Fokuspunkt 8
|
Ressourceundersøgelse Indsamling af data om tosprogede elever og anvendelse af økonomiske
ressourcer til deres undervisning i skoleåret 1996/97
|
Status ved undersøgelsens start
|
Interview med Inger M. Clausen, konsulent i uc2, medlem af Integrationsprojektets styringsgruppe, tidl. skolekonsulent for undervisning af tosprogede elever i Hvidovre kommun
Vi har fra uc2 udsendt spørgeskema til alle 275 kommuner og har fået 221 tilbage. Besvarelserne dækker således de kommuner, der underviste 93,4% af de tosprogede elever i folkeskolen i 1996. Tallene viser store forskelle i fordelingen af elever i kommunerne.
Næsten 40% af de tosprogede elever bor i Københavns og Frederiksberg kommuner og Københavns Amt. I Århus, Odense, Ålborg og Esbjerg bor
22% af de tosprogede elever. Af undersøgelsens 1322 skoler har 2 skoler over 75% og 20 skoler over 50% tosprogede elever.
Vi har udregnet nøgletal for tildeling af undervisningslektioner
i 79 kommuner, der har over 50 tosprogede elever. Nøgletallene
dækker modersmålsundervisningen, undervisning i modtagelsesklasser
og supplerende undervisning i dansk som andetsprog. Det samlede
forbrug i kommunerne til undervisning af tosprogede elever svinger
fra 0,1 lektion til 2,8 lektion pr. uge pr. elev. Gennemsnitsforbruget
er 1,0 lektion. Tallene røber altså meget store
forskelle, som ikke lader sig forklare med elevgruppernes store
indbyrdes forskelle. Det er ikke sådan, at kommuner med
mange nordiske/vesteuropæiske elever bruger få lektioner,
og kommuner med mange vanskeligt stillede flygtningeelever bruger
mange lektioner.
Der er brug for synlighed i forholdet mellem kvalitet og ressourceforbrug og et bedre grundlag at vurdere det på. |
Det er tydeligt, at der anvendes mange ressourcer på basisundervisning
i dansk i modtagelsesklasser, mens der til supplerende undervisning
i fx udbygning af dansk sprog i gennemsnit kun bruges 0,6 lektion
pr. elev pr. uge. Det er ikke meget i betragtning af, at sprogforskerne
har påvist, at det tager 5-7 år at udvikle et alderssvarende
andetsprog, og forløbet i modtagelsesklasse er på
højst to år.
Det hænger i nogen grad sammen med, at kommunerne ikke i de centrale bestemmelser er forpligtet på den supplerende undervisning.
Det er i øvrigt ikke altid let at gennemskue, hvad
der ligger bag tallene. Men det hindrer ikke en diskussion om,
hvordan vi får mest kvalitet for pengene. En ny elevgruppe
med andre behov, end vi er vant til, kræver andre løsninger,
end vi i skolen hidtil har valgt. Når skolen modtager en
ny elevgruppe, er det selvfølgelig forbundet med ekstra
ressourcer at opnå den ligestilling, som de fleste er enige
om, er målet. Men er den dyre modtagelsesklasse-undervisning
at foretrække frem for en supplerende undervisning i dansk
som andetsprog over et længere forløb? Det ved vi
ikke nok om. Der er projekter i gang for at udvikle redskaber
til vurdering af den enkelte elevs sprogtilegnelse, så
lærerne får bedre udgangspunkt for undervisningen
og mulighed for at svare på spørgsmålet: Bliver
de tosprogede elever gode til dansk? Opnår de resultater,
der svarer til deres personlige kvalifikationer og ressourcer?
Der er brug for synlighed i forholdet mellem kvalitet og ressourceforbrug
og et bedre grundlag at vurdere det på.
I det hele taget ses en tendens til så stærke begrænsninger, at man flere steder færdes på kanten af de centrale bestemmelser. |
Der bruges uhyre få ressourcer på modersmålsundervisningen,
i gennemsnit 0,3 lektion pr. elev pr. uge. I de seneste år
er der sket nedskæringer, idet de fleste kommuner nu kun
tilbyder lovens minimumtimetal på 3 lektioner pr. uge,
og der er ofte stor aldersspredning på de enkelte hold.
I det hele taget ses en tendens til så stærke begrænsninger,
at man flere steder færdes på kanten af de centrale
bestemmelser. Under halvdelen af de tosprogede elever tager imod
tilbuddet om undervisning i deres modersmål. Man kan godt
stille det spørgsmål, om det lave tal hænger
sammen med, at vilkårene for undervisningen er for ringe.
I Undervisningsministeriets Integrationsprojekt, hvor jeg har siddet som medlem af styringsgruppen, har vi haft mange ansøgninger med ønsker om ansættelse af tosprogede lærere både til medvirken i undervisningen og til løsning af andre opgaver i skolen. Det kunne være udtryk for en modvægt over for nedskæringer i modersmålsundervisningen.
