens bevidsthed om sin egen undervisningen og virkemidler, både som lærer og menneske. Opmærksomheden på egen praksis er det første skridt på vejen mod forandring og udvikling af undervisningen. Det kræver tid og rum at blive opmærksom og reflektere.

Formålet med filmen og dette hæfte er at bidrage til diskussionerne af voksenundervisningen og ikke mindst voksenunderviserens rolle i dag. Gennem dokumentarfilmen får vi et indblik i en praksis, som kan bruges til at diskutere egen undervisning.

Hæftets indhold

'På sporet af læring' kan godt ses uden at man har læst hæftet; men til gengæld får man bl.a. gennem hæftet et indblik i baggrunden og overvejelserne bag filmen samt en beskrivelse af undervisningsforløbets rammer og indhold. Formålet med dette hæfte er således både at informere og lægge op til diskussion.

I hæftet fortæller instruktøren, Annette Riisager, om metoden bag tilblivelsen af dokumentarfilmen, og de tre lærere har hver skrevet et afsnit om nogle af deres erfaringer fra undervisningsforløbet. Endvidere beskrives såvel undervisningens som filmens baggrund og rammer af de to projektledere, som har fulgt forløbet, og endelig er der klip fra en kursistdagbog, som giver et indblik i tanker og overvejelser, som kursisten har gjort sig undervejs i forløbet. I et afsluttende afsnit lægges der op til diskussion af nogle af filmens - og undervisningens - temaer.

Operation Voksenunderviser

Hæftet her og dokumentarfilmen

'På sporet af læring' indgår i Operation Voksenunderviser som et af flere elementer, der har til formål at styrke erhvervsskolernes voksenundervisning under åben uddannelse. I forbindelse med operationen er der bl.a. udsendt et Udviklingsprogram for voksenundervisningen under åben uddannelse på erhvervsskolerne. Formålet med programmet er at styrke voksenundervisningen, og den gennemgående idé i programmet er, at pædagogisk udvikling og lærerkvalificering er sammenhængende, uadskillelige og ligeværdige elementer. Ethvert udviklingsprojekt er også et lærerkvalificeringsprojekt - lærerne er omdrejningspunktet for udviklingen.

'På sporet af læring'

Dokumentarfilmen er produceret af Video One for Undervisningsministeriets Erhvervsskoleafdeling med støtte fra Rådet for Åben Uddannelse. Filmen er optaget på Køge Handelsskole september-oktober 97 på et tre ugers kursus gennemført under Lov om Åben Uddannelse. På kurset deltog 14 ledige kvinder, som blev inviteret til at deltage i et samarbejde mellem skolen og Arbejdsformidlingen, Køge.



Forsiden | Næste kapitel