Bilag
Bilag 1 Problemformulering som arbejdsmetode Bilag 2.1 Forslag til information af praktikvirksomhed inden for kontorområdet Bilag 2.2 Forslag til information af praktikvirksomhed inden for engroshandelsområdet Bilag 2.3 Forslag til information af praktikvirksomhed inden for detailhandelsområdet Bilag 3 Forslag til aftale mellem virksomhed og elever Bilag 4 Problemformulering Bilag 5 Elevens hjælpematerialer Bilag 6 Tidsskema for den merkantile fagprøve Bilag 1
Problemformulering som arbejdsmetode- vejledning til lærere og eleverProblemformulering er et værktøj til afgrænsning af en problemstilling, vi vil arbejde med. Arbejdsmetoden kan deles op på mange måder, her er to eksempler på nogle faser/spørgsmål, man kan bevæge sig igennem. I fagprøvesammenhængen er det muligt at definere problemet som den opgave, eleverne har valgt at løse. Problemformuleringen skal indeholde mål med opgaven og følges af en handlingsplan og afleveringsform. Den skal endvidere indeholde et budget, som skal accepteres af praktikvirksomheden. Eksempel 1 Krav til problem (opgave): Det skal opleves relevant. Det skal bearbejde erfaringer (hvad ved vi allerede?). Det skal være relevant for vores arbejde. Det skal belyse bredere sammenhænge. Det skal være realistisk at nå både tidsmæssigt og økonomisk. Start på problem At undre sig - at stille spørgsmål (skriv ned):
Eksempel 2 1. Hvad er problemet (opgaven)? For hvem er det et problem (hvem er opgaven relevant for)? I hvilke sammenhænge kan det forstås som et problem (hvilke områder omfatter opgaven)? 2. Problemet formuleres klart - i få sætninger, og der begrundes, hvorfor problemet er stillet op, som det er. Hvordan kan problemet forstås i forskellige sammenhænge? 3. Hvilke årsagssammenhænge kan umiddelbart opfattes som relevante i forhold til problemet (hvordan tror vi umiddelbart, det hænger sammen)? 4. Hvad skal undersøges? Hvilke kortlægningsmæssige og analysemæssige konsekvenser vil følge af problemstillingen? Hvilke forhold er relevante at inddrage i undersøgelsen? 5. Begrund og vurder de enkelte undersøgelsesområder som led i den fortsatte afgrænsning. 6. Hvad skal undersøges? Hvem skal kontaktes? Om hvad? Fremstil en arbejdsplan under hensyntagen til den tid, der er til rådighed. 7. Hvilket mål ønsker man at nå med opgaven? Bilag 2.1Forslag til information af praktikvirksomhed inden for kontorområdetTil den uddannelsesansvarlige i virksomheden Orientering om den merkantile fagprøve inden for specialet - f.eks. Administration. Tænk på fagprøven Første modul med specialefag inden for kontoruddannelsen med Administration skal nu i gang. Her vil eleverne blive orienteret om den fagprøve, som de skal bestå i løbet af de sidste seks måneder af uddannelsen. Fagprøven gennemføres som et projekt, der forberedes på skolen og gennemføres i en tidsramme svarende til en uges arbejde. Denne uge kompenseres virksomheden for med AER. (NB! Offentlig Administration og Lægesekretær to ugers arbejde). Ved løsning af fagprøven skal eleven inddrage både teoretiske og praktiske forhold fra hele uddannelsen. Eleven skal selv beskrive sin idé og selv planlægge og gennemføre fagprøven, som kan være en aktivitet inden for et afgrænset område på praktikstedet. Her kan elevens uddannelsesplan være et nyttigt redskab. På alle skoleophold slutter vi med at vurdere, hvordan emnerne fra undervisningen på forskellig måde kan indgå en fagprøve, og vi vil gerne med dette brev opfordre eleven og den oplæringsansvarlige til løbende at have øje for, hvilke praktiske oplæringsopgaver, der kan indgå i elevens fagprøve. Der er mange muligheder for, at virksomheden kan få værdifuld inspiration fra elevens fagprøve. Forud for fagprøven skal skolen og virksomheden i fællesskab acceptere elevens forslag til fagprøve - Problemformuleringen. Skolen skal sikre, at der er tilstrækkelig bredde og dybde i opgaven, og virksomheden skal bekræfte, at projektet kan gennemføres i virksomheden. Fagprøven afsluttes på skolen med en mundtlig eksamination, hvor eleven eksamineres i sit projekt, der forinden er dokumenteret bl.a. med en skriftlig rapport. Ved den mundtlige eksamination medvirker en censor. Vi ser frem til et godt samarbejde om fagprøven og vedlægger til orientering en kopi af bestemmelserne om fagprøven.