PLS Consult, der har evalueret integrationsprojekterne, har fået svar fra projektlederne, der viser, at de har en meget positiv indstilling til modersmålsundervisningen. Det kunne også være udtryk for en udvikling hen imod en sammenkædning af undervisning i elevernes to sprog. Desuden har vi godkendt mange ansøgninger om forældresamarbejde, uden vi i uc2´s undersøgelse kan se, at kommunerne har fokus på det område.
Ressourceundersøgelse
|
I integrationsprojekterne har man også afprøvet
modeller for en frivillig anderledes fordeling. Der er flere
eksempler på flytning af modtagelsesklasser til skoler
med ingen eller få tosprogede elever. Successerne - og
de findes - har været betinget af et tæt samarbejde
mellem boliganvisning, skoleforvaltning, fritidstilbud og familierådgivning.
Der er eksempler på, at den slags projekter bliver meget
dyre. Til gengæld er de få evalueringer vi har fra
dem uhyre positive. Ikke bare de tosprogede elever/familier trives,
men også den modtagende skole og dens omgivelser giver
udtryk for, at skolen har fået et løft. Hvis kommuner
overvejer en anderledes fordelingsmodel, er der selvfølgelig
brug for en afvejning af ressourceforbrug, kvalitet og holdninger.
Men at bruge midler på transport af børnene, uden
at bekymre sig om kvalitet i undervisning og helhed i børns
liv, er en uhyggelig tankegang.
Men vi har åbenbart problemer med at synliggøre kvalitet, ikke bare på et overordnet plan, men også blandt forældrene. |
Det er ikke så ligetil at få børn og forældre
til at vælge en naboskole. I Hvidovre kommune fik vi midler
til gode undervisningstilbud, for at tosprogede forældre
skulle vælge skolegang for deres børn uden for Avedøre
Stationsby. For indvandrere, der fra deres oprindelsesland er
vant til at have skolen i lokalområdet, kræver det
megen omstilling at vælge en fjernere skole, selvom det
egentlig ikke er særlig besværligt at komme til en
anden skole med færre tosprogede elever. I øvrigt
ser vi, at kvarterets skoler, som de tosprogede elever har været
glade for at gå på, nu modtager næste generation.
Deres forældre flytter efter skolen.
Men vi har åbenbart problemer med at synliggøre
kvalitet, ikke bare på et overordnet plan, men også
blandt forældrene. Vi er i skoleverdenen ikke gode nok
til at formidle det solide og gode hverdagsarbejde. Der er stor
tilbageholdenhed over for at vise, hvad man gør i undervisningen.
Vi kan håbe på, at synliggørelsen bliver større
ved, at projektlederne nu får hjælp til formidlingen
af de bedste integrationsprojekter.
I en del kommuner og i en del projekter er der ildsjæle, som udøver rigtig god undervisning, men forbindelsen til forvaltninger og det politiske lag mangler. |
Den manglende formidling hænger også sammen med den
manglende dokumentation og evaluering. Det er uden tvivl en fejl,
at vi i Integrationsprojektet var så fokuseret på
en ekstern evaluering. Der burde til projekterne på centralt
niveau have været tilknyttet redskaber både til intern
evaluering og til lokal formidling. Der er brug for evaluering
i alle lag. Helt frem til vores undervisningspraksis. Ellers
er der ikke mulighed for at dokumentere, hvad samfundet får
for pengene og påvirke til forandring og udvikling.
Hvis vi vover at sammenligne med det, der i de senere år er sket på læsningens område, så ser vi en god sammenhæng mellem evaluering, undersøgelser, politisk målsætning, ressourcetildeling centralt og lokalt og opfølgning i skolevæsner og på de enkelte skoler. En sådan tænkning kunne man ønske sig for undervisningen af tosprogede elever. Men vi må jo erkende, at der nok ikke findes den samme enighed om målsætning og ressourceforbrug for tosprogede elevers undervisning, som gælder for udvikling af læsefærdigheder. I en del kommuner og i en del projekter er der ildsjæle, som udøver rigtig god undervisning, men forbindelsen til forvaltninger og det politiske lag mangler, ja enkelte steder ved skolelederen næppe, hvad der foregår. På den anden side ved projektlederne næppe meget om, hvad projekterne koster. I visse kommuner var det den enkelte skole, der formulerede ansøgningernes indhold og forvaltningerne, der beskrev økonomien. Det er ikke hensigtsmssigt. Sådanne omstændigheder for projekter fører ikke til målrettet udvikling. Det giver ingen forbindelse mellem kvalitet og ressourcestyring. Man kunne spørge, hvor helhedstænkning og styring af udvikling var i 1994, da man underskrev ansøgningerne.
