[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

Bilag

 

 

 

 

Bilag 1 Problemformulering som arbejdsmetode

Bilag 2.1 Forslag til information af praktikvirksomhed inden for kontorområdet

Bilag 2.2 Forslag til information af praktikvirksomhed inden for engroshandelsområdet

Bilag 2.3 Forslag til information af praktikvirksomhed inden for detailhandelsområdet

Bilag 3 Forslag til aftale mellem virksomhed og elever

Bilag 4 Problemformulering

Bilag 5 Elevens hjælpematerialer

Bilag 6 Tidsskema for den merkantile fagprøve

 

 

Bilag 1

 

Problemformulering som arbejdsmetode- vejledning til lærere og elever

Problemformulering er et værktøj til afgrænsning af en problemstilling, vi vil arbejde med. Arbejdsmetoden kan deles op på mange måder, her er to eksempler på nogle faser/spørgsmål, man kan bevæge sig igennem. I fagprøvesammenhængen er det muligt at definere problemet som den opgave, eleverne har valgt at løse. Problemformuleringen skal indeholde mål med opgaven og følges af en handlingsplan og afleveringsform. Den skal endvidere indeholde et budget, som skal accepteres af praktikvirksomheden.

Eksempel 1

Krav til problem (opgave): Det skal opleves relevant. Det skal bearbejde erfaringer (hvad ved vi allerede?). Det skal være relevant for vores arbejde. Det skal belyse bredere sammenhænge. Det skal være realistisk at nå både tidsmæssigt og økonomisk.

Start på problem

At undre sig - at stille spørgsmål (skriv ned):

  • Hvad vil jeg/vi undersøge?
  • Hvem er det et problem for (hvem er det interessant for?)
  • Hvad er målet? - Hvad er det vigtigste?
  • Klargør de(n) implicitte problemstilling(er).
  • Arbejdet går i al sin enkelthed ud på at få besvaret nogle spørgsmål.

Eksempel 2

1. Hvad er problemet (opgaven)? For hvem er det et problem (hvem er opgaven relevant for)? I hvilke sammenhænge kan det forstås som et problem (hvilke områder omfatter opgaven)?

2. Problemet formuleres klart - i få sætninger, og der begrundes, hvorfor problemet er stillet op, som det er. Hvordan kan problemet forstås i forskellige sammenhænge?

3. Hvilke årsagssammenhænge kan umiddelbart opfattes som relevante i forhold til problemet (hvordan tror vi umiddelbart, det hænger sammen)?

4. Hvad skal undersøges? Hvilke kortlægningsmæssige og analysemæssige konsekvenser vil følge af problemstillingen? Hvilke forhold er relevante at inddrage i undersøgelsen?

5. Begrund og vurder de enkelte undersøgelsesområder som led i den fortsatte afgrænsning.

6. Hvad skal undersøges? Hvem skal kontaktes? Om hvad? Fremstil en arbejdsplan under hensyntagen til den tid, der er til rådighed.

7. Hvilket mål ønsker man at nå med opgaven?

 

 

Bilag 2.1

Forslag til information af praktikvirksomhed inden for kontorområdet

Til den uddannelsesansvarlige i virksomheden

Orientering om den merkantile fagprøve inden for specialet - f.eks. Administration.

Tænk på fagprøven

Første modul med specialefag inden for kontoruddannelsen med Administration skal nu i gang. Her vil eleverne blive orienteret om den fagprøve, som de skal bestå i løbet af de sidste seks måneder af uddannelsen.

Fagprøven gennemføres som et projekt, der forberedes på skolen og gennemføres i en tidsramme svarende til en uges arbejde. Denne uge kompenseres virksomheden for med AER. (NB! Offentlig Administration og Lægesekretær to ugers arbejde). Ved løsning af fagprøven skal eleven inddrage både teoretiske og praktiske forhold fra hele uddannelsen. Eleven skal selv beskrive sin idé og selv planlægge og gennemføre fagprøven, som kan være en aktivitet inden for et afgrænset område på praktikstedet. Her kan elevens uddannelsesplan være et nyttigt redskab.

På alle skoleophold slutter vi med at vurdere, hvordan emnerne fra undervisningen på forskellig måde kan indgå en fagprøve, og vi vil gerne med dette brev opfordre eleven og den oplæringsansvarlige til løbende at have øje for, hvilke praktiske oplæringsopgaver, der kan indgå i elevens fagprøve.

Der er mange muligheder for, at virksomheden kan få værdifuld inspiration fra elevens fagprøve.

Forud for fagprøven skal skolen og virksomheden i fællesskab acceptere elevens forslag til fagprøve - Problemformuleringen. Skolen skal sikre, at der er tilstrækkelig bredde og dybde i opgaven, og virksomheden skal bekræfte, at projektet kan gennemføres i virksomheden.

Fagprøven afsluttes på skolen med en mundtlig eksamination, hvor eleven eksamineres i sit projekt, der forinden er dokumenteret bl.a. med en skriftlig rapport. Ved den mundtlige eksamination medvirker en censor.

Vi ser frem til et godt samarbejde om fagprøven og vedlægger til orientering en kopi af bestemmelserne om fagprøven.

 

Med venlig hilsen

 

 

Bilag 2.2

Forslag til information af praktikvirksomhed inden for detailhandelsområdet

Til den uddannelsesansvarlige i virksomheden

Orientering om den merkantile fagprøve inden for specialet - f.eks. Salgsassistent med profil.

Tænk på fagprøven

Første modul med specialefag inden for detailhandelsuddannelsen som Salgsassistent med profilen..... skal nu i gang. Her vil eleverne blive orienteret om den fagprøve, som de skal bestå i løbet af de sidste seks måneder af uddannelsen.

Fagprøven gennemføres som et projekt, der forberedes på skolen og gennemføres i en tidsramme svarende til en uges arbejde. Denne uge kompenseres virksomheden for med AER. Ved løsning af fagprøven skal eleven inddrage både teoretiske og praktiske forhold fra hele uddannelsen. Eleven skal selv beskrive sin idé og selv planlægge og gennemføre fagprøven, som kan være en aktivitet inden for et afgrænset område på praktikstedet. Her kan elevens uddannelsesplan være et nyttigt redskab.

På alle skoleophold slutter vi med at vurdere, hvordan emnerne fra undervisningen på forskellig måde kan indgå en fagprøve, og vi vil gerne med dette brev opfordre eleven og den oplæringsansvarlige til løbende at have øje for, hvilke praktiske oplæringsopgaver, der kan indgå i elevens fagprøve. Der er mange muligheder for, at virksomheden kan få værdifuld inspiration fra elevens fagprøve.

Forud for fagprøven skal skolen og virksomheden i fællesskab acceptere elevens forslag til fagprøve - Problemformuleringen. Skolen skal sikre, at der er tilstrækkelig bredde og dybde i opgaven, og virksomheden skal bekræfte, at projektet kan gennemføres i virksomheden.

I følge bekendtgørelserne for detailhandelsuddannelserne kan skolen vælge at bestemme ved lodtrækning, at en elev eller en gruppe af elever kan eksamineres mundtligt. Vi har på denne skole valgt følgende procedure......................

Når fagprøven afsluttes på skolen med en mundtlig eksamination, eksamineres eleven i sit projekt, der forinden er dokumenteret bl.a. med en skriftlig rapport. Ved den mundtlige eksamination medvirker en censor.

Vi ser frem til et godt samarbejde om fagprøven og vedlægger til orientering en kopi af bestemmelserne om fagprøven.

 

Med venlig hilsen

 

 

Bilag 2.3

Forslag til information af praktikvirksomhed inden for engroshandelsområdet

Til den uddannelsesansvarlige i virksomheden

Orientering om den merkantile fagprøve inden for profilen - f.eks. Logistik.

Tænk på fagprøven

Første modul med specialefag inden for engroshandelsuddannelsen med logistikprofil skal nu i gang. Her vil eleverne blive orienteret om den fagprøve, som de skal bestå i løbet af de sidste seks måneder af uddannelsen.

Fagprøven gennemføres som et projekt, der forberedes på skolen og gennemføres i en tidsramme svarende til en uges arbejde. Denne uge kompenseres virksomheden for med AER. Ved løsning af fagprøven skal eleven inddrage både teoretiske og praktiske forhold fra hele uddannelsen. Eleven skal selv beskrive sin idé og selv planlægge og gennemføre fagprøven, som kan være en aktivitet inden for et afgrænset område på praktikstedet. Her kan elevens uddannelsesplan være et nyttigt redskab.

På alle skoleophold slutter vi med at vurdere, hvordan emnerne fra undervisningen på forskellig måde kan indgå en fagprøve, og vi vil gerne med dette brev opfordre eleven og den oplæringsansvarlige til løbende at have øje for, hvilke praktiske oplæringsopgaver, der kan indgå i elevens fagprøve.

Der er mange muligheder for, at virksomheden kan få værdifuld inspiration fra elevens fagprøve.

Forud for fagprøven skal skolen og virksomheden i fællesskab acceptere elevens forslag til fagprøve - Problemformuleringen. Skolen skal sikre, at der er tilstrækkelig bredde og dybde i opgaven, og virksomheden skal bekræfte, at projektet kan gennemføres i virksomheden.

Fagprøven afsluttes på skolen med en mundtlig eksamination, hvor eleven eksamineres i sit projekt, der forinden er dokumenteret bl.a. med en skriftlig rapport. Ved den mundtlige eksamination medvirker en censor.

Vi ser frem til et godt samarbejde om fagprøven og vedlægger til orientering en kopi af bestemmelserne om fagprøven.

 

Med venlig hilsen

 

 

Bilag 3

Forslag til aftale mellem virksomhed og elever: (medbringes på sidste obligatoriske skoleophold til brug ved arbejdet med problemformuleringen)

 

Fagprøve

uddannelse med speciale/profil

 

Elevens navn:

Virksomhedens navn og adresse:




Projektidé (skal indeholde eksempler fra specialefagene):





Fagprøven gennemføres i perioden:


Virksomhedens bekræftelse:

  • Som uddannelsesansvarlig for ovennævnte elev bekræfter jeg herved, at et projekt under ovennævnte idé kan gennemføres i vores virksomhed.
  • Eleven gennemfører fagprøven i ovennævnte periode og efter den udarbejdede handlingsplan, og friholdes i henhold til gældende bekendtgørelse.
  • Eleven får mulighed for at inddrage nødvendig konkret viden og information fra virksomheden til opgavebesvarelsen.
  • Eventuelle udgifter i forbindelse med fagprøven afholdes af virksomheden.
  • Jeg er indforstået med, at andre elever kan deltage i projektet i vores virksomhed.

Ja


Nej




dato

 


uddannelsesansvarliges underskrift

 


elevens underskrift

 

 

Bilag 4

(skolens brevpapir)

Problemformulering

 Elev navn, adresse, telefon
 Uddannelsesansvarlig navn, adresse, telefon
 Lærer navn, telefon
 
 Praktikaftale uddannelsesretning f.eks.: generel kontoruddannelse

Idé:

 

Mål:

 

Problemformulering og handlingsplan:

 

Dato og underskrifter:

 Dato:  Godkendt den:
 Elevens underskrift  Uddannelsesansvarliges underskrift
 Lærers underskrift  Afleverings dato:

 

 

Bilag 5

Elevens hjælpematerialer (ved arbejdet med problemformulering)

 

Overordnet idé:

 

Problemafgrænsning:

 

Endelig problemformulering:

 

Handleplan (Jeg vil arbejde med følgende spørgsmål):

 

Jeg skal bruge følgende fag/fagområder i mit arbejde:

 Fag/fagområde:  For at arbejde med

Jeg skal bruge følgende materialer, litteratur, film, etc.:

 husk at ajourføre listen

Jeg skal kontakte følgende personer:

 

Jeg arbejder frem mod et produkt, der skal bestå af:

konkret og med kreative elementer

 

 

Bilag 6

Tidsskema for den merkantile fagprøve - hvem gør hvad, hvornår?

Specialefagenes
første skoleophold
  Specialefagenes næste skoleophold   Specialefagenes sidste skoleophold
  Sidste skoleperiode
  Praktik   Praktik   Praktik  
Fagprøven introduceres   Projektemner
diskuteres
  Projektemner diskuteres   Praktisk delaf fagprøven udføres og dokumenteres

Skolernes vejledning til elev og praktiksted   Udarbejdelse af problemformulering
Eleverne tildeles en vejleder
Projektet afleveres og
forsvares evt.

    Fagprøveperioden



Forsiden | Forrige Kapitel