Med venlig hilsen
Bilag 2.2Forslag til information af praktikvirksomhed inden for detailhandelsområdetTil den uddannelsesansvarlige i virksomheden Orientering om den merkantile fagprøve inden for specialet - f.eks. Salgsassistent med profil. Tænk på fagprøven Første modul med specialefag inden for detailhandelsuddannelsen som Salgsassistent med profilen..... skal nu i gang. Her vil eleverne blive orienteret om den fagprøve, som de skal bestå i løbet af de sidste seks måneder af uddannelsen. Fagprøven gennemføres som et projekt, der forberedes på skolen og gennemføres i en tidsramme svarende til en uges arbejde. Denne uge kompenseres virksomheden for med AER. Ved løsning af fagprøven skal eleven inddrage både teoretiske og praktiske forhold fra hele uddannelsen. Eleven skal selv beskrive sin idé og selv planlægge og gennemføre fagprøven, som kan være en aktivitet inden for et afgrænset område på praktikstedet. Her kan elevens uddannelsesplan være et nyttigt redskab. På alle skoleophold slutter vi med at vurdere, hvordan emnerne fra undervisningen på forskellig måde kan indgå en fagprøve, og vi vil gerne med dette brev opfordre eleven og den oplæringsansvarlige til løbende at have øje for, hvilke praktiske oplæringsopgaver, der kan indgå i elevens fagprøve. Der er mange muligheder for, at virksomheden kan få værdifuld inspiration fra elevens fagprøve. Forud for fagprøven skal skolen og virksomheden i fællesskab acceptere elevens forslag til fagprøve - Problemformuleringen. Skolen skal sikre, at der er tilstrækkelig bredde og dybde i opgaven, og virksomheden skal bekræfte, at projektet kan gennemføres i virksomheden. I følge bekendtgørelserne for detailhandelsuddannelserne kan skolen vælge at bestemme ved lodtrækning, at en elev eller en gruppe af elever kan eksamineres mundtligt. Vi har på denne skole valgt følgende procedure...................... Når fagprøven afsluttes på skolen med en mundtlig eksamination, eksamineres eleven i sit projekt, der forinden er dokumenteret bl.a. med en skriftlig rapport. Ved den mundtlige eksamination medvirker en censor. Vi ser frem til et godt samarbejde om fagprøven og vedlægger til orientering en kopi af bestemmelserne om fagprøven.
Med venlig hilsen
Bilag 2.3Forslag til information af praktikvirksomhed inden for engroshandelsområdetTil den uddannelsesansvarlige i virksomheden Orientering om den merkantile fagprøve inden for profilen - f.eks. Logistik. Tænk på fagprøvenFørste modul med specialefag inden for engroshandelsuddannelsen med logistikprofil skal nu i gang. Her vil eleverne blive orienteret om den fagprøve, som de skal bestå i løbet af de sidste seks måneder af uddannelsen. Fagprøven gennemføres som et projekt, der forberedes på skolen og gennemføres i en tidsramme svarende til en uges arbejde. Denne uge kompenseres virksomheden for med AER. Ved løsning af fagprøven skal eleven inddrage både teoretiske og praktiske forhold fra hele uddannelsen. Eleven skal selv beskrive sin idé og selv planlægge og gennemføre fagprøven, som kan være en aktivitet inden for et afgrænset område på praktikstedet. Her kan elevens uddannelsesplan være et nyttigt redskab. På alle skoleophold slutter vi med at vurdere, hvordan emnerne fra undervisningen på forskellig måde kan indgå en fagprøve, og vi vil gerne med dette brev opfordre eleven og den oplæringsansvarlige til løbende at have øje for, hvilke praktiske oplæringsopgaver, der kan indgå i elevens fagprøve. Der er mange muligheder for, at virksomheden kan få værdifuld inspiration fra elevens fagprøve. Forud for fagprøven skal skolen og virksomheden i fællesskab acceptere elevens forslag til fagprøve - Problemformuleringen. Skolen skal sikre, at der er tilstrækkelig bredde og dybde i opgaven, og virksomheden skal bekræfte, at projektet kan gennemføres i virksomheden. Fagprøven afsluttes på skolen med en mundtlig eksamination, hvor eleven eksamineres i sit projekt, der forinden er dokumenteret bl.a. med en skriftlig rapport. Ved den mundtlige eksamination medvirker en censor. Vi ser frem til et godt samarbejde om fagprøven og vedlægger til orientering en kopi af bestemmelserne om fagprøven.
Med venlig hilsen
Bilag 3Forslag til aftale mellem virksomhed og elever: (medbringes på sidste obligatoriske skoleophold til brug ved arbejdet med problemformuleringen)
Fagprøveuddannelse med speciale/profil
Elevens navn: Virksomhedens navn og adresse: Projektidé (skal indeholde eksempler fra specialefagene): Fagprøven gennemføres i perioden: Virksomhedens bekræftelse:
Ja Nej dato
uddannelsesansvarliges underskrift
elevens underskrift
Bilag 4(skolens brevpapir) Problemformulering
Idé: Mål: Problemformulering og handlingsplan: Dato og underskrifter:
Bilag 5Elevens hjælpematerialer (ved arbejdet med problemformulering)
Overordnet idé: Problemafgrænsning: Endelig problemformulering: Handleplan (Jeg vil arbejde med følgende spørgsmål): Jeg skal bruge følgende fag/fagområder i mit arbejde:
Jeg skal bruge følgende materialer, litteratur, film, etc.:
Jeg skal kontakte følgende personer: Jeg arbejder frem mod et produkt, der skal bestå af:
Bilag 6Tidsskema for den merkantile fagprøve - hvem gør hvad, hvornår?
Forsiden | Forrige Kapitel |