Nogle statslige tilskud, udregnet på baggrund af centrale bestemmelser om initiativer for fx tosprogede småbørn, er fordelt til alle kommuner, sådan at kommuner uden tosprogede børn også får del i midlerne. |
Forbindelsen mellem ressourcestyring og -anvendelse kan også
give anledning til at se på forholdet mellem tildeling
af bloktilskud og mellem kommunale udligninger og kommunernes
forbrug på området. Det er lidt ømt at drøfte
den slags i kommunerne. De for tiden ca. 17.000 kr. pr. tosproget
elev pr. år er jo ikke øremærkede. Nogle statslige
tilskud, udregnet på baggrund af centrale bestemmelser
om initiativer for fx tosprogede småbørn, er fordelt
til alle kommuner, sådan at kommuner uden tosprogede børn
også får del i midlerne. I Norge er de statslige
tilskud til tosprogede børn øremærkede. Kommunerne
får dem kun ved dokumentation.
Der er mange andre forhold, der skal tages i betragtning:
Skal der være strammere centrale bestemmelser for undervisning
af tosprogede elever? Det kunne højne kvaliteten. Skal
nærhedsprincippet styrkes? Med risiko for endnu større
forskelle. Skal vi have opgaverelateret ressourcetildeling? Med
risiko for at undervisningen af tosprogede elever sidestilles
med specialundervisning med deraf følgende marginalisering
og lave forventninger. Almengørelse af undervisningen
af tosprogede elever giver ligeværd som udgangspunkt for
undervisningen. Men tilgodeser man elevernes behov?
Ingen beslutningstagere ser åbenbart en sammenhæng mellem internationalisering af uddannelserne og tilstedeværelsen af mange forskellige nationers børn i skole og samfund. |
Visionerne for undervisningen af tosprogede elever er hos fagfolkene
ikke på de overordnede niveauer. Gennemgående er
det fagfolks kamp for anstændighed. Det vil være
flot, hvis skolepolitikere begynder at profilere sig på
undervisning af tosprogede elever. Ingen beslutningstagere ser
åbenbart en sammenhæng mellem internationalisering
af uddannelserne og tilstedeværelsen af mange forskellige
nationers børn i skole og samfund. Det er kun noget, der
skrives søndagskronikker om. Integrationsloven burde give
anledning til en ny forståelse i kommunerne for en helhedtænkning
i løsningerne af integrationsopgaven. Der står dog
meget lidt om børn og familier, og der er toner af mistro
og kontrol. Det rimer kun dårligt med selvværd/ligeværd
som grobund for læring i skolen.
Og så ser vi heldigvis samtidig kommuner med et stort antal
tosprogede elever begynde at opstille nye handlingsplaner for
undervisningen af tosprogede elever efter overvejelser om kvalitet
og fordeling. Planer som inkorporerer forankring af de bedste
erfaringer fra integrationsprojekterne.
Set i bakspejlet vil jeg sige, at hvis der igen var en stor
pose integrationspenge, så ville det sikkert være
klogest ikke at melde så bredt ud som i 1994. Man skulle
vælge store sammenhængende projekter, selvfølgelig
med evaluering og formidling indbygget og med tilknyttet forskning.
Den hensigt var der vel egentlig også i regeringens byudvalgsinitiativer,
som Integrationsprojektet er en del af, men kun få projekter
lever op til de intentioner. Kommunerne valgte en sektoropdelt
udvikling.
Folkeskolen i det 21. århundrede. uc2´s undersøgelse viser en god begyndelse for analyser af sammenhænge mellem ressourceforbrug og faglige og pædagogiske kvaliteter i undervisning af tosprogede elever. Det kan fx være at sammenkoble mål, ressourcer og evaluering eller at udvikle modeller til planlægning og ressourcestyring. For at opnå en kobling mellem mål, ressourcer og evaluering er det vigtigt at styrke dialogen mellem politikere, forvaltning, skolen og brugere. Undersøgelsen viste, at undervisning i modtagelsesklasser er mest ressourcekrævende. Der kan således sættes spørgsmålstegn ved, om der kunne flyttes ressourcer fra modtagelsesundervisning til den fortsatte undervisning i fx dansk som andetsprog. Endvidere ses, at der samlet gives 7 gange flere lærerlektioner til undervisning i dansk end til modersmålsundervisning. I Integrationsprojektet er der ud af de ca. 190 projekter nogle, der har kostet et tocifret millionbeløb, mens andre har kostet få tusinde kroner. Også her kunne der stilles spørgsmål ved, om mål og økonomi går hånd i hånd, og om målene fastsættes i overensstemmelse med de økonomiske ressourcer, der er til rådighed. Erfaringer fra Integrationsprojektet viser, at brugerne ofte ikke ved, hvad udgifterne er til de udviklingsinitiativer, som de selv er en del af. Undervisning af tosprogede elever er til stadighed genstand for polemik, desto større grund er der til ikke at slynge om sig med udokumenterede påstande om store udgifter. Der er brug for bevismateriale - også i tal - for at fremme faglige og pædagogiske mål i undervisning af tosprogede elever